• En struts

Ni som är lärare/har stor erfarenhet av barns (ca 10 år) nivå läsning?

Jag får nu höra på utvecklingssamtalen, att läsningen kan bli bättre. Jag bara undrar, ni som har stor erfarenhet av barns nivå på läsning. Hur mycket brukar de läsa i den åldern? om de är genomsnittligt goda läsare (eller hur jag ska uttrycka det?)
    Min dotter är VÄLDIGT duktig på att läsa inlevelsefullt tex då hon läser, så man lyssnar med spänning. Och jag tycker takten är fin också (som min egen takt när jag läser),
    men finns det någon genomsnittlig MÄNGD  (mängd böcker) som barnen brukar läsa i den här åldern?
    Vad är det som kan "vara lite svagt"? Jag försöker säga till henne att läsa varje kväll lite grand, men hon är ingen bokslukare. Det var väl jag i den åldern.
    Men jag fattar inte riktigt på vilket sätt det kan vara skevt.

Kan inte ni som är lärare här rada upp lite mer detaljer om vad det är som "kan skeva" med läsningen?
    Vad tittar ni på när ni avkodar barns läsning?
    Jag kommer få veta mer på IUP,
    men det handlar väl lite om "läshastighet" tex, har jag fått sagt.
    Alltså jag fattar inte det här riktigt.

• Svar på tråden Ni som är lärare/har stor erfarenhet av barns (ca 10 år) nivå läsning?
  • En struts
    Flickan och kråkan skrev 2012-11-13 22:01:13 följande:
    För vissa kommer lässtrategier automatiskt bara genom att de läser, men många behöver faktiskt lära sig lässtrategier och hur man gör när man tolkar och inferensläser. Ett väldigt bra sätt att lära barn inferensläsning är att modellera, dvs att själv visa hur man gör. Läs högt för henne och visa henne hur du gör när du läser genom att så att säga "tänka högt". 

Ex.
    "Åh vad mysigt det låter.....att de badar i havet. Det är ju precis som när vi var vi havet i somras. Kommer du ihåg det? Den varma sanden mellan tårna och alla kanaler vi byggde. Titta, det ser nästan ut som farfars båthus där på bilden. Där alla hallonen finns."

"Oj, vad rädd Benny blev för den där arga gubben. Har du blivit rädd någon gång när någon blivit arg? Vet du vad, när jag var liten så plockade jag blommor i en främmande trädgård. Vi skulle använda dem när vi lekte. Hon som bodde där kom ut och var jättearg och skrek på mig. Jag blev jätterädd och så skämdes jag också eftersom jag visste att jag gjort något man inte får. Jag var rädd i flera dagar att polisen skulle komma. Jag tror alla kan bli lite rädda när någon är arg. Kommer du ihåg Axel och Omar......i den boken där de skulle klä ut sig på halloween. I ett av husen de knackade på så bodde det en man som blev jättearg på dem för att de just knackat på. Axel och Omar sprang för livet och när de såg en polisbil så gömde de sig för de trodde att det var den arga mannen som ringt polisen."

"Oj, jag undrar vad han kommer att göra nu. Han kanske blev arg....eller ledsen. Det hade nog jag blivit om någon sagt så till mig. Jag hade nog gått därifrån, men jag tror inte riktigt att han vågar gå hem själv."

Om du modellerar och visar när du högläser och du ställer frågor som så att säga går lite mer på djupet (varför personerna gör som de gör, vad hon skulle ha gjort, om hon vet någon annan som....., och ja, som exempel du fått i tidigare inlägg också - varför-frågor helt enkelt, så blir det inte att du rättar det hon läser. Ni har en mysig stund tillsammans där du läser för nöjets skull för henne och ni samtalar....om livet .

Tips på högläsningbok:
    Böckerna om sandvargen av Åsa Lind

Där finns det mycket att prata om och gott om möjligheter till inferensläning och att dra kopplingar. Underbara böcker......även som vuxen .

Tack för tipset!

Vi läser just Böckerna om sandvargen faktiskt.

