• cff

Förbättra oddsen vid IVF!

Jag saknade ett ställe där vi kan sammanställa forskningsbaserade rön(och även andra idéer som kanske inte ännu har stöd i forskningen) om hur man kan förbättra oddsen vid IVF. 

Alla tips är välkomna!

Tyvärr jag har inte ännu kommit på ett bra sätt att göra underliggande rapporter (i pdf) tillgängliga, men skickar dem gärna per mail om ni inboxar mig er mailadress.

Tips som jag inkluderar från början:

Prover att ta på vårdcentralen eller hos gynekologen

* DHEAS (eller DHEA-S) - om du har under eller ligger i lägre delen av intervallet  kan du ta tillskott. Läs mer i tråden Tips om Dhea
    * AMH - om du har lågt rekommenderas tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

Procedurer under själva IVF-behandlingen

* hCG-sköljning av livmodern precis före ET - se post nedan
    * insprutning av 20 ml luft i katetern precis efter ET - se post nedan 
    * syrehalten i inkubatorn (där embryona odlas) - se post nedan

Specifikt för poor responders och/eller "ädre" (dvs vi som får få ägg vid IVF-stimuleringen)
    * Tillskott av humant tillväxthormon för att förbättra kvaliteten på äggen för äldre kvinnor - se nedan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-18 23:08
    Tråden börjar vid det här laget innehålla ganska många tips. För att ge lite struktur kommer här en lista på tips fram till och med inlägg #82 (kursiv text indikerar att inlägg kommer framöver):

GENERELLT

Livsstil och tillskott
    ? Mat
    - dra ned på kaffet ? inlägg #10
    - undvik koffeinfritt kaffe ? inlägg #27
    - generella diet-rekommendationer ? inlägg #17, #26
    ? Minimera exponering av bisfenol A och andra hormonstörande plaster ? inlägg #82
    ? Motionera lagom ? inlägg # 10
    ? Akupunktur
    ? Tillskott
    - D-vitamin ? inlägg #32, #46, #55, #61
    - Fertility blend ? inlägg #39
    - Omega3
    - DHEA
    - L?Arginin
    - Inositol
    ? Tester
    - DHEAS
    - AMH
    - D-vitamin

Procedur och medicin
    ? Preimplantatorisk genetisk diagnostik (PGD-test) ? inlägg #24
    ? Återföring av frysta istället för färska embryon (vid färsk transfer kan kroppen vara ?störd? av alla IVF-hormoner)
    ? Liten skada (skrapning eller biopsi) på slemhinnan månaden före IVF ? inlägg #77

UNDER STIMULERINGSPERIODEN

Procedur och medicin
    ? Tillväxthormoner förbättrar kvaliteten på ägg hos äldre kvinnor ? inlägg #4, #5
    ? Melatonin förbättrar kvaliteten på embryon ? inlägg #31

MELLAN ÄGGPLOCK OCH ÅTERFÖRING

Livsstil och tillskott
    ? Kortisontillskott ? inlägg # 7

Procedur och medicin
    ? Försäkra er om att kliniken har låg syrehalt (5% istället för 20%) i inkubatorn (där embryona odlas) ? inlägg #3

VID ÄGGÅTERFÖRINGEN

Livsstil och tillskott
    ? Undvik 24 timmars sängläge efter ET ? inlägg #12

Procedur och medicin
    ? HCG-sköljning av livmodern precis före ET ? inlägg #1
    ? Insprutning av 20 ml luft i katetern precis efter ET ? inlägg #2
    ? Akupunktur i samband med ET - inlägg #8
    ? Assisted hatching (AHA) ? inlägg #76

BRA KÄLLOR FÖR YTTERLIGARE INFORMATION
    ? Cochrane och Fertility & Sterility ? inlägg #79
    ? www.fertilitetsguiden.com
    ? Slidshare ? powerpointpresentationer från IVF-läkare ? inlägg #73

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-06 23:24
    Agathas FAQ om immunproblematik: www.fertilityfriends.co.uk/forum/index.php

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-07 22:27
    Här finns en lista på alla Cochrans-studier om fertilitet: onlinelibrary.wiley.com/book/10.1002/14651858/topics
  • Svar på tråden Förbättra oddsen vid IVF!
  • Liv2014

Kan tipsa om att det finns bra glutenfripasta samt pasta som är gjord på enbart mungobönor eller enbart svartabönor som faktiskt smakar som pasta ändå. Även hittad goda nudlar som är gjorda på sötpotatis och bovete. Så det finns alternativ för pastaälskare : )

• MRE

Liv2014, hittar du det i vanliga mataffärer eller specialaffärer?

• Zwillinge86

Vad äter ni som tillbehör när ni uteslutit mjöl ur er kost? Jag har de första veckorna kört lchf för att jag har erfarenhet av det, men visst borde man kunna äta båda potatis och ris?

Jag saknar framförallt bröd, men ni andra kanske kör på glutenfritt bröd?

Undrar också hur ni ser på laktos samt om ni detoxat något i samband med omläggning av kosten?

• Liv2014

Jag är glutenintolerant så kör glutenfritt så klart... Glutenfripasta och bröd etc kan man hitta i vanliga mataffärer finns ofta en glutenhylla och en frys om man frågar. Pastan på bönor hittade jag i en eko butik i Gbg men har sett dem i vanliga affärer med kommer dock ej ihåg vilken... Men märket är alaeco kolla www.alaeco.se Fantastiskt gott bröd, knäckebröd och müsli som är både glutenfritt och lchf finns på ewalie kolla hemsida för vilka butiker som säljer deras produkