• cff

Förbättra oddsen vid IVF!

Jag saknade ett ställe där vi kan sammanställa forskningsbaserade rön(och även andra idéer som kanske inte ännu har stöd i forskningen) om hur man kan förbättra oddsen vid IVF. 

Alla tips är välkomna!

Tyvärr jag har inte ännu kommit på ett bra sätt att göra underliggande rapporter (i pdf) tillgängliga, men skickar dem gärna per mail om ni inboxar mig er mailadress.

Tips som jag inkluderar från början:

Prover att ta på vårdcentralen eller hos gynekologen

* DHEAS (eller DHEA-S) - om du har under eller ligger i lägre delen av intervallet  kan du ta tillskott. Läs mer i tråden Tips om Dhea
    * AMH - om du har lågt rekommenderas tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

Procedurer under själva IVF-behandlingen

* hCG-sköljning av livmodern precis före ET - se post nedan
    * insprutning av 20 ml luft i katetern precis efter ET - se post nedan 
    * syrehalten i inkubatorn (där embryona odlas) - se post nedan

Specifikt för poor responders och/eller "ädre" (dvs vi som får få ägg vid IVF-stimuleringen)
    * Tillskott av humant tillväxthormon för att förbättra kvaliteten på äggen för äldre kvinnor - se nedan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-18 23:08
    Tråden börjar vid det här laget innehålla ganska många tips. För att ge lite struktur kommer här en lista på tips fram till och med inlägg #82 (kursiv text indikerar att inlägg kommer framöver):

GENERELLT

Livsstil och tillskott
    ? Mat
    - dra ned på kaffet ? inlägg #10
    - undvik koffeinfritt kaffe ? inlägg #27
    - generella diet-rekommendationer ? inlägg #17, #26
    ? Minimera exponering av bisfenol A och andra hormonstörande plaster ? inlägg #82
    ? Motionera lagom ? inlägg # 10
    ? Akupunktur
    ? Tillskott
    - D-vitamin ? inlägg #32, #46, #55, #61
    - Fertility blend ? inlägg #39
    - Omega3
    - DHEA
    - L?Arginin
    - Inositol
    ? Tester
    - DHEAS
    - AMH
    - D-vitamin

Procedur och medicin
    ? Preimplantatorisk genetisk diagnostik (PGD-test) ? inlägg #24
    ? Återföring av frysta istället för färska embryon (vid färsk transfer kan kroppen vara ?störd? av alla IVF-hormoner)
    ? Liten skada (skrapning eller biopsi) på slemhinnan månaden före IVF ? inlägg #77

UNDER STIMULERINGSPERIODEN

Procedur och medicin
    ? Tillväxthormoner förbättrar kvaliteten på ägg hos äldre kvinnor ? inlägg #4, #5
    ? Melatonin förbättrar kvaliteten på embryon ? inlägg #31

MELLAN ÄGGPLOCK OCH ÅTERFÖRING

Livsstil och tillskott
    ? Kortisontillskott ? inlägg # 7

Procedur och medicin
    ? Försäkra er om att kliniken har låg syrehalt (5% istället för 20%) i inkubatorn (där embryona odlas) ? inlägg #3

VID ÄGGÅTERFÖRINGEN

Livsstil och tillskott
    ? Undvik 24 timmars sängläge efter ET ? inlägg #12

Procedur och medicin
    ? HCG-sköljning av livmodern precis före ET ? inlägg #1
    ? Insprutning av 20 ml luft i katetern precis efter ET ? inlägg #2
    ? Akupunktur i samband med ET - inlägg #8
    ? Assisted hatching (AHA) ? inlägg #76

BRA KÄLLOR FÖR YTTERLIGARE INFORMATION
    ? Cochrane och Fertility & Sterility ? inlägg #79
    ? www.fertilitetsguiden.com
    ? Slidshare ? powerpointpresentationer från IVF-läkare ? inlägg #73

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-06 23:24
    Agathas FAQ om immunproblematik: www.fertilityfriends.co.uk/forum/index.php

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-07 22:27
    Här finns en lista på alla Cochrans-studier om fertilitet: onlinelibrary.wiley.com/book/10.1002/14651858/topics
  • Svar på tråden Förbättra oddsen vid IVF!
  • gklassy
    cff skrev 2013-06-24 22:47:13 följande:

Det är nog att betrakta som en experimentell behandling vad gäller poor responders, så jag vet inte om någon svensk läkare skulle våga, men det är värt att fråga. Fråga din gyn/ivf-läkare.