Men allra sist så läste hon ett kapitel som hon var jätteengagerad i, hon älskade det. Men du har rätt. Jag hade kunnat fråga mer om den där flickan. Jag tror jag ska läsa kapitlet "Vän eller fiende" läste vi sist igen, och så ska jag fråga mer sådär.

Alltså jag tror jag har blivit lite lurad av att min dotter läser så inlevelsefullt?... Obestämd Och att det faktiskt finns en stor funktion med att jag läser texten också, så gör man kanske den där djupdykningen som läraren är ute efter?

Jo, Hon har just tipsat om att vi ska låna hem Sandvargen, och så ska vi göra en djupdykning i den.
    Det där har jag haft lite svårt att greppa.
    Men jag tror att jag börjar få klarhet i det här tack vare dig "Flickan och kråkan".
  • En struts
    En struts skrev 2012-11-13 22:51:23 följande:
    Men jag tror att jag börjar få klarhet i det här tack vare dig "Flickan och kråkan".
    Till på köpet så sjunger min dotter "Flickan och kråkan" jättefint. (Vi var på spelmansstämma i sommar, och då satt hon och sjöng den så fint ihop med en gitarrist, och det samlades en hel flock runt dem. Men det är en populär låt nu, som många barn sjunger fint har jag upptäckt.)
  • En struts

Nu har jag fått veta lite mer. "Läshastighet och ordförståelse" är väldigt bra, men läsförståelse och rättstavningen ligger i underkant.

Det där med stavning. DE rättar ju inte sånt längre i skolan!! Rynkar på näsan Kan förstå att hon inte fått träna på det, baserat av den förra undervisningen hon gick i förra skolan. Då är det väl bra att hon går en ny skola nu då kanske? Obestämd

Att träna på läsförståelsen är ju det där att "jag läser en bit" och hjälper henne komma in i handlingar.
    Men nu har det låst sig!!! Hon vägrar att jag läser för henne ens, för hon har börjat ta illa upp, om de här riktlinjerna kring hennes läsande.

Så nu VÄGRAR hon att jag ens läser alls! Det har slagit knut nu.

Hon är sur på skolan som ger såna råd.

Så jag vet inte riktigt hur jag ska hantera situationen? Jag får väl låta henne "läsa på" själv bara, men det är mitt fel att jag skapat ett stressmoment kring det här nu då?

• Mumu

Det där med stavning, ja. Det ligger verkligen inget fokus på stavning i läroplanen, i lågstadiet ska man kunna stava vanliga ord man använder ofta. Det är ju väldigt subjektivt om barnen nått dit eller ej. Det finns normerade tester som kan visa om barnet ligger på en åldersadekvat nivå, men det är ju bara ett diagnosverktyg. Men generellt kan man säga att även stavningen stärks av läsning.

Vilken klass går din dotter i egentligen? Trean eller fyran? Jag tycker nog att den där låsningen borde kunna lätta med hjälp av diskussion om varför man läser och vart man är på väg med sin läsning. Jag använder ett schema med mina elever där de tydligt ser vilka krav som ställs på dem i slutet av åk 3 och åk 6, och alla stegen de måste igenom på vägen dit. Det här schemat är ett levande dokument i klassrummet och barnen förstår varför de måste träna på vissa moment. Kolla om skolan har något liknande, något som hjälper barnen att få syn på sin egen läs- och skrivutveckling.

• En struts
    Mumu skrev 2012-11-27 06:55:03 följande:
    Vilken klass går din dotter i egentligen? Trean eller fyran? Jag tycker nog att den där låsningen borde kunna lätta med hjälp av diskussion om varför man läser och vart man är på väg med sin läsning. Jag använder ett schema med mina elever där de tydligt ser vilka krav som ställs på dem i slutet av åk 3 och åk 6, och alla stegen de måste igenom på vägen dit. Det här schemat är ett levande dokument i klassrummet och barnen förstår varför de måste träna på vissa moment. Kolla om skolan har något liknande, något som hjälper barnen att få syn på sin egen läs- och skrivutveckling.
    Å, tack för tipset. Det ska jag ha med mig, och kolla med skolan.
    Jo, det där med att fatta varför man ska läsa, och vilken funktion det har med läsandet, ska väl vara en viktig grundsten att förmedla, för att fånga läsandet, har jag uppfattat?
  • Tuffen

Men har de inte screenat eleverna? Vad har ditt barn fått för staninevärde på de olika testerna? 

