• cff

Förbättra oddsen vid IVF!

Jag saknade ett ställe där vi kan sammanställa forskningsbaserade rön(och även andra idéer som kanske inte ännu har stöd i forskningen) om hur man kan förbättra oddsen vid IVF. 

Alla tips är välkomna!

Tyvärr jag har inte ännu kommit på ett bra sätt att göra underliggande rapporter (i pdf) tillgängliga, men skickar dem gärna per mail om ni inboxar mig er mailadress.

Tips som jag inkluderar från början:

Prover att ta på vårdcentralen eller hos gynekologen

* DHEAS (eller DHEA-S) - om du har under eller ligger i lägre delen av intervallet  kan du ta tillskott. Läs mer i tråden Tips om Dhea
    * AMH - om du har lågt rekommenderas tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

Procedurer under själva IVF-behandlingen

* hCG-sköljning av livmodern precis före ET - se post nedan
    * insprutning av 20 ml luft i katetern precis efter ET - se post nedan 
    * syrehalten i inkubatorn (där embryona odlas) - se post nedan

Specifikt för poor responders och/eller "ädre" (dvs vi som får få ägg vid IVF-stimuleringen)
    * Tillskott av humant tillväxthormon för att förbättra kvaliteten på äggen för äldre kvinnor - se nedan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-18 23:08
    Tråden börjar vid det här laget innehålla ganska många tips. För att ge lite struktur kommer här en lista på tips fram till och med inlägg #82 (kursiv text indikerar att inlägg kommer framöver):

GENERELLT

Livsstil och tillskott
    ? Mat
    - dra ned på kaffet ? inlägg #10
    - undvik koffeinfritt kaffe ? inlägg #27
    - generella diet-rekommendationer ? inlägg #17, #26
    ? Minimera exponering av bisfenol A och andra hormonstörande plaster ? inlägg #82
    ? Motionera lagom ? inlägg # 10
    ? Akupunktur
    ? Tillskott
    - D-vitamin ? inlägg #32, #46, #55, #61
    - Fertility blend ? inlägg #39
    - Omega3
    - DHEA
    - L?Arginin
    - Inositol
    ? Tester
    - DHEAS
    - AMH
    - D-vitamin

Procedur och medicin
    ? Preimplantatorisk genetisk diagnostik (PGD-test) ? inlägg #24
    ? Återföring av frysta istället för färska embryon (vid färsk transfer kan kroppen vara ?störd? av alla IVF-hormoner)
    ? Liten skada (skrapning eller biopsi) på slemhinnan månaden före IVF ? inlägg #77

UNDER STIMULERINGSPERIODEN

Procedur och medicin
    ? Tillväxthormoner förbättrar kvaliteten på ägg hos äldre kvinnor ? inlägg #4, #5
    ? Melatonin förbättrar kvaliteten på embryon ? inlägg #31

MELLAN ÄGGPLOCK OCH ÅTERFÖRING

Livsstil och tillskott
    ? Kortisontillskott ? inlägg # 7

Procedur och medicin
    ? Försäkra er om att kliniken har låg syrehalt (5% istället för 20%) i inkubatorn (där embryona odlas) ? inlägg #3

VID ÄGGÅTERFÖRINGEN

Livsstil och tillskott
    ? Undvik 24 timmars sängläge efter ET ? inlägg #12

Procedur och medicin
    ? HCG-sköljning av livmodern precis före ET ? inlägg #1
    ? Insprutning av 20 ml luft i katetern precis efter ET ? inlägg #2
    ? Akupunktur i samband med ET - inlägg #8
    ? Assisted hatching (AHA) ? inlägg #76

BRA KÄLLOR FÖR YTTERLIGARE INFORMATION
    ? Cochrane och Fertility & Sterility ? inlägg #79
    ? www.fertilitetsguiden.com
    ? Slidshare ? powerpointpresentationer från IVF-läkare ? inlägg #73

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-06 23:24
    Agathas FAQ om immunproblematik: www.fertilityfriends.co.uk/forum/index.php

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-07 22:27
    Här finns en lista på alla Cochrans-studier om fertilitet: onlinelibrary.wiley.com/book/10.1002/14651858/topics
  • Svar på tråden Förbättra oddsen vid IVF!
  • MRE
    LängtaBaby2013 skrev 2013-06-22 13:12:38 följande:
    Hej Jag hänger på i tråden. Har gjort två ET och ett FET. Plussat två gånger, första gången Ma i vecka 8 och andra Mf i vecka 5. Det har gått en vecka sen missfallet. Nu kommer vi ta lite paus med försöken på kliniken och köra naturellt i sommar. Inte för att vi har någon större chans att lyckas. Men just nu tror jag inte på ivf heller så... Är inne i en jobbig period just nu.

Usch, vad tråkigt. Styrkekramar från mig. Hoppas du hittar styrka i vad som funkar för er!
  • Bambi2
    LängtaBaby2013 skrev 2013-06-22 13:12:38 följande:
    Hej Jag hänger på i tråden. Har gjort två ET och ett FET. Plussat två gånger, första gången Ma i vecka 8 och andra Mf i vecka 5. Det har gått en vecka sen missfallet. Nu kommer vi ta lite paus med försöken på kliniken och köra naturellt i sommar. Inte för att vi har någon större chans att lyckas. Men just nu tror jag inte på ivf heller så... Är inne i en jobbig period just nu.
    Jag beklagar dina missfall. Just nu kanske du behöver sörja detta. Om du orkar kan du även läsa på i trådar som handlar om immunologiska utredningar, t.ex. i tråden som heter "Vi som snart är gravida efter utredning i Aten". Jag vet inte hur många som blir hjälpta och fr.a. är det väldigt dyrt. Men det kan finnas mycket kunskap där. Det är själva analyserna, blodproverna och konsultationerna som är dyra. behandlingen i sig är inte så komplicerad och vissa som inte har råd med full utredning självmedicinerar med Prednisolon och Trombyl (utöver tillskott som dhea, D-vitamin och annat).
    Kram
  • LängtaBaby2013
    Bambi2 skrev 2013-06-22 19:25:07 följande:
    Jag beklagar dina missfall. Just nu kanske du behöver sörja detta. Om du orkar kan du även läsa på i trådar som handlar om immunologiska utredningar, t.ex. i tråden som heter "Vi som snart är gravida efter utredning i Aten". Jag vet inte hur många som blir hjälpta och fr.a. är det väldigt dyrt. Men det kan finnas mycket kunskap där. Det är själva analyserna, blodproverna och konsultationerna som är dyra. behandlingen i sig är inte så komplicerad och vissa som inte har råd med full utredning självmedicinerar med Prednisolon och Trombyl (utöver tillskott som dhea, D-vitamin och annat). Kram

Hej! Vad är dhea egentligen? Och hur är det med omega 3, borde man ta det? Jag har bara ätit någon slags multivitamin för gravida.
  • cff
    LängtaBaby2013 skrev 2013-06-22 19:50:38 följande:

Hej! Vad är dhea egentligen? Och hur är det med omega 3, borde man ta det? Jag har bara ätit någon slags multivitamin för gravida.

Här finns en bra lista över de flesta av de tillskott som man kan överväga: http://www.fertilityfriends.co.uk/forum/index.php?topic=294994.0

Dhea är ett steroid-prohormon som produceras av kolesterol i binjuren samt i äggstockarna. Av dhea bildas bl.a. testosteron och androstendion - något som ffa vi som är lite äldre ofta har brist på. Det har visat sig att sk "poor responders" dvs vi som producerar få ägg vid IVF, trots höga doser av stimuleringshormon, får bättre resultat om vi äter dhea. Det ökar både antalet ägg och kvaliteten på dessa. 
    Om läkaren i Sverige skriver ut recept heter det prasteron, annars kan man köpa det från dhea.com (men bara fram till 30 juni, sen slutar de att skicka till Sverige).  
  • Bambi2
    LängtaBaby2013 skrev 2013-06-22 19:50:38 följande:

Omega 3 och D-vitamin kan du ta utan problem. Om man har fösökt ett tag eller är lite äldre (som jag) eller fått missfall kan det vara en god idé att försöka maximera sina chanser med betydligt mer än en multivitamintablett. Naturligtvis kan det gå vägen ändå nästa gång, utan att du har gjort något extra men om du känner att du orkar finns det mycket att göra, som läkarna inte alltid informerar om i Sverige.
    Dhea som Cff skrev om kan vara bra för dem som har lågt AMH och lågt dhea i blodet. Kolla också ditt TSH-värde och TPK-ak och Prolaktin. Det finns mycket att läsa på om både här och i de trådar Cff rekommenderar och jag vill inte bombardera dig med info just nu då du behöver smälta allt ;)
  • Mikki

