• Afasi

Följas åt till körkortet?

Maybe skrev 2012-11-15 10:42:22 följande:
    Jag har precis tagit körkort, men jag kanske får vara med ändå?

Jag kan absolut rekomendera Bonniers Trafikskola som hjälp med teorin, jag vet många som tycker det är jättebra!
    Jag använde mig av Bonniers och trafikskolans egna datortester.

Jag körde mycket privat också. Som någon av ovanstående skrev så övningskörde jag också så fort vi skulle någonstans utan att egentligen öva på något speciellt.   Ofta till affären eller hem till någon.
    Ibland körde vi o handlade i en annan närliggande stad bara för jag skulle få köra lite.
    Även om man inte övar på något speciellt så är det ändå nyttigt för man vänjer sig vid trafiken, man övar på att hantera bilen varje gång man kör och man får lite körvana.

Jag behövde ganska många lektioner på körskolan också men jag klarade både teorin och uppkörningen på första försöket så det va ju värt det även om det blev dyrt.       
    Grattis till körkortet!

Tycker alla får vara med! Vem vet, kanske har du toppenbra tips att komma med som hjälper oss andra!
    Hur länge höll på köra osv innan du till slut fick ditt körkort?
  • Afasi
    Maybe skrev 2012-11-15 10:47:02 följande:

Hur menar du att man ska starta på ett visst sätt?
    Du tar på bältet och ställer in speglar, sen trycker du ner kopplingen och vrider om nyckeln. Eller har jag missat något?

Hoppa över växlar är bra. Det är eco-körning. Det vill de se på uppkörningen.
    Du ska börja köra iväg på ettan, sen växla så fort som möjligt till tvåan. Sen hoppar du över trean så du går direkt från tvåan till fyran. I stan alltså.
    Har bilen 6 växlar och du ska köra tex motorväg så kan du även hoppa över femman och gå direkt från fyran till sexan när du kommit upp i fart.

Du ska även köra på så hög växel som möjligt där det är lämpligt.
    I stan kan man köra på tex både trean och fyran om man kör 50km/h. Välj då fyran.
    Motorbromsa gärna också när du känner dig trygg med det så blir de glada när du kör upp sen Glad         
    Enligt häftet jag fått från körskolan ska man ställa in stol och nackstöd, speglar, ta på sig bältet, trycka ner kopplingen och lägga i ettan, ta ur handbromsen och SEN starta bilen. Medan sambon och mamma absolut inte gör i den ordningen.

Okej men det låter ju bra. Jag har ännu bara kört en gång och inte lyckats växla eller så ännu så jag har en lååång väg kvar och har än så länge ganska svårt att förstå när en viss växel passar osv. Herregud, bara att komma iväg med bilen var ju en hel vetenskap för mig Tungan ute
  • Afasi

Då gör du precis som sambon och mamma och det är just det vi pratade om. Dom tycker det är helgalet att lägga i ettan och ta ur handbromsen innan man startar bilen Tungan ute Och då funderade jag på om jag ska göra enligt boken eller bara göra det som jag tycker är lättast och blir bäst.

Ja jag har nog en bra bit kvar. Speciellt i den här takten när jag aldrig hinner köra haha! Men jag ska absolut satsa på att hoppa över växlar så fort jag kommit så långt Glad

• Afasi
    Maybe skrev 2012-11-15 11:10:28 följande:
    Jag körde privat till och från i ca 2 år (nästan 6 månaders uppehåll där emellan) innan jag började på körskola.
    Jag gick på körskola ca ett halvår.
    Jag hade kunnat korta ner tiden om jag velat men jag va kräsen med vilken körlärare jag ville ha och ville inte riktigt "klippa navelsträngen" och boka uppkörning.
    Jag va väldigt osäker i trafiken och nervös osv så jag ville hellre ta 10 extra lektioner för att känna mig tryggare GladMånga tar körkort på 3 månader utan att ha kört något alls innan!     
    Ja hellre att man tar några lektioner extra så man känner sig säker, kan ju sluta i katastrof annars. Och jag förstår det där med att vara kräsen med vilken körlärare, jag kommer nog inte riktigt heller ta vem som helst Glad Körskolan jag ska gå på har väldigt gott rykte trots att dom inte funnits i så många år. Faktiskt bäst i stan och alla säger att körlärarna har gott tålamod, är pedagogiska och förklarar noga osv.. Känns bra!
  • Afasi
    Marinero skrev 2012-11-15 14:49:03 följande:
    Va jag menade med att starta på speciellt sätt är att på körskolan va man alltid tvungen att göra alla moment innan man tillslut startade bilen, samma gällde när man skulle stanna bilen: först stänga av bilen, sedan dra i handbromsen. Dock går det inte göra så på den bilen vi har (BMW) för om jag försöker dra i handbromsen innan jag startat bilen så går det inte! jag måste alltså starta bilen det första jag gör. Detta är en ganska ny bil.