• En struts
    Tuffen skrev 2012-11-27 21:51:39 följande:
    Men har de inte screenat eleverna? Vad har ditt barn fått för staninevärde på de olika testerna? 
    Jag har inte fått veta vad hon har fått för värde på staninevärdena, men jag har fått veta att det gjorts. Jag kommer väl få veta värdena på utvecklingssamtalet? (men det var först i februari nästa år).
  • Tuffen
    En struts skrev 2012-11-27 22:25:44 följande:
    Jag har inte fått veta vad hon har fått för värde på staninevärdena, men jag har fått veta att det gjorts. Jag kommer väl få veta värdena på utvecklingssamtalet? (men det var först i februari nästa år).
    Har ni haft samtal den här terminen? Om ni redan har haft det, kräv ett till. Inte ska ni behöva vänta till februari! 
  • En struts
    Tuffen skrev 2012-11-28 21:33:25 följande:
    Har ni haft samtal den här terminen? Om ni redan har haft det, kräv ett till. Inte ska ni behöva vänta till februari! 
    Ah, jag tror inte att jag behöver veta exakt värde. Som jag sa, hennes styrkor var läshastighet och ordförståelse, men kanske sviktade det mer då det gällde läsförståelse och rättstavning.
    Det jag behöver veta där som förälder är hur man går till väga för att främja att bättre läsförståelse uppnås.
    Det jag tänker om det fallet:
    Läshastigheten är bra. Okej. Då kanske det är så att hennes läshastighet "är så bra" att hon inte stannar upp och "tänker" vad hon läser. Det är så jag tolkar det.
    Jag har ju för övrigt fått "tillvägagångsätt" för att "hjälpa till" med det, och det är att jag läser ett par kapitel ur en bok som hon läser kanske (för att hjälpa henne att komma in i handlingen) och sen får hon läsa själv.
    Man ska prata om det man läst: Vad hände? Var var de? Vad gjorde de? etc Jag har fått fina tips här i tråden om hur man varvar läsandet, med barnet.
    (Problemet jag fick nu, var ju att min dotter blev för medveten om att "vi fått lite riktlinjer om det här" så hon blåvägrade att jag läste. Nu vill hon bara läsa själv.)
    Men all lästräning utvecklar väl såna här förmågor så småningom kanske?
  • miljarden
    En struts skrev 2012-11-13 22:43:26 följande:
    Gud vad intressant det är att snacka med er. Jag blir så glad.
    Härligt att se såna här sammanfattningar, vad läsning handlar om. Jag har nämligen blivit lite rörig i skallen av att läsa om det MODERNA begreppet literacy (litteracitet)=läs och skrivkunnighet, i en lite flummig tenta jag haft.
    Okej, där har jag nästan tolkat litteraturen som att då man kan betrakta så mycket som litteracitet i vår vardag (eller att vi utsätts för många litteracitetshändelser) som att vi liksom kan sänka ribban för våra invandrare som kommer från länder där de inte blivit så litterata "i vår bemärkelse" för att vi delvis "har en norm" i den svenska litteraciteten.
    Ni kanske inte vill hålla med mig om ni läst de här ämnena (ex. Carina Fast "Literacy" och Heaths "Ways with words")? Ursäkta att jag kom in på det här men jag tänker ju lite på den här tentan nu, när jag även blev engagerad i min dotters läsning.
    Vad menar du, att "literacy" skulle vara ett begrepp kring läsning som är till för att även kunna inbegripa invandrare med sämre läskunnighet än svenskar?
    Literacy är ett begrepp som väger in fler aspekter av läsprocessen än att kunna avkoda ord och hitta mening i texten. Det handlar även om språkkänsla, känsla för språkljud, förmåga till situationsobundet språk med mera.

Svar på tråden Ni som är lärare/har stor erfarenhet av barns (ca 10 år) nivå läsning?