• En struts

Ni som är lärare/har stor erfarenhet av barns (ca 10 år) nivå läsning?

Jag får nu höra på utvecklingssamtalen, att läsningen kan bli bättre. Jag bara undrar, ni som har stor erfarenhet av barns nivå på läsning. Hur mycket brukar de läsa i den åldern? om de är genomsnittligt goda läsare (eller hur jag ska uttrycka det?)
    Min dotter är VÄLDIGT duktig på att läsa inlevelsefullt tex då hon läser, så man lyssnar med spänning. Och jag tycker takten är fin också (som min egen takt när jag läser),
    men finns det någon genomsnittlig MÄNGD  (mängd böcker) som barnen brukar läsa i den här åldern?
    Vad är det som kan "vara lite svagt"? Jag försöker säga till henne att läsa varje kväll lite grand, men hon är ingen bokslukare. Det var väl jag i den åldern.
    Men jag fattar inte riktigt på vilket sätt det kan vara skevt.

Kan inte ni som är lärare här rada upp lite mer detaljer om vad det är som "kan skeva" med läsningen?
    Vad tittar ni på när ni avkodar barns läsning?
    Jag kommer få veta mer på IUP,
    men det handlar väl lite om "läshastighet" tex, har jag fått sagt.
    Alltså jag fattar inte det här riktigt.

• Svar på tråden Ni som är lärare/har stor erfarenhet av barns (ca 10 år) nivå läsning?
  • Lovali

Får jag kasta in en läse-fråga här med. Min 10 åriga dotter läser bra & rätt snabbt tycker jag vid högläsning ur bok. Däremot så vill/kan/orkar hon inte läsa textningen på en engelsk film tex. Kan era 10 åringar enkelt hänga med en hel textad film?

• Mumu

Ett av kunskapkraven i år 3 är att man ska kunna inferensläsa, dvs läsa mellan raderna, det som inte står uttalat i texten. För att testa det krävs både en viss typ av texter och att den som sitter bredvid ställer rätt frågor. Börja med att hon får läsa ett stycke ur en text hon inte läst tidigare. Be henne sedan berätta om vad det handlade om. Ställ frågor om sånt som inte står direkt i texten ("Vad är det för årstid, tror du? Varför tror du det?").

Och prata med läraren! Hen borde kunna säga precis vad som är nästa steg i din dotters läsutveckling och hur ni kan träna det hemma.

• En struts
    Flickan och kråkan skrev 2012-11-13 15:15:45 följande:
    Läsförståelsen märker man på många sätt. Det kan vara när man samtalar om handlingen, karaktärerna, miljöerna i det man läst, när man jobbar med frågor eller de skriver en sammanfattning etc. 

Lässtrategier är strategier vi använder oss av för att förstå vad vi läser. Läsförståelse handlar mycket om att läsa mellan raderna och att tolka. En god läsare använder per automatik många olika lässtrategier när han/hon läser som t.ex:
    - Ställer frågor hela tiden till han/hon läser (Vem är han? Varför sa hon så? Undrar vart de ska gå nu? Vad menas med....? etc etc)
    - Drar kopplingar (kopplingar till sig själv, till omvärlden, till andra texter), dvs vi drar kopplingar/känner igen oss/drar paralleller till sådant vi själv upplevt, till sådant vi hört om från andra eller hört på TV etc, och till andra böcker och texter vi har läst. Kan gälla handling, karaktärerna, miljöer etc. 
    - Är medveten om när han/hon inte förstår och har strategier för att lösa detta (t.ex. gå tillbaka och läsa om, samtala med någon, förstå av sammanhanget etc etc).

Jag tycker du ska fråga läraren lite mer om var exakt det är läsningen svajar lite så att ni jobbar med rätt sak. Handlar det enbart om lästeknik, så måste man rätt och slätt träna att läsa och läsa mycket. Handlar det mer om förståelsen så får man ju ha en lite annan approach - att bara läsa på och mängdläsa är i det läget ingen bra strategi....appropå strategier .
    Å vilket bra och uttömmande svar. Vilken oerhört bra beskrivning på hur läsförståelse kan se ut. Det där tror jag knappt en föreläsare i ämnet på universitetsnivå lyckas förklara.
    Jo, men det handlar nog lite om att de vill att vi/jag/och min dotter "ska fånga upp" läsförståelsen då.
    för jag har fått lite riktlinjer "att ställa frågor": "Vem handlar det om? Vad var det som hände?" o s v.

Jag börjar förstå lite vad det handlar om då kanske? I början när barnet läser ( som hon hade ju en tråkig "läsebok" ett tag i den förra skolan) så blir de (blev hon iallafall) sådär irriterad om man rättar, frågar, och kanske vill diskutera om texten. Det är som de bara vill läsa på?
    Då hon inte läste med flyt, så var det mycket så. Det blev fel betoning och sånt, och man rättade till. Hon vart så irriterad så jag tror man bromsas upp lite där som förälder? Man kanske ska ligga i lite mer då de beter sig sådär?
    Ja, ni/du vet nog vad jag menar? Men det är ju lite försent att vrida tillbaka det momentet, för nu har hon ju börjat läsa mer med flyt.
    Men då förstår jag lite på den punkten kanske också, att man ska rätta även om barnet blir irriterad då kanske? Om det ökar förståelsen så kan det väl vara viktigt?

• En struts
    Mumu skrev 2012-11-13 16:34:47 följande:
    Ett av kunskapkraven i år 3 är att man ska kunna inferensläsa, dvs läsa mellan raderna, det som inte står uttalat i texten. För att testa det krävs både en viss typ av texter och att den som sitter bredvid ställer rätt frågor. Börja med att hon får läsa ett stycke ur en text hon inte läst tidigare. Be henne sedan berätta om vad det handlade om. Ställ frågor om sånt som inte står direkt i texten ("Vad är det för årstid, tror du? Varför tror du det?").
    Å vad bra med lite praktisk övning.

Jo, jag har pratat mer med läraren nu också.

Men det var så himla bra att prata med er också här i tråden.
  • En struts
    Lovali skrev 2012-11-13 16:24:04 följande:
    Får jag kasta in en läse-fråga här med. Min 10 åriga dotter läser bra & rätt snabbt tycker jag vid högläsning ur bok. Däremot så vill/kan/orkar hon inte läsa textningen på en engelsk film tex. Kan era 10 åringar enkelt hänga med en hel textad film?
    Nja, min dotter är lite gnällig ibland när det är textat och filmen är på engelska. Det beror på hur intresserad hon är av filmen också om hon är benägen att stå ut med det.

Jag brukar läsa ibland Då jag verkligen inte vill att hon ska missa något i handlingen, då kan hon störigt säga: "Jag KAN läsa mamma!"
  • En struts
    Flickan och kråkan skrev 2012-11-13 15:26:51 följande:
    Du måste fråga läraren vad det är i läsningen som din dotter kan/behöver utveckla. Att kunna läsa tydligt och inlevelsefullt är inte detsamma som att förstå exempelvis. Jag har jobbat som svensklärare på högstadiet i rätt många år nu och läshastigheten som sådan är sällan ett problem. Jo, det är ett problem om den är så låg att förståelsen störs dvs läser man väldigt långsamt och får slita med avkodningen så tappar man sammanhanget i det man läser och förstår därmed inte. Att behöva lite mer tid för att man generellt inte är jättesnabb som läsare brukar mycket sällan utgöra något hinder. 
    Gud vad intressant att det är så!

Jo, jag hörde ju från en kursare (jag läser faktiskt om litteracitet men ur ett invandrarperspektiv, på universitetet) att  det var såhär att de kom med några statistikresultat från Australien, att barnen hade så god läsförmåga där, men sen så småningom visade det sig att ungarna inte förstod vad de läste. De hade god teknik, men de begrep inte vad de läste.
  • En struts
    Flickan och kråkan skrev 2012-11-13 15:26:51 följande:

Vad menar de med att de har kollat av läsförmågan? Har de testat läsförståelsen (och i så fall hur)? Har barnen högläst (och i så fall under vilka omständigheter, hur)? Har barnen gjort tester med avkodning, snabbläsning etc. eller vad? 
    Bra frågor. De ska jag ta med mig till läraren.
  • SIN74

Du har fått  riktigt bra svar i tråden.
    Att klara:
    Inferens - läsa mellan raderna - läsförståelse
    Läsa med flyt, ha intonation
    olika lässtrategier som t.ex. sökläsa

men jag vill också ta med läsork - för att klara kraven måste man orka läsa typ 20-30 minuter i följd för att klara vissa lästest för år 4.

• Flickan och kråkan
    En struts skrev 2012-11-13 16:42:57 följande:
    Å vilket bra och uttömmande svar. Vilken oerhört bra beskrivning på hur läsförståelse kan se ut. Det där tror jag knappt en föreläsare i ämnet på universitetsnivå lyckas förklara.
    Jo, men det handlar nog lite om att de vill att vi/jag/och min dotter "ska fånga upp" läsförståelsen då.
    för jag har fått lite riktlinjer "att ställa frågor": "Vem handlar det om? Vad var det som hände?" o s v.

Jag börjar förstå lite vad det handlar om då kanske? I början när barnet läser ( som hon hade ju en tråkig "läsebok" ett tag i den förra skolan) så blir de (blev hon iallafall) sådär irriterad om man rättar, frågar, och kanske vill diskutera om texten. Det är som de bara vill läsa på?
    Då hon inte läste med flyt, så var det mycket så. Det blev fel betoning och sånt, och man rättade till. Hon vart så irriterad så jag tror man bromsas upp lite där som förälder? Man kanske ska ligga i lite mer då de beter sig sådär?
    Ja, ni/du vet nog vad jag menar? Men det är ju lite försent att vrida tillbaka det momentet, för nu har hon ju börjat läsa mer med flyt.
    Men då förstår jag lite på den punkten kanske också, att man ska rätta även om barnet blir irriterad då kanske? Om det ökar förståelsen så kan det väl vara viktigt?