När man hoppar över växlar så ska man alltså inte hoppa frå etta till trean utan om man ska t.ex accelerera från 50-70 el 90 km/tim. Så alltså fr trean till femma, och tvärtom
    Okej. Ja, vi får väl se. Lika bra att göra som det står i boken och inte riskera att lära sig fel från början. Det där med växlarna kommer ta tid för mig att lära mig haha. Inte så duktig på sånt Flört
    Marinero skrev 2012-11-15 14:52:32 följande:
    Jag är 36 Tungan ute Du?
    OkejGlad Jag fyllde 20 i början på månadenTungan ute
    Marinero skrev 2012-11-15 14:59:37 följande:
    Kan säga att jag aldrig fick starta bilen innan jag la i växeln och drog handbromsen på den bilskola jag gick, det är nog för att man ska låta bilen gå så lite som möjligt om du förstår va jag menar Alltid starta bilen sist av alla moment och stänga av den först. Sen vet jag inte om de gör olika på olika skolor.
    Okej, ja så kanske det är! Tyckte bara det var lite intressant att ordningen skulle spela någon rollTungan ute

• Afasi
    Marinero skrev 2012-11-15 16:47:04 följande:
    Ja precis. Men som det är nu så gör jag inte alls i den ordningen Går inte göra ngt förrän man startat bilen Tungan ute Förutom att ställa in växeln, så jag ställer in växeln först, trycker ner kopplingen och har foten på bromsen samtidigt och sedan drar jag handbromsen. Får se vad körskolan säger sedan, med tanke på vad Maybe skrev så verkar det lite olika Jag uppfattade det som att ordningen hade med eco-driving att göra. Att inte låta bilen gå mer än nödvändigt, även fast det handlar ju bara om sekunder liksom, så eg vet jag inte vad för roll det spelar i längden.

Ja växlingarna är lite knepigt (fast logiskt) men gör man det mycket och ofta så kommer man in i det fortare än man tror Men jag är ff på växelspaken mer än nödvändigt enligt min sambo. Och med de modernaste bilarna (som oftast körskolorna har) så är det enklare. Man behöver inte växla lika mkt! På Bonniers trafikskola står det att med de nyaste bilarna kan man köra på femman i 50 km/h.
    Hehe ja jag är fortfarande bra förvirrad kan jag säga. Nu är det en vecka sedan jag körde och känns som att jag glömt allt och hur det kändes. Växlingen känns inge rolig att tänka på eftersom jag inte riktigt vågar gasa haha. Känns som att jag behöver ett helt flygfält för att träna. Är så rädd att jag ska gasa på för mycket eller krocka typ Tungan ute

Hur går det för alla? Jag har varit kass på att svara, är ofta inne och läser och tittar men jag är alltid sån, läser och sen glömmer jag liksom bort att skriva. Kan ju ana varför folk tycker jag är så tråkigt när dom skickar sms osv Tungan ute
    Tror det blir körning imorgon. Vill verkligen men jag är fortfarande så jäkla feg. Hur kommer man över rädslan och nervositeten? Vill ju att det ska kännas roligt att få lära sig men jag är fortfarande så nervös och rädd haha!
  • Afasi

Tack för alla bra tips! Skulle ut och köra idag men det var så jäääkla halt så inte ens mamma (med andra ord min handledare) var speciellt sugen på att åka ut och köra. Får bli en annan dag när det inte är så himla halt!

Tur att ni säger åt mig att börja med teorin för den hade jag helt glömt bort faktiskt. I mitt huvud snurrar bara körningen just nu. Ska ta tag i teorin i samband med att jag skriver in mig på körskolan tänkte jag. Detta för att man då kan köpa ett startpaket där teoripaket (lektioner och böcker och tillgång till tester) ingår. Och för att besvara frågan så ja, jag kan göra tester hemifrån tack vare den fantastiska körskolan! :)

• Afasi

Hur går det för er?

Här går det inte direkt framåt. Har faktiskt varken kört eller läst i böckerna. Mamma har inte haft tid att köra och sonen är inne i en monsterperiod när han gör allt han inte får och mest bara gnäller. Segt som tusan för jag blir ju bara mer och mer sugen på att få det där jäkla kortet någon gång. Försöker åtminstone kolla hur mamma gör när hon kör, med pedalerna osv men det är ju inte så lätt när man inte ser ordentligt :P

Helt seriöst, jag fattar inte det här med växlingen. I mitt huvud blir det på tok för mycket för att kunna hantera hur man gör med pedalerna men när mamma växlar så ser det typ skitlätt ut. Man märker knappt att hon håller på med pedalerna.

• Afasi

Åh bra jämförelse! Glad  Jag minns väldigt väl hur otroligt frustrerande det var när man hade typ tre ord kvar.

Men bara trycka ner kopplingen? Ska man inte släppa gasen samtidigt? För det är just det som är problemet för mig. Trycka ner kopplingen samtidigt som du släpper gasen, växla och sen gasa igen samtidigt som du släpper kopplingen en bit. Det går till och med sakta i huvudet när jag tänker på det och känns typ som att jag kommer vara på andra sidan parkeringen innan jag ens genomfört dom momenten haha!

Lite lustigt. När jag sitter som passagerare så går det suuupersakta i 30 men när jag själv satt bakom ratten så körde jag typ skitsnabbt fast hastighetsmätaren stadigt låg på typ 15. Så att då dessutom komma upp i fart och växla osv.. Ja herregud... Jag vågar knappt tänka på det Tungan ute

• Afasi
    Junior skrev 2012-11-22 15:56:52 följande:
    Tänk på att 3:an och 4:an är "automatiska".. För att lägga i 3:an från 2:an så är det bara att trycka upp spaken och samma sak när det gäller att växla till 4:an från 3:an, fast man drar ner spaken såklart
    Va? Kan du förklara vad du menar? Jag är visst inte nå vidare smart Flört
Svar på tråden Följas åt till körkortet?