• moonstar88

Vi som får hjälp utav prasteron (dhea)

Hejsan alla:)! Tänkte att jag skulle försöka starta upp en tråd. Här skulle vi kunna diskutera om hur prasteron (dhea) förhoppningsvis ska hjälpa oss på traven för att bli gravid. Har kan vi diskutera fördelar/nackdelar vi upplever med medicinen. Biverkningar vi upplever med mera. Hoppas på att tråden kan hjälpa både mig och många andra då denna metod är ganska ny och relativt outforskad.

• Svar på tråden Vi som får hjälp utav prasteron (dhea)
  • Lillan15
    moonstar88 skrev 2013-03-07 09:06:35 följande:
    De ringde igen igår och sa att jag fick komma in igår ändå:). Men där såg de att slämhinnan var tjock och äggledarna hade börjat producera äggblåsor, så med andra ord hade jag inte reagerat på sprayen:(. Jag fick därför avbryta behandlingen och börja med tabletter som ska stöta ut slämhinnan.
    När blödningen kommer ska vi få prova på det korta protokollet istället. Så börja med sprutor den andra blödar dagen och fortsätta där ifrån, hoppas det fungerar bättre.
    Vi har inte tappat hoppet än:)!
    Men det känns lite snopet och surt:(.

Känner med dig. Har oxå råkat ut för det.
    Men nu sprutar jag Gonal-F. ÄP prel. V. 12 i Falun.
    Tar 75 mg Prasteron varje dag. Hoppas att det funkar denna gång.

Har inte svarat på 50 mg nämligen, tidigare försök.
    Läkaren säger att vissa funkar det för och för andra inte...

Lycka till alla kämpare!       
  • moonstar88
    Lillan15 skrev 2013-03-07 22:46:37 följande:

Känner med dig. Har oxå råkat ut för det.
    Men nu sprutar jag Gonal-F. ÄP prel. V. 12 i Falun.
    Tar 75 mg Prasteron varje dag. Hoppas att det funkar denna gång.

Har inte svarat på 50 mg nämligen, tidigare försök.
    Läkaren säger att vissa funkar det för och för andra inte...

Lycka till alla kämpare!       
    Hoppas att det går bra för dig:). Du får gärna skriva och berätta hur det går. Spännande:)!
    Jag har tagit 75 mg hela tiden från 1 november och ska fortsätta med det fram till test dag om jag förstått rätt.

Stort lycka till!!!
  • Tilda76

Vad tråkigt att nu fick avbryta. Prasteronet kanske funkar för bra? Jag börjar väl korta om några veckor tror jag...Hade hemskt möte på sjukhuset för kö till äggdonation. De kallade dit oss bara för att säga att eftersom vi inte varit skrivna i samma landsting i ett åt så var vi inte välkomna "och det ruckar vi inte på". Det hade de kunnat säga i tel. Sen
    Känns det orättvist. Vi har haft jobb på olika orter senaste året men är gifta och betalar skatt sen många år då vi jobbat snart 15 år efter studenten, ändå har vi inte rätt till någon sjukvård för detta. Betalat allt själva.

• moonstar88
    Tilda76 skrev 2013-03-09 17:40:52 följande:
    Vad tråkigt att nu fick avbryta. Prasteronet kanske funkar för bra? Jag börjar väl korta om några veckor tror jag...Hade hemskt möte på sjukhuset för kö till äggdonation. De kallade dit oss bara för att säga att eftersom vi inte varit skrivna i samma landsting i ett åt så var vi inte välkomna "och det ruckar vi inte på". Det hade de kunnat säga i tel. Sen

Känns det orättvist. Vi har haft jobb på olika orter senaste året men är gifta och betalar skatt sen många år då vi jobbat snart 15 år efter studenten, ändå har vi inte rätt till någon sjukvård för detta. Betalat allt själva.

Ja det blev lite snopet, men det är ju bättre att det blev så än något halvdant:). Nej vad tråkigt:(, ibland förstår man sig inte på sjukvården alls. Det ska väl inte spela någon roll?! Så ni måste vänta i ett år för att få det beviljat och sen stå i kö som också tar lång tid?

Vilka mediciner ska du ta när ni kör igång? Jag kommer att få ta menopur och cetrotide.
  • Lillan15
    moonstar88 skrev 2013-03-09 09:50:19 följande:
    Hoppas att det går bra för dig:). Du får gärna skriva och berätta hur det går. Spännande:)!
    Jag har tagit 75 mg hela tiden från 1 november och ska fortsätta med det fram till test dag om jag förstått rätt.

Stort lycka till!!!
    Ska du käka Trombyl efter/i samband med ET? och fram till TD?
    Jag gjorde det förra IVF:EN och Prasteron.

Men har nu läst att Trombyl och Prasteron inte skall tas samtidigt, då Trombylét kan få starkare effekt, blödningsrisken ökar markant.

Så denna gång kommer jag att sluta med Prasteron vid ET. Sen köra Trombyl fram till TD. På eget bevåg faktiskt.

Lycka till vännen!
  • moonstar88
    Lillan15 skrev 2013-03-10 23:21:56 följande:
    Ska du käka Trombyl efter/i samband med ET? och fram till TD?

Jag gjorde det förra IVF:EN och Prasteron.

Men har nu läst att Trombyl och Prasteron inte skall tas samtidigt, då Trombylét kan få starkare effekt, blödningsrisken ökar markant.

Så denna gång kommer jag att sluta med Prasteron vid ET. Sen köra Trombyl fram till TD. På eget bevåg faktiskt.

Lycka till vännen!

Ja jag tänkte göra det. Antingen trombyl eller fragmin sprutor, har aldrig hört något om att det ska förstärka trombylen men det finns så mycket som man inte vet om prasteron. Ska försöka komma ihåg att fråga om det, fragmin är kanske bättre då? Även fast det ger samma effekt.

Stort lycka till till er också:)!
  • moonstar88
    Tilda76 skrev 2013-03-11 08:29:54 följande:
    Rekommenderar Falun trombyl?

Tilda76 skrev 2013-03-11 08:30:31 följande:
    Slutar man inte med prasteron i samband med ET?

Rekommenderar vet jag inte, men när jag frågade om det var något jag kunde få (trombyl eller fragmin) sa de att det nog inte skulle vara något problem att få bara jag skulle komma ihåg att fråga om det vid et.

De har sagt till mig att jag ska äta prasteron fram till eventuellt plus:/.
  • Lillan15
    moonstar88 skrev 2013-03-11 07:18:46 följande:

Ja jag tänkte göra det. Antingen trombyl eller fragmin sprutor, har aldrig hört något om att det ska förstärka trombylen men det finns så mycket som man inte vet om prasteron. Ska försöka komma ihåg att fråga om det, fragmin är kanske bättre då? Även fast det ger samma effekt.
    Stort lycka till till er också:)!

Fråga din läkare. Hör av dig efter är du snäll. Jag har loggat in på apl.se och läst detta. har dessuton dragit ut texten, ska ta med den till läkaren på tors. tänkte jag. Jag tror att läkarna inte vet så mycket om Prasteron egentligen, det är ju synd! Tyvärr, så känner jag mig skeptisk till det. Har ju inte fått bättre resultat med Prasteron. Men nu skall det PLUSSAS!!! Haha...
Svar på tråden Vi som får hjälp utav prasteron (dhea)