Hittade i en ÄD tråd några som pratade om östrogen som ges vaginalt. Estrofem hette tabletten, finns inte i Sverige men används i andra länder. Ska bygga upp slemhinnan bättre och minska cancerrisken.

cff skrev 2013-06-22 12:59:28 följande:
    Mikki -har inte glömt dig, men fastnade lite när jag försökte göra research. Återkommer så snart jag kommit fram till hur jag skulle göra - velar för närvarande mellan vaginalt och oralt

• cff

NEUPOGENINJEKTIONER KAN EVENTUELLT ÖKA ANTALET ÄGG FÖR POOR RESPONDERS

I en studie publicerad september 2012 studerade man en grupp på 10 kvinnor som tidigare misslyckats vid IVF som i studien fick neupogeninjektioner under stimuleringen. De fick i snitt 2,4 folliklar i cykeln med neupogen-injektioner (att jämföra med i snitt 1,1 i föregående IVF-cykel, utan neupogen) och 1,1 embryon (0,6 i föregående cykel). 20% blev gravida med neupogen-injektionerna (och hade ju inte blivit det i tidigare cykel).

Här är den kortfattade presentationen av studien (finns inte tillgänglig fritt på nätet):

OPTION TO IMPROVE IN VITRO FERTILIZATION (IVF) OUTCOMES IN POOR RESPONDERS. A. S. Cambiaghi R. B. F. Leao. Reproduction, IPGO, Sao Paulo, SP, Brazil.

OBJECTIVE: To assess the effectiveness of granulocyte colony-stimulating factor for improving the ovary response in IVF cycles of poor responders women.

DESIGN: It was a prospective, therapeutic, self-controlled clinical trial.

MATERIALS AND METHODS: Between July and December 2011 we selected 10 women that would be submitted to an IVF cycle. The inclusion criteria were: 2 previous failures in cycles with less than 3 oocytes and early follicular phase serum levels of FSH within normal limits. All of them were submitted to the same protocol for ovarian stimulation used in their last cycle, with the association of 0,25 ml Filgrastim 300 mcg/ml subcutaneous every other day from the day of the beginning of ovary stimulation and repeated for 4 times. The study variables were: number of oocytes, mature oocytes and third day embryos, expressed as mean; and pregnancy rate, expressed as percentage. These variables were compared to the last cycle of the same women. T student test was performed to compare means. Pregnancy rate was compared using Fisher’s exact test.

RESULTS: Before G-CSF, it were found means of 1,1 oocytes, 0,9 mature oocytes, 0,6 embryos, without any pregnancy. After G-CSF treatment, it was observed 2,4 oocytes, 1,7 mature oocytes, 1,1 embryos and pregnancy rate of 20%. We observed an increasing in number of retrieved oocytes, mature oocytes and embryos in the group that used G-CSF in comparison to those seen in the preceding cycles. All the results haven’t had statistical significance probably due to a small number of cases.

CONCLUSION: In poor responders, G-CSF adjuvant therapy seems to improve the number of retrieved oocytes, mature oocytes, embryos and pregnancy rate. Nevertheless, larger studies are needed to confirm the effectiveness of this approach for poor responders.

• cff
    gklassy skrev 2013-06-24 22:36:11 följande:
    Kan man får den här neupogeninjektioner ordinerat i Sverige?

Det är nog att betrakta som en experimentell behandling vad gäller poor responders, så jag vet inte om någon svensk läkare skulle våga, men det är värt att fråga. Fråga din gyn/ivf-läkare.

Jag har fått neupogen utskrivet av min danska ivf-läkare (för livmodersköljning) och från min engelske reproduktionsimmunolog (för att ta efter ET - skall dämpa immunförsvaret). Eftersom det går åt så lite för att göra behandlingen för poor responders (1/4-dels dos ggr fyra ganger) så använde jag helt enkelt en av dessa doser och "självmedicinerade"...
  • Mari Anne

Hej!
    Jag tänkte dela med mig av mina erfarenheter av IVF, i förhoppning att det kan hjälpa i alla fall någon!
    OBS att det är mina personliga upplevelser, jag har ingen vetenskaplig backning!

Jag blev, otroligt nog, gravid på första försöket (korta processen) med bara ett befruktat embryo (hade bara ett par ägg, och var bara en som tog). Är relativt ung (under 30) och har bara konstaterat "fel" på min mans sida, han har haft bitestikelinflammation som antagligen gjort att spermierna är "allergiska" mot sig själva och bildar antikroppar. Det hjälpte antagligen också.
    Efter att ha försökt i 2 år är jag nu gravid i v. 35 och allt har hittills varit normalt, så förhoppningsvis ska det blir en bebis av det hela... 

