• En struts

Ni som är lärare/har stor erfarenhet av barns (ca 10 år) nivå läsning?

Jag får nu höra på utvecklingssamtalen, att läsningen kan bli bättre. Jag bara undrar, ni som har stor erfarenhet av barns nivå på läsning. Hur mycket brukar de läsa i den åldern? om de är genomsnittligt goda läsare (eller hur jag ska uttrycka det?)
    Min dotter är VÄLDIGT duktig på att läsa inlevelsefullt tex då hon läser, så man lyssnar med spänning. Och jag tycker takten är fin också (som min egen takt när jag läser),
    men finns det någon genomsnittlig MÄNGD  (mängd böcker) som barnen brukar läsa i den här åldern?
    Vad är det som kan "vara lite svagt"? Jag försöker säga till henne att läsa varje kväll lite grand, men hon är ingen bokslukare. Det var väl jag i den åldern.
    Men jag fattar inte riktigt på vilket sätt det kan vara skevt.

Kan inte ni som är lärare här rada upp lite mer detaljer om vad det är som "kan skeva" med läsningen?
    Vad tittar ni på när ni avkodar barns läsning?
    Jag kommer få veta mer på IUP,
    men det handlar väl lite om "läshastighet" tex, har jag fått sagt.
    Alltså jag fattar inte det här riktigt.

• Svar på tråden Ni som är lärare/har stor erfarenhet av barns (ca 10 år) nivå läsning?
  • En struts

Jan Björklund tror att han kan trolla med betyg. Det krävs fler ansträngningar från regeringen

ÅH, nu sa Rosanna något ELEMENTÄRT!!! Att lärarna måste ägna sig åt administration, istället för att få undervisa!

• En struts
    Indianica skrev 2012-12-06 22:08:31 följande:
    Jag tror inte det är för sent att reparera ev. misstag man har begått tidigare och det gör vi alla. Du kan också kanske kika runt i din kommun/bibliotek efter läseklubbar för barn i din dotters ålder, det brukar finnas på större orter. Då läser man i böckerna hemma och samlas i grupp tillsammans med en bibliotekarie och diskuterar boken!
    Vad bra tips det där med läsklubb.

Idag fick jag läsa för dottern iallafall. (men jag tror faktiskt att den här boken är lite för lätt "Extra". Att läsa så. Jag tror hon snappat upp det mesta i det hon läst där. Den är ju rätt lättläst.)
    Nja, det där med att jag sa smygläsa, var ju bara för att hon var så störd på att jag skulle läsa också. Men jag får kämpa vidare.
  • En struts

Oj då, Nu var det någon som var lyrisk till Björklund som säger: "Vi pratar om läsinlärning i skolan idag!" som en av de positiva Björklund-effekterna. Håller ni med?

• En struts

(Oj, nu säger de, SVT Debatt, att just litteratur har nedprioriterats i svenskämnet, utan det har satsats mest på läs och skrivinlärning. (Eller hur de nu uttryckte sig?)?) Håller ni med?)

De berör ju topic här i tråden ändå nu, så jag måste kommentera det.

• Indianica
    En struts skrev 2012-12-06 22:34:01 följande:
    (Oj, nu säger de, SVT Debatt, att just litteratur har nedprioriterats i svenskämnet, utan det har satsats mest på läs och skrivinlärning. (Eller hur de nu uttryckte sig?)?) Håller ni med?)

Alltså, en grund för att man ska kunna tillgodogöra sig texter på högre nivå är att man knäckt läskoden ordentligt, så i åk 1-3 har det förhoppningsvis prioriterats, men ett problem har snarare varit att tidigare har lärare under utbildningen kunnat välja bort läs- och skrivinlärningskurser, vilket givetvis inneburit en katastrof för barnen som ska lära sig att läsa och skriva, eftersom de alltså ibland inte lärt sig det på lägre stadier och sedan kommit till åk 4-5 där man ställer högre krav på läsförståelse. Det är ju dock så att nu reformeras lärarutbildningen, vilket förhoppningsvis ska ge bättre lärare, men tyvärr finns det ett tag framöver en grupp lärare som till stor del gått en väldigt slapp utbildning och det drabbar barnen.

Jag själv har ju t.ex. läst svenska med folk som är dyslektiker (och ska bli svensklärare) och som avskyr att läsa skönlitteratur.Det är helt vansinnigt och då är det självklart så att lärare inte prioriterar skönlitteratur, för läser man inte själv böcker har man dålig koll på just litteratur. Lite luddiga kursplaner har väl också medfört lite taskig kvalitet på undervisningen ibland, men de nya läroplanerna ska väl råda bot på det får vi hoppas.

Personligen kan jag tycka det är lite synd att man tog bort uppdelningen i svenska och litteratur som ämne, just därför att det verkar som att många svensklärare då skar ned på litteraturen, t ex på att läsa skönlitteratur eller litteraturhistoria och istället har fokuserat på annat.
  • Indianica
    En struts skrev 2012-12-06 22:13:12 följande:
    (Indianica. Slå på Svt Debatt, skoldebatt om att allt fler går ut utan betyg, och att utbildningsresultaten går ner. Nu!)
    Tack för tipset, ska kolla SVT play nu
  • En struts
    Indianica skrev 2012-12-07 20:08:17 följande:
    Alltså, en grund för att man ska kunna tillgodogöra sig texter på högre nivå är att man knäckt läskoden ordentligt, så i åk 1-3 har det förhoppningsvis prioriterats, men ett problem har snarare varit att tidigare har lärare under utbildningen kunnat välja bort läs- och skrivinlärningskurser, vilket givetvis inneburit en katastrof för barnen som ska lära sig att läsa och skriva,
    Näe, fy vad hemskt.
    He, he, jag funderar lite på den där skolläseboken min dotter hade då (Den kanske var boven i dramat? )
    Alltså JAG tyckte iallafall att den var så dööötråkig "Moa och Mille", men min dotter tyckte nog om den lite. så nu ska jag inte komma och skylla på den att hon inte "kom igång med läsningen"?
    Googlade lite på den nu. Ha,ha då såg jag massa kritik och att föräldrar är i upprorsstämning för att barnen har den i skolan. Men då är det mer innehållet de ifrågasätter, förstås.
  • En struts

Alltså vi var ett gäng föräldrar som tyckte att den här boken var himla trist, iallafall. Och den höll de på med till trean och tragglade (alltså jag hittar ingen bild på fortsättningsböckerna), men det är naturligtvis svårt för mig som lekman att bedöma om den var för tråkig för att få igång läsningen. Men jag tänker iallafall på den som väldigt tragglig. Och sen är det såhär. I våras hade hon läsläxa med den varje vecka, och då blev det inte som att man satsade på övrig litteratur (men det är naturligtvis mitt fel som förälder också) men nu i 4:an när hon inte har någon läsebok, så blir det att man lägger mer krut på annan litteratur liksom.
  • Indianica
    En struts skrev 2012-12-06 22:34:01 följande:

Kollar debatten nu. Som sagt är det olika hur läsinlärning har skett, men det stämmer att svenskämnet fått stryka på foten i kursplaner och på lärarutbildningen och som sagt stämmer det inet att alla lärare prioriterat läsinlärning eftersom det gått att välja bort (till stor del). En stor nackdel de senaste åren har också varit att man av ekonomiska skäl låtit samtliga blivande lärare läsa svenska tillsammans. Det innebär att t.ex. en gymnasielärare fått läsa barnböcker av typen Lasse Majas detektivbyrå tillsammans med blivande fritidspedagoger, istället för att t.ex läsa stora verk ur klassisk litteratur. Det är endast enstaka terminer blivande gymnasielärare läst svenska ensamma och då har man redan "skyndat förbi" litteraturen och ska skriva uppsats. Tror inte detta är så allmänt känt, men så är det. Detta innebär att det finns stora brister hos många lärare både på lägre och högre stadier, undantaget lärare som läst fristående kurser i t ex litteraturvetenskap. En stor skandal är det.
  • Indianica
    En struts skrev 2012-12-07 23:31:53 följande:

Alltså vi var ett gäng föräldrar som tyckte att den här boken var himla trist, iallafall. Och den höll de på med till trean och tragglade (alltså jag hittar ingen bild på fortsättningsböckerna), men det är naturligtvis svårt för mig som lekman att bedöma om den var för tråkig för att få igång läsningen. Men jag tänker iallafall på den som väldigt tragglig. Och sen är det såhär. I våras hade hon läsläxa med den varje vecka, och då blev det inte som att man satsade på övrig litteratur (men det är naturligtvis mitt fel som förälder också) men nu i 4:an när hon inte har någon läsebok, så blir det att man lägger mer krut på annan litteratur liksom.
    Jag tycker det är dåligt om man bara har denna typ av böcker, för ofta blir det lite torrt, även om dagens läsläxeböcker ofta är mer pedagogiska än de var på vår tid. Det värsta med dem är väl att lärare brukar anse att texten ska läsas flera gånger, vilket blir astrist eftersom läxan kanske är 8-9 sidor lång. Mitt tips är att strunta i att texten ska läsas flera gånger, det blir för trist!
  • En struts
    Indianica skrev 2012-12-11 09:34:45 följande:
    Jag tycker det är dåligt om man bara har denna typ av böcker, för ofta blir det lite torrt, även om dagens läsläxeböcker ofta är mer pedagogiska än de var på vår tid. Det värsta med dem är väl att lärare brukar anse att texten ska läsas flera gånger, vilket blir astrist eftersom läxan kanske är 8-9 sidor lång. Mitt tips är att strunta i att texten ska läsas flera gånger, det blir för trist!
    Okej, så då ligger det något i min teori, att de här läsläxböckerna kan vara lite begränsande för läslusten och läsinlärningen? Jo men det känns så nu i efterhand när vi fokuserar på litteratur och läsinlärning på annat sätt här i 4:an (som min dotter går i nu). Har dina barn haft den här typen av läroböcker?
    Jag vet att du har nämnt Indianica i någon tråd, att du hittar på "extraläxor" till dina barn? Gör du det nu?
    Min dotter har börjat i fyran i en friskola (med musik sång och dans) och det jag reagerade på i början här av terminen, var att de inte har några strukturerade läxor, från vecka till vecka.
    Sen har jag försökt klura på om jag ska hitta på egna läxor själv till dottern. Men inte kommit på hur jag ska lägga upp det.
    Samtidigt så verkar det faktiskt uppbyggt på ett mycket mer "ansvarigt system" för eleven själv här på skolan, som gör att hennes eget arbete "bygger upp mycket mer" än om hon skulle ha dessa små läxor varje vecka. ?
    Jag vet inte. Dels så har de ganska stora egna arbeten, som de gör mycket på skoltid. (Det är då de gör läxorna liksom också.) Sen har de massa stora prov. (Det har de inte alls i den gamla skolan hon gick.) Och så bygger mycket av skolarbetet på självständighet. De har nyhetsuppdateringsläxor hela tiden. Så de ska följa med i nyheter VARJE vecka. De har NO-prov. Och nutidsfrågeprov. osv. Så det verkar likna den sortens arbete som man har som högstadie, eller gymnasie-elev.
    Håller du inte med om, att om man jobbar på det här strukturerade sättet, så behöver man väl inte plädera för läxor för läxläsandets skull?
    (Jag vill gärna att du håller med mig, för jag var kritisk till att börja med att dottern inte har med sig läxor varje vecka hem så jag får del i hennes arbete men nu börjar jag fatta att de lär ut, en massa eget ansvar till henne istället.)
    Skulle DU hitta på egna läxor utöver, om du hade ditt barn på en skola som arbetade såhär?
  • Indianica
    En struts skrev 2012-12-11 15:05:16 följande:
    Okej, så då ligger det något i min teori, att de här läsläxböckerna kan vara lite begränsande för läslusten och läsinlärningen? Jo men det känns så nu i efterhand när vi fokuserar på litteratur och läsinlärning på annat sätt här i 4:an (som min dotter går i nu). Har dina barn haft den här typen av läroböcker?
    Jag vet att du har nämnt Indianica i någon tråd, att du hittar på "extraläxor" till dina barn? Gör du det nu?
    Min dotter har börjat i fyran i en friskola (med musik sång och dans) och det jag reagerade på i början här av terminen, var att de inte har några strukturerade läxor, från vecka till vecka.
    Sen har jag försökt klura på om jag ska hitta på egna läxor själv till dottern. Men inte kommit på hur jag ska lägga upp det.
    Samtidigt så verkar det faktiskt uppbyggt på ett mycket mer "ansvarigt system" för eleven själv här på skolan, som gör att hennes eget arbete "bygger upp mycket mer" än om hon skulle ha dessa små läxor varje vecka. ?
    Jag vet inte. Dels så har de ganska stora egna arbeten, som de gör mycket på skoltid. (Det är då de gör läxorna liksom också.) Sen har de massa stora prov. (Det har de inte alls i den gamla skolan hon gick.) Och så bygger mycket av skolarbetet på självständighet. De har nyhetsuppdateringsläxor hela tiden. Så de ska följa med i nyheter VARJE vecka. De har NO-prov. Och nutidsfrågeprov. osv. Så det verkar likna den sortens arbete som man har som högstadie, eller gymnasie-elev.
    Håller du inte med om, att om man jobbar på det här strukturerade sättet, så behöver man väl inte plädera för läxor för läxläsandets skull?
    (Jag vill gärna att du håller med mig, för jag var kritisk till att börja med att dottern inte har med sig läxor varje vecka hem så jag får del i hennes arbete men nu börjar jag fatta att de lär ut, en massa eget ansvar till henne istället.)
    Skulle DU hitta på egna läxor utöver, om du hade ditt barn på en skola som arbetade såhär?
    Jag vet att det finns forskare som nagelfar dessa läseböcker och att det finns bättre och sämre varianter av dem, även om jag inte är så insatt att jag kan nämna vilka som anses bra/mindre bra. Det är ju helt klart säkert svårt att utforma ett läromedel som både uppmuntrar läslust och som ska utveckla läsningens rent tekniska sida. Men jag vet inte hur länge man brukar använda dessa böcker, tror det är slut med det i fyran, min son har inte längre någon läsebok. Däremot har min son sedan i första klass haft en stående läsläxa som ska redovisas varannan vecka (valfri roman) vilket jag är positivt inställd till.

Vad gäller läxor så ser jag två syften med läxor, dels är det repetition som är pedagogikens urrmoder och det lämpar sig bäst för saker som multiplikationstabeller, glosor etc eller helt enkelt sådant som barnen har det svårt med och dels är det ett sätt för barnet att vänja sig vid alla läxor som kommer i senare årskurser och att bli van vid att avsätta lite tid för läxorna samt komma ihåg att ta hem. och tillbaka dem till skolan Men sedan är läxor också bra för barn som har det svårt med saker i skolan, eftersom de helt enkelt kan behöva mer tid än man får i skolan. Läxor är alltså rätt individuellt tror jag.

Jag brukar skriva ut läxor på lektion.se, jag har idag t ex använt mig av olika grammatikövningar därifrån för att bara checka av att barnen har koll, plus att de samtidigt får en snabb repetition. Personligen tycker jag det är svårt att få riktigt bra inblick i hur skolan fungerar, men er skola låter väl bra tycker jag. Syftet med mina läxor är mer att jag vill föregå skolans prov, så jag inte får en chock på utvecklingssamtalet om det visar sig att vissa saker inte går så bra - rent och skärt kontrollbehov alltså Generellt sätt är jag ingen läxfascist, det viktiga är att man har en lärande vardag tycker jag och att man tar med barnen på t ex museum och pratar om det man ser där. Det "farliga" är om det bara blir en massa datorspel eller allt blir så disneyfierat tycker jag. Sammanhang är egentligen det viktigaste anser jag när det gäller att lära sig saker och ofta får man inget sammanhang om det blir snuttifierat, det har du rätt i, däremot kan man ju som förälder t ex givetvis prata med barnet om alla stående läxor, om tidningsläsandet osv, bara för att man har eget ansvar för att det blir gjort är det ju inte säkert att det blir bra gjort, man kan behöva ventilera med folk också, så mitt svar på din fråga är: Jag skulle inte ge extraläxor i ditt fall, men jag skulle diskutera det barnet gör i skolan och kontrollera att det egna ansvaret verkligen leder till sammanhang
  • En struts
    Indianica skrev 2012-12-11 16:57:16 följande:
    Jag vet att det finns forskare som nagelfar dessa läseböcker och att det finns bättre och sämre varianter av dem, även om jag inte är så insatt att jag kan nämna vilka som anses bra/mindre bra. Det är ju helt klart säkert svårt att utforma ett läromedel som både uppmuntrar läslust och som ska utveckla läsningens rent tekniska sida. Men jag vet inte hur länge man brukar använda dessa böcker, tror det är slut med det i fyran, min son har inte längre någon läsebok. Däremot har min son sedan i första klass haft en stående läsläxa som ska redovisas varannan vecka (valfri roman) vilket jag är positivt inställd till.

Oj, en valfri roman. Det verkar bra. Jag blir avis, det kanske man kan föreslå hennes pedagoger?

VÄLDIGT intressant inslag i nyheterna idag, svt Rapport:

Svenska fjärdeklassare läser sämre idag än för fem år sen, medan det går bättre i de naturvetenskapliga ämnena. Samtidigt framgår det att svenska elever lär sig mindre i matematik och NO mellan årskurs fyra och åtta, jämfört med andra länder.

När det gäller läsning, så blir elever i årskurs fyra, allt sämre. Från att 2001 ha legat i topp, så hamnar vi nu på en femtondeplats. Och framförallt har svenska elever blivit sämre på att läsa faktatexter, samtidigt som de riktigt duktiga läsarna, har blivit färre.

Sofia Grip (lärare i inslaget): ”En nyckel är, att jobba ämnesintegrerat. Då tror jag att man ökar förståelsen, att det hänger ihop. Förstår man en faktatext bra, så blir man också bra, på biologi tillexempel.”

Anna Ekström (generaldirektör skolverket): ”Dom elever som har föräldrar, som läser högt för dem och som läser mycket. Dom lyckas mycket bättre med läsning. Där tror jag att skolan har mycket att göra för de fall, där eleverna inte får så mycket stöd hemifrån.”

Samtidigt så visar undersökningarna att svenska fjärdeklassare, fortfarande är sämre i matematik, än snittet, även om inte resultatet försämrats. Dessutom visar undersökning att svenska elever läser mindre matte och naturvetenskap mellan årskurs fyra och åtta än elever i andra länder.

Anna Ekström: ”Vi vill verkligen ta reda på mer om, hur det kommer sig att andra länders elever lär sig mer mellan fyran och åttan. För om andra länder kan se till att eleverna lär sig mycket mellan fyran och åttan, då måste vi ju kunna det i Sverige också.”

• En struts
    Indianica skrev 2012-12-11 16:57:16 följande:

Vad gäller läxor så ser jag två syften med läxor, dels är det repetition som är pedagogikens urrmoder och det lämpar sig bäst för saker som multiplikationstabeller, glosor etc eller helt enkelt sådant som barnen har det svårt med och dels är det ett sätt för barnet att vänja sig vid alla läxor som kommer i senare årskurser och att bli van vid att avsätta lite tid för läxorna samt komma ihåg att ta hem. och tillbaka dem till skolan Men sedan är läxor också bra för barn som har det svårt med saker i skolan, eftersom de helt enkelt kan behöva mer tid än man får i skolan. Läxor är alltså rätt individuellt tror jag.

Jo just det här grämer mig lite då det gäller frånvarandet av hemläxor på den här skolan. Men de andra föräldrarna verkar inte protestera så mycket.
    Det är nästan lite skämmigt att bråka om läxor som förälder. Jag tycker det verkar som att många är rädda att ses som konservativa. Jag tjatade en del om det i början, men nu har jag gett upp lite. Och onekligen så verkar det som skolan istället har ett annat system som gör att eleverna har mycket och ingående jobb. Men jag är inte helt säker.
  • En struts

I Aktuellt nu så skulle inslaget om den svenska skolan, fortsätta.

• Indianica
    En struts skrev 2012-12-11 20:52:05 följande:
    Jo just det här grämer mig lite då det gäller frånvarandet av hemläxor på den här skolan. Men de andra föräldrarna verkar inte protestera så mycket.
    Det är nästan lite skämmigt att bråka om läxor som förälder. Jag tycker det verkar som att många är rädda att ses som konservativa. Jag tjatade en del om det i början, men nu har jag gett upp lite. Och onekligen så verkar det som skolan istället har ett annat system som gör att eleverna har mycket och ingående jobb. Men jag är inte helt säker.
    Jag har bett om fler läxor till min dotter, men utan gehör. Fröken sa att det var en bra idé, men sedan tog det stopp. Att ge läxor ger också visst merarbete för läraren som helst ska kolla dem, kan ju sitta i det också....och vissa lärare tycker att skolarbetet ska man hinna färdigt i skolan, sedan ska man vara ledig och vila.

Men man kan som sagt var "bilda" sina barn utan läxor, att man har en lärande miljö. Man kan läsa romaner hemma och prata om dem och man kan peppa barnet att t ex skriva dagbok eller brev/sagor, barnet är ju för sitt lärande, inte helt utelämnat till lärarens åsikter om läxor och lärande. Man lär hela tiden, men vill man som förälder strukturera barnens lärande, så kan man göra det. Jag låter mina barn spela lite på skolplus.se nästan varje dag också, det tycker de är jättekul
Svar på tråden Ni som är lärare/har stor erfarenhet av barns (ca 10 år) nivå läsning?