Jag har fått neupogen utskrivet av min danska ivf-läkare (för livmodersköljning) och från min engelske reproduktionsimmunolog (för att ta efter ET - skall dämpa immunförsvaret). Eftersom det går åt så lite för att göra behandlingen för poor responders (1/4-dels dos ggr fyra ganger) så använde jag helt enkelt en av dessa doser och "självmedicinerade"...
    Det som du har fått utskrivit av din danska läkare, gäller högkostnadskortet när du hämtar ut på apoteket i Sverige?
  • cff
    gklassy skrev 2013-06-25 08:22:50 följande:
    Det som du har fått utskrivit av din danska läkare, gäller högkostnadskortet när du hämtar ut på apoteket i Sverige?

Nej, det gör det tyvärr inte. Jag tror att en del dock lyckas övertala sin svenske gyn eller husläkare att skriva ut svenska recept på sånt de får recept på från utlandet. Vet dock inte om någon lyckats med det för neupogen...
  • gklassy
    cff skrev 2013-06-25 09:47:45 följande:

Nej, det gör det tyvärr inte. Jag tror att en del dock lyckas övertala sin svenske gyn eller husläkare att skriva ut svenska recept på sånt de får recept på från utlandet. Vet dock inte om någon lyckats med det för neupogen...
    Ok. Förlåt i förväg för mina dumma frågar men så att jag förstår rätt, om jag bytter till en daska klinik och de ordinerar preparaten till IVF (t.ex. menopur och gonal f), jag får INTE ta de ut under högkostnadskort i Sverige hellre?
  • MRE
    gklassy skrev 2013-06-25 11:16:59 följande:
    Ok. Förlåt i förväg för mina dumma frågar men så att jag förstår rätt, om jag bytter till en daska klinik och de ordinerar preparaten till IVF (t.ex. menopur och gonal f), jag får INTE ta de ut under högkostnadskort i Sverige hellre?

Du får be en svensk läkare att skriva om dem. min VC hjälpte till. Medicinerna är dyra så det lönar sig.
  • gklassy
    MRE skrev 2013-06-25 11:53:47 följande:

Du får be en svensk läkare att skriva om dem. min VC hjälpte till. Medicinerna är dyra så det lönar sig.
    Tack för förklarningen! Glad
  • Mikki

Läste i nya numret av Illustrerad vetenskap att de kommit fram till att skålarna som används vid ivf är "giftig" för embryona när de blir våta (vet inte hur pass). Därför har man man kommit på att lägga ett supertunt skal av diamant i skålarna. Vet inte hur pass nytt detta är men tror inte det praktiseras ännu.

• cff
    Mikki skrev 2013-06-25 22:53:57 följande:
    Läste i nya numret av Illustrerad vetenskap att de kommit fram till att skålarna som används vid ivf är "giftig" för embryona när de blir våta (vet inte hur pass). Därför har man man kommit på att lägga ett supertunt skal av diamant i skålarna. Vet inte hur pass nytt detta är men tror inte det praktiseras ännu.
    Intressant! Om du har möjlighet att scanna (som en bild, gärna med hög upplösning) och ladda upp i tråden så läser jag gärna :)
  • Mikki

Har tyvärr ingen tillgång till scanner... Men numret är ute nu! Med apor på framsidan. Om du vill plocka upp en tidning :)

• Lavinen
    cff skrev 2013-06-25 22:58:33 följande:
    Intressant! Om du har möjlighet att scanna (som en bild, gärna med hög upplösning) och ladda upp i tråden så läser jag gärna :)
    Jag kan fixa scanning tills i morgon! Har samma tidning hemma :)
  • Mikki

Angående Prednisolon under ivf. Jag vet att det är fler som äter kortison under en längre tid. Det jag undrar är om prednisolon beter sig på samma sätt som kortisonsalvor? Man kan ju inte smörja sig allt för länge med salvorna pga att de slutar verka efter ett tag. Vet inte vad som händer men någon slags resistens. Nu undrar jag om det är på samma sätt med prednon? Isf borde bästa sättet vara att äta det under en kort och intensiv period efter ET och sen trappa ner och sluta och sen börja igen. Någon som har koll? Bara en teori jag har...

Svar på tråden Förbättra oddsen vid IVF!