Med all den här bakgrundsinfon, här är det jag tänkte på innan vi började behandlingen i november 2012:
    -Slutade med alkohol i ett par månader innan. Erkänner dock att jag drack rätt mycket vin veckan innan (under semester) för att lugna mig och tänka på annat. :) 
    -Ingen rökning eller annat nikotin.
    -Drog ner på kaffe, till max 1 kopp/dag. Har fortsatt med det genom hela graviditeten.

-Åt flera olika kosttillskott:
    *Prenatal-multivitamin (från hälsokosten). Dessa innehåller folsyra så jag tog inget extra folsyre-supplement.
    *Omega 3
    *D-vitamin (Viktigt!!!)
    *Spirulina / algtabletter för att stabilisera jod-värden. Man bör dock inte ta detta om man har problem med sköldkörteln, så se upp om du ligger i riskzonen för det!
    *Rosenrot i en period, dock inte just innan IVF-beh.
    -MSM (ett slags sulfat som sägs ha anti-inflammatoriska effekter, jag har ingen aning om det är bra men åt det månaderna innan i alla fall..)
    -Probiotika (i perioder).

Min man åt vanlig multivitamin samt extra zinktillskott, eftersom det sägs förbättra spermakvalitén. Han åt också spirulina ibland.
    Jag åt samtliga tillskotten, utom prenatalen (som jag började med samma månad, tror jag) i flera månader innan IVF. Jag slutade med alla tillskott utom prenatal-vitaminen, Omega 3 och D-vitamin efter att jag blivit gravid. Har  fortsatt med dessa tre varje dag under hela grav. Äter fortfarande probiotika-tabletter ibland.

-Åt varierat och sunt. Är vegetarian sedan många år men började äta kött i samband med graviditeten. Äter alltid mycket frukt och grönsaker men var extra noga med det. Äter aldrig mycket socker, men tänkte extra mycket på att undvika det.
    -Rörde på mig lite mer än vanligt.
    -Några yoga-övningar varje morgon (solhälsningar och lite andra, enklare, övningar), samt lätt meditation/mental avkoppling varje morgon.

Men, det jag själv tror var en av de viktigaste faktorerna att det gick bra:
    -Jag åkte på semester till en solig plats veckan innan jag började behandlingen. Det gjorde att jag vilade ut mig, promenerade mycket och boostade D-vitamin-nivåerna efter en lång, mörk höst. Det finns ju en hel del forskningsrön om att D-vitamin kan öka chanserna, och sol är ju bättre än tabletter, så jag tror verkligen att semestern var en god investering! Att dessutom försöka slappna av och tänka på annat skadade ju knappast heller...

Inför uttag och införande bestämde jag och min man att första försöket var ett "test", och vi var i princip mentalt inställda på att det inte skulle gå första gången. Det är ju individuellt, men känslan av att det bara var en "övning" gjorde att jag kunde slappna av mer och släppa lite av stressen behandlingen (som dessutom skedde på annan ort, så vi fick bo på vandrarhem mm) innebar. Tanken att man får misslyckas, gjorde det lättare för oss båda.

Och så slutligen, lite mer "flummiga" grejer jag sysslade med... Antar att man kan kalla det "visualisering":

Kvällen innan återinförandet "pratade" vi med "barnet", och sa att det var välkommet in i vår familj, om det kände sig redo. Att det var okej om det inte gjorde det, men att vi skulle bli väldigt glada. Det var som en slags bön till "universum", och jag är än idag förvånad att jag fick med min man som inte är lika hippie som jag på detta! :) 

Efter införandet satte jag mig i meditationsställning i ett meditations/bönerum som fanns på sjukhuset, och satt där och "pratade" lugnt med "barnet" i kanske 15-20 minuter. Sa att det var välkommet, och att jag gärna ville att det skulle komma, osv. Hamnade i meditation och svävade bort... Kände mig lugn efteråt.

Några nätter senare  hade jag en dröm om att jag fick en liten pojke. När jag räknade efter insåg jag att det måste varit just den natten ägget fäste...

Kan också tillägga att "tonen" i samtalet med barnet som vi inledde redan innan ägget återinfördes har funnits kvar när vi pratar med barnet i magen idag. 

LYCKA TILL!

Stor kram till alla som kämpar!

<3

Svar på tråden Förbättra oddsen vid IVF!