• moonstar88

Vi som får hjälp utav prasteron (dhea)

Hejsan alla:)! Tänkte att jag skulle försöka starta upp en tråd. Här skulle vi kunna diskutera om hur prasteron (dhea) förhoppningsvis ska hjälpa oss på traven för att bli gravid. Har kan vi diskutera fördelar/nackdelar vi upplever med medicinen. Biverkningar vi upplever med mera. Hoppas på att tråden kan hjälpa både mig och många andra då denna metod är ganska ny och relativt outforskad.

• Svar på tråden Vi som får hjälp utav prasteron (dhea)
  • Tilda76

Hej igen! Vilka biverkningar känner ni av prasteron? Senaste tiden har jag känt mig lätt ilsken varje dag och tycker inte det känns som jag.

• moonstar88
    Tilda76 skrev 2013-02-16 18:31:51 följande:
    Hej igen! Vilka biverkningar känner ni av prasteron? Senaste tiden har jag känt mig lätt ilsken varje dag och tycker inte det känns som jag.

Hej:)! Joo jag har också svårt att hantera/kontrolera min ilska ibland:(, tyvärr är det min man som märker av det mest. Men det blir lättare och lättare att hantera. Sen har jag under den senaste tiden fått många finnar och fett hår:/ men men om det ger positivt resultat av något slag så är det ju värt det:). Hur går det för er med allt?
  • Tilda76

Det händer inte mycket nytt utan jag ska ju ta prasteron minst en månad till. I lördags sov jag hela dagen så vet inte om jag blir trött också. Men mest arg. Ofta när jag kommer till jobbet, men brukar lugna sig under dagen. Hur går det för er?

• moonstar88

Vad jobbigt med tröttheten:/. Du får passa på att sova när du är ledig, men om det inte räcker så blir det svårt:(. Kan du kanske bli sjukskriven några procent?

Jag håller på att spraya för fullt och väntar till nästa vecka då jag ska ta blodprov och förhoppningsvis få börja med sprutorna:). Har alldeles nyss fått blödningen så det känns skönt. Det går sakta men säkert framåt men vi längtar till vecka 11 då det är preliminär äp.

Har stora förhoppningar denna gång så jag blir nästan rädd:/.

• Tilda76

Förstår att du hoppas!! Gör de något prov för att se vilken effekt prasteron haft så du vet något om det? Annars är det bara att hoppas och hålla tummarna. Det är ju det vi jan göra! Jag är mer rädd egentligen att jag inte tror tillräckligt på det , och att det ska vara negativt på nåt sätt. Vissa påstår ju att det ska ha någon betydelse att man håller sig positiv men som en läkare sa : om det var så skulle vi ha ett helt gäng här som peppade er om det fanns nåt belägg för det.
    Jag har nytt jobb och vill inte vara sjukskriven för på jobbet tänker jag nästan aldrig på det här. Men nu har jag fått halsbränna så får inte stressa mer. Kram

• moonstar88

Nä de har inte tagit några prover varken före eller under tiden jag tagit prasteron. Frågade kliniken om detta med de menar på att resultatet utav prasteron visas vid äp och på resultatet av befruktningen:/, men jag litar på dem:).

Jag tror inte riktigt på det heller, det är ju samma med dem som säger: Det är bara att slapna av så kommer det gå av sig själv. Men jag tror absolut på att det inte är bra att stressa och bränna ut sig, utan jag försöker ta det så lugnt som möjligt och inte stressa i onödan, speciellt efter äp och fram till testdagen.

• Tilda76

Hej. Nä. Men har gått igång andra läkare nu. Har troligen en mild underfunktion i sköldkörteln och kan möjligen få behandling mot det. Men måste hitta en bra läkare i Skåne som håller med (det är nämligen bara relevant vid fertilitetsproblem) och vet ej om husläkare skriver ut medicinen till mig....

• Tilda76

Hej igen. Hur går det för dig? Visst gör du långa protokollet? Menopur eller Gonal? De vill fortfarande göra korta på mig trots att långa gett bättre resultat. Är dock orolig att de ska ta Menopur för det funkade jättedåligt för mig. Ska fråga.

• moonstar88

Hej:)! Joo då det går bra, ska ta blodprov imorgon som ska skickas med express till Falun och får då förhoppningsvis börja med sprutorna på tisdag eller onsdag om blodprovet ser bra ut.
    Jag kör med den långa behandlingen sprayar med spurecur och sprutar sedan med menopur, denna combo passade mig mycket bättre än då jag tog gonal-f. Jag har bara provat på den långa metoden, men om vi skulle vara tvungna att göra om behandlingen så ska jag fråga om det inte finns någon möjlighet att få bra resultat med den korta metoden då jag inte fick så bra befruktning på den senaste gången häller med menopur, vilket resulterade i 15 ägg (vilket är super) men bara 3 blev befruktade.

Man kan och ska nästan alltid i fråga sätta läkarnas beslut då de ibland bara kör på rutiner och kanske inte ser nya möjligheter om inte vi är där och frågar och tycker. Men det kan ibland vara jätte svårt så klart.

Jag börjar nu kunna se fram emot att det händer någonting bland annat med att troligtvis få börja med sprutorna och nästa fredag ha tid för vul. Vecka 11 och eventuellt äp är inte längre så jätte långt bort längre:).

Svar på tråden Vi som får hjälp utav prasteron (dhea)