• moonstar88

Vi som får hjälp utav prasteron (dhea)

Hejsan alla:)! Tänkte att jag skulle försöka starta upp en tråd. Här skulle vi kunna diskutera om hur prasteron (dhea) förhoppningsvis ska hjälpa oss på traven för att bli gravid. Har kan vi diskutera fördelar/nackdelar vi upplever med medicinen. Biverkningar vi upplever med mera. Hoppas på att tråden kan hjälpa både mig och många andra då denna metod är ganska ny och relativt outforskad.

• Svar på tråden Vi som får hjälp utav prasteron (dhea)
  • moonstar88

Snövit: hur går det för dig? Hur länge var det du har tagit prasteron? Vet du när du ska göra nästa ivf? Jag hår fått sån dålig kondition de senaste veckorna:/, kanske beror på detta.

Är det någon som läser denna tråd som vet om hur andra reagerat på prasteron? Alltså om resultatet på befruktning/äggkvalitet blivit mycket bättre?

Gott nytt år på er allihop!!!

• Lillstoran
    moonstar88 skrev 2012-12-31 14:19:35 följande:
    Snövit: hur går det för dig? Hur länge var det du har tagit prasteron? Vet du när du ska göra nästa ivf? Jag hår fått sån dålig kondition de senaste veckorna:/, kanske beror på detta. Är det någon som läser denna tråd som vet om hur andra reagerat på prasteron? Alltså om resultatet på befruktning/äggkvalitet blivit mycket bättre? Gott nytt år på er allihop!!!

Vet att det är en hel del som lyckats. Sedan kan man aldrig vara säker på om det var Prasteronet som gjorde att de lyckades. Men det finns också flera som det inte verkar ha hjälpt alls.
  • moonstar88
    Lillstoran skrev 2013-01-01 10:30:08 följande:

Vet att det är en hel del som lyckats. Sedan kan man aldrig vara säker på om det var Prasteronet som gjorde att de lyckades. Men det finns också flera som det inte verkar ha hjälpt alls.
    Aha 0kej, så det finns ingen direkt forskning om detta? Inte ens utländsk? Men om resultatet blir mycket bättre och man bara har ändrat på att man äter prasteron så måste det ju betyda någonting tycker jag.
    Då är det ju bara att hoppas på att vi som äter prasteron är några utav dem som DHEA hjälper:). 
  • Lillstoran

Det finns en massa artiklar utomlands. Dock inte i Sverige vad jag vet. Dock har jag läst om många som blivit hjälpta av DHEA här. Det har forskats mycket på detta utomlands.

• Snövit81

Visst är DEHA och Prasteron samma sak? Ursäkta min okunnighet, men allt detta är så nytt för mig..

• moonstar88
    Snövit81 skrev 2013-01-01 23:49:43 följande:
    Visst är DEHA och Prasteron samma sak? Ursäkta min okunnighet, men allt detta är så nytt för mig..

Ja precis:), prasteron är det "medicinska" namnet på DHEA. I varje fall som jag har lärt mig:).
  • Snövit81

Hjälp mig snälla, varför har jg fortfarande inte fått min mens med Prasteron?? Jag har använt den nu i exakt en månad men har fortfarande inte fått blödning...... Vad ska jag göra?? Ska jag fortsätta med dom eller ska jag avbryta???????

• moonstar88
    Snövit81 skrev 2013-01-08 08:31:05 följande:
    Hjälp mig snälla, varför har jg fortfarande inte fått min mens med Prasteron?? Jag har använt den nu i exakt en månad men har fortfarande inte fått blödning...... Vad ska jag göra?? Ska jag fortsätta med dom eller ska jag avbryta???????

Men oj, har den inte kommit än? Jag tycker du ska ringa din klinik och prata med dom. Har du tagit grav.test? Om inte så gör det utifall du är gravid. Min mens kommer en till två dagar tidigare nu än innan men har läst om andra där mensen kommit mycket senare än vanligt. Men ring och se vad kliniken säger om detta.

Men jag tror inte det är någon fara:).
  • Snövit81

Jag har ringt nu och väntar på återkoppling.. Jag återkommer så snart jag vet något.. Tack för snabb återkoppling..:))))

• Snövit81

Moonstar jag ringde till min gyn som jag går till och han snackar om att det kan dröja upp till 4 månader för mensen att komma... .... 
    Jag fattar inte, förstår inte varför jag ens gick till denna läkare, jag fick reda¨på att jag inte kunde bli gravid av sjukhuset, men den här läkaren hade hjälpt andra och de fick barn.. 
    Jag åt tabletter som hette femasekvens och nu prasteron sen när mensen kommer så blir det pergotime, och idag när jag ringde han så säger han att jag måste gå på återbesök hos han på torsdag så han kan ge mig ytterligare tabletter så mensen kan komma igång.. 

Jag fattar inte längre vad jag ska göra..........................  

Svar på tråden Vi som får hjälp utav prasteron (dhea)