En struts skrev 2012-11-13 16:42:57 följande:
Å vilket bra och uttömmande svar. Vilken oerhört bra beskrivning på hur läsförståelse kan se ut. Det där tror jag knappt en föreläsare i ämnet på universitetsnivå lyckas förklara.
Jo, men det handlar nog lite om att de vill att vi/jag/och min dotter "ska fånga upp" läsförståelsen då.
för jag har fått lite riktlinjer "att ställa frågor": "Vem handlar det om? Vad var det som hände?" o s v.
Jag börjar förstå lite vad det handlar om då kanske? I början när barnet läser ( som hon hade ju en tråkig "läsebok" ett tag i den förra skolan) så blir de (blev hon iallafall) sådär irriterad om man rättar, frågar, och kanske vill diskutera om texten. Det är som de bara vill läsa på?
Då hon inte läste med flyt, så var det mycket så. Det blev fel betoning och sånt, och man rättade till. Hon vart så irriterad så jag tror man bromsas upp lite där som förälder? Man kanske ska ligga i lite mer då de beter sig sådär?
Ja, ni/du vet nog vad jag menar?

Men det är ju lite försent att vrida tillbaka det momentet, för nu har hon ju börjat läsa mer med flyt.
Men då förstår jag lite på den punkten kanske också, att man ska rätta även om barnet blir irriterad då kanske? Om det ökar förståelsen så kan det väl vara viktigt?
För vissa kommer lässtrategier automatiskt bara genom att de läser, men många behöver faktiskt lära sig lässtrategier och hur man gör när man tolkar och inferensläser. Ett väldigt bra sätt att lära barn inferensläsning är att modellera, dvs att själv visa hur man gör. Läs högt för henne och visa henne hur du gör när du läser genom att så att säga "tänka högt".
Ex.
"Åh vad mysigt det låter.....att de badar i havet. Det är ju precis som när vi var vi havet i somras. Kommer du ihåg det? Den varma sanden mellan tårna och alla kanaler vi byggde. Titta, det ser nästan ut som farfars båthus där på bilden. Där alla hallonen finns."
"Oj, vad rädd Benny blev för den där arga gubben. Har du blivit rädd någon gång när någon blivit arg? Vet du vad, när jag var liten så plockade jag blommor i en främmande trädgård. Vi skulle använda dem när vi lekte. Hon som bodde där kom ut och var jättearg och skrek på mig. Jag blev jätterädd och så skämdes jag också eftersom jag visste att jag gjort något man inte får. Jag var rädd i flera dagar att polisen skulle komma. Jag tror alla kan bli lite rädda när någon är arg. Kommer du ihåg Axel och Omar......i den boken där de skulle klä ut sig på halloween. I ett av husen de knackade på så bodde det en man som blev jättearg på dem för att de just knackat på. Axel och Omar sprang för livet och när de såg en polisbil så gömde de sig för de trodde att det var den arga mannen som ringt polisen."
"Oj, jag undrar vad han kommer att göra nu. Han kanske blev arg....eller ledsen. Det hade nog jag blivit om någon sagt så till mig. Jag hade nog gått därifrån, men jag tror inte riktigt att han vågar gå hem själv."
Om du modellerar och visar när du högläser och du ställer frågor som så att säga går lite mer på djupet (varför personerna gör som de gör, vad hon skulle ha gjort, om hon vet någon annan som....., och ja, som exempel du fått i tidigare inlägg också - varför-frågor helt enkelt, så blir det inte att du rättar det hon läser. Ni har en mysig stund tillsammans där du läser för nöjets skull för henne och ni samtalar....om livet

.
Tips på högläsningbok:
Böckerna om sandvargen av Åsa Lind
Där finns det mycket att prata om och gott om möjligheter till inferensläning och att dra kopplingar. Underbara böcker......även som vuxen

.