• Afasi

Följas åt till körkortet?

Två dagar kvar tills min första körlektion. Några tips och råd? Är såå nervös redan nu!

• Afasi
    Mamma till 3 M skrev 2013-11-18 09:53:24 följande:
    Kommunicera med din lärare så denna vet dina rädslor så du får hjälp att övervinna de o kanske jobba lite extra med de :)
    giftgrodan skrev 2013-11-18 10:08:04 följande:
    En månad tror jag. Jag kände mig definitivt inte säker, måste säga att mycket lossnade i och med att inspektören sa: "Godkänd"... känns som att jag kör betydligt mer avslappnat nu.
    Ta det lugnt! Berätta att du är nervös, och ställ frågor om det är något du inte förstår. Kom ihåg att du kan byta körlärare också, om det visar sig att du och den du har inte funkar så bra ihop. Men det kommer nog gå bra. Du verkar ju ta det på allvar i alla fall, det tror jag att de gillar.

Jag är ju inte skitnervös ännu men jag är rädd att jag ska vara nervös då så att det inte går så bra som det brukar göra och att jag kommer åka därifrån och känna mig uppgiven.
    Idag körde vi igen och det var nog fan bäst hittills. Övar lite i en minibacke på att starta, går faktiskt bra både med hjälp av färdbroms och parkeringsbroms! Rullar inte längre bakåt. Märker också att jag inte behöver tänka riktigt lika mycket som jag gjorde i början när jag ska åka iväg. Håller tummarna för att det ska gå bra på onsdag.
  • Afasi

Åååh ddet gick så bra på körskolan! Krekolas i Eskilstuna är verkligen skitbra! Han sa att jag hade bra koll på fotarbetet och att han tyckte jag var duktig, vi var uppe och körde i 70 samt på 6:e växeln. Har aldrig varit över 30 och treans växel förut haha! Blev godkänd på tre moment. Tror det var körställning, inledande manövrering och något mer. Något med dragläget tror jag. Vi kom dock överens om att jag skulle öva på det även om han ändå tyckte jag skötte den delen så pass bra att vi inte gjorde jättemycket med det.

• Afasi
    frukarlssonn skrev 2013-11-21 18:28:28 följande:
    Ja men jag visste ju att det skulle gå bra Nu kommer det flyta på ska du se
    Hehe jaa men jag har tvivlat på mig själv.

Idag har jag andra körlektionen med en annan lärare och blev då godkänt på växling, backning och vändning. Fick backa runt hörn och det var faktiskt mycket lättare än vad jag trodde! Nästa gång är det parkering som gäller. Igår satte jag också igång med teorilektionerna så nu ska det fasen pluggas!
  • Afasi

Håller tummarna för att det går bra för er!

Jag är helt nervös trots att jag bara haft två lektioner. Dom ger hela tiden mycket beröm och betar av flera moment per lektion och jag tycker det går sååå fort fram. Jag har ju för sjutton inte koll egentligen! Jag bara kör och lyssnar på läraren haha. Hinner knappt med att läsa skyltar osv. Ska försöka börja öva lite mer på att lägga märke till skyltar, regler osv.

• Afasi
    MoaElis skrev 2013-11-30 13:29:57 följande:
    Så himla skönt, klarade körkortet idag! Tråkigt att man inte har någon bil nu bara...
    Grattis!!!
  • Afasi

Sjukligt nervös nu då. Har min tredje körlektion på onsdag och nu ligger det snö på backen och är halt! Hoppas vi överlever och att läraren är av den lugna typen haha! Har inte kört något hemma på länge nu heller så lite ur form är jag också...

• Afasi
    Mli 014 skrev 2013-12-09 13:22:28 följande:
    Det är ju skitbra att du har lektioner i snö egentligen. Jag har varit jätterädd att komma ut och köra nu eftersom jag inte riktigt vet hur bilen och jag reaggerar orentligt (halkbana i all ära men ändå)

Jo förvisso men ändå nervös att krocka eller klanta mig haha.
  • Afasi

Alltså vad trött jag blir. Klarat fas a, b och c på teorin och nu bestämde jag mig för att klara alla tre på raken innan jag fortsatte och då kunde jag typ ingenting. Kanske en dålig dag för jag känner att jag knappt orkar läsa svaren men det känns ju ändå inte roligt. Tredje teorilektionen av fyra idag så vi får väl se hur detta går!

• Afasi
    frukarlssonn skrev 2013-12-09 19:35:55 följande:
    Bra att du får köra i snö! Jag kan berätta om min spännade upplevelse i snöstormen i fredags. Skulle (dum nog) åka till jobbet. Jobbar mitt på landet i en liten byskola. Kom halvvägs och fastnar mitt på vägen i en stor snödriva. Försökte skotta mig loss men gick ej. Tur nog va min man ledig den dagen, och grannen är pensionör så hans fru passade barnen och min man och grannen kom och hjälpte mig dra upp bilen ur snöhögen. Även en busschaufför, som inte kom förbi min bil hjälpte till. Ja, så till joobbet kom jag inte. Det är en smal liten väg som jag absolut inte skulle tagit. Jaja, nu vet man Kom hem, stelfrusen och full i snö. Blåste så in i h-e. När jag tittade bakom bilen en kvart senare va det lika mkt snö bakom. I morse skulle jag öppna på jobbet kl 6 och va sååå nervös för att inte ta mig fram. Det snöade som sjutton igår igen. Men idag tog jag en annan vg som jag brukar ta annars som är mkt bättre skottad. Ja, jag kom fram även fast det tog lite längre tid Ikväll när jag körde hem snöade det åter igen, det åkte en plogbil i 30 före mig som jag inte vågade köra om förrän den stannade het, och sean hoppade det fram ett rådjur som tack o lov hade förnuft nog att vända tillbaka och jag körde inte fort så jag hann sakta ner riktigt ordentligt. Nä fy, det va riktigt jobbigt att hamna i den södrivan och inse att jag inte kommer loss själv, trots snöskyffel o allt. Men jag klarade ig lindrigt undan. Va bilar som åkt ner i diket, bussar som fastnat etc. kaos den dagen milt sagt.

Men oj! Ja lite tur i oturen hade du allt!

Jag ser fram emot lektionen med skräckblandad förtjusning. Lite kul är det ju att få komma ut och köra igen men nu vågar nog inte mamma övningsköra med mig när det är så halt.

Svar på tråden Följas åt till körkortet?