Indianica skrev 2012-12-05 18:26:47 följande:
Ja, fast det är jättesvårt att bara slänga fram en text som man tror är på "något högre nivå" än barnet klarar av och så blir det rätt nivå, utan det är snarare stor risk att det upplevs som för stort motstånd och då ger man upp. Har man bekymmer med läsförståelsen är det så att man måste lära sig att bli en mer aktiv läsare och det finns mycket forskning kring hur man kan hjälpa barn att blir det! Det finns t.ex. olika lässtrategimetoder osv, men detta riktar sig iofs mest till faktatexter. Vad gäller skönlitteratur handlar det till stor del om att man har en rik erfarenhet av olika läsarter (texttyper )och att man samtalar om texter. Det bästa är egentligen om en klass läser samma text/bok och så samtalar man om den och då utgår man ifrån Rosenblatts frågor till texten där barnen t ex får diskutera sådant de inte har förstått och uttrycka känslor kring texten, vilket motiverar barn att läsa mer. För vissa böcker som t.ex. har parallellhandlingar kan bli obegripliga för vissa barn och som vuxen kan det vara svårt att sätta sig in i hur komplicerat det kan vara, men så kan det vara och det är egentligen rätt naturligt att barn ger upp läsning då de inte förstår böcker. De behöver redskap för att ställa frågor till texterna och få diskutera dem med andra som läst samma text! Det är därför det är bra att som förälder läsa för sitt barn, för då kan man ställa frågor till texten efteråt (vad tror du ska hända sedan, var dte något som var konstigt och du inte förstod osv) och det utvecklas barnet väldigt mycket av. Läsning handlar ju inte bara om läsflyt och avkodning, utan är en intellektuell verksamhet som berikar livet!
Å, vilken bra sammanfattning du har skrivit.
Nä, du har rätt, det där med "lite högre nivå" är väl inte applicerbart på läsning då det är en så oerhört komplicerad process? Men det blir lite speciellt nu när vi diskuterar ett så stort område här i tråden (och blir lite ot. Mitt fel från början.) och till och med pratar om undervisning överhuvudtaget. Det är inget lätt område att diskutera "i sig" heller. Då det gäller att träna arbetsminne, så är det bra att lägga sig på en något högre nivå än den man befinner sig på, hela tiden.
Men vi kanske borde släppa den utsvävningen här i tråden då läsprocessen i sig är så komplicerad. Vet inte om andra läser tråden, och kan bli förvirrade.
Jo, det där med att fråga på texten är a och o, har jag förstått, då man vill träna upp läsförståelsen. Vad bra du tipsar om här, att det är bra att få diskutera med andra som läst texten.
Usch, nu blev det ju helt plötsligt lite knepigt, då min dotter inte lät mig läsa för henne längre. Hon nekar mig när jag frågar om det. Och jag tror att problemet ligger just där, i "läsförståelseträningen" hos henne. Det är ju så att vi faktiskt inte har någon vana att läsa på kvällar. Det blev aldrig så. Jag har lite svårt ergonomiskt att knöla ner mig i sängar, och klämma ihop mig för att läsa. Och jag har även problem ergonomiskt att sitta hur som helst på stolar, och så har vi inte hittat någon naturlig läsplatssituation på det sättet.
Så vi har INGEN naturlig rutin, i det här med att läsa nattsaga.

Det grämer mig mycket. Det känns som mitt fel att hon inte fått något större intresse för att man läser nattsagor.
Fast pappa skulle man ju också då kunna klandra, eftersom han "inte heller fick igång det" för att "han läser entonigt" (fast det säger inte dottern). Jag har läst vid andra tillfällen än nattis, men vi har inte fått någon sån kvällrutin. Jag har lite ågren för det.