För vissa kommer lässtrategier automatiskt bara genom att de läser, men många behöver faktiskt lära sig lässtrategier och hur man gör när man tolkar och inferensläser. Ett väldigt bra sätt att lära barn inferensläsning är att modellera, dvs att själv visa hur man gör. Läs högt för henne och visa henne hur du gör när du läser genom att så att säga "tänka högt". 

Ex.
    "Åh vad mysigt det låter.....att de badar i havet. Det är ju precis som när vi var vi havet i somras. Kommer du ihåg det? Den varma sanden mellan tårna och alla kanaler vi byggde. Titta, det ser nästan ut som farfars båthus där på bilden. Där alla hallonen finns."

"Oj, vad rädd Benny blev för den där arga gubben. Har du blivit rädd någon gång när någon blivit arg? Vet du vad, när jag var liten så plockade jag blommor i en främmande trädgård. Vi skulle använda dem när vi lekte. Hon som bodde där kom ut och var jättearg och skrek på mig. Jag blev jätterädd och så skämdes jag också eftersom jag visste att jag gjort något man inte får. Jag var rädd i flera dagar att polisen skulle komma. Jag tror alla kan bli lite rädda när någon är arg. Kommer du ihåg Axel och Omar......i den boken där de skulle klä ut sig på halloween. I ett av husen de knackade på så bodde det en man som blev jättearg på dem för att de just knackat på. Axel och Omar sprang för livet och när de såg en polisbil så gömde de sig för de trodde att det var den arga mannen som ringt polisen."

"Oj, jag undrar vad han kommer att göra nu. Han kanske blev arg....eller ledsen. Det hade nog jag blivit om någon sagt så till mig. Jag hade nog gått därifrån, men jag tror inte riktigt att han vågar gå hem själv."

Om du modellerar och visar när du högläser och du ställer frågor som så att säga går lite mer på djupet (varför personerna gör som de gör, vad hon skulle ha gjort, om hon vet någon annan som....., och ja, som exempel du fått i tidigare inlägg också - varför-frågor helt enkelt, så blir det inte att du rättar det hon läser. Ni har en mysig stund tillsammans där du läser för nöjets skull för henne och ni samtalar....om livet .

Tips på högläsningbok:
    Böckerna om sandvargen av Åsa Lind

Där finns det mycket att prata om och gott om möjligheter till inferensläning och att dra kopplingar. Underbara böcker......även som vuxen .

• En struts

Gud vad intressant det är att snacka med er. Jag blir så glad.

SIN74 skrev 2012-11-13 19:13:48 följande:
    Du har fått  riktigt bra svar i tråden.
    Att klara:
    Inferens - läsa mellan raderna - läsförståelse
    Läsa med flyt, ha intonation
    olika lässtrategier som t.ex. sökläsa

men jag vill också ta med läsork - för att klara kraven måste man orka läsa typ 20-30 minuter i följd för att klara vissa lästest för år 4.
    Härligt att se såna här sammanfattningar, vad läsning handlar om. Jag har nämligen blivit lite rörig i skallen av att läsa om det MODERNA begreppet literacy (litteracitet)=läs och skrivkunnighet, i en lite flummig tenta jag haft.
    Okej, där har jag nästan tolkat litteraturen som att då man kan betrakta så mycket som litteracitet i vår vardag (eller att vi utsätts för många litteracitetshändelser) som att vi liksom kan sänka ribban för våra invandrare som kommer från länder där de inte blivit så litterata "i vår bemärkelse" för att vi delvis "har en norm" i den svenska litteraciteten.
    Ni kanske inte vill hålla med mig om ni läst de här ämnena (ex. Carina Fast "Literacy" och Heaths "Ways with words")? Ursäkta att jag kom in på det här men jag tänker ju lite på den här tentan nu, när jag även blev engagerad i min dotters läsning.

På tal om det. I den här boken "Ways with words" så har en forskare studerat tre olika samhällen, med barn som kommer ifrån helt olika kulturer fast samhällena ligger nära varandra.

Samhället med Roadville-barnen är isåfall det lysande exemplet på att de inte har några läsarstrategier isåfall??
    Antar jag. De får lära sig att det som står i böckerna är sant. Nej, förresten. Föräldrarna ställer ju faktiskt frågor på texten. Jo, på innehållet ställer de frågor.
    Men ändå...barnen får problem i skolan när de ska läsa för att lära sig saker, och för att förstå saker. Då får de problem, trots att de inledningsvis har lärt sig tekniken med att läsa.

Tja, det är lite klurigt allt det här, ni får väl hjälpa mig sätta fingret på det.
Svar på tråden Ni som är lärare/har stor erfarenhet av barns (ca 10 år) nivå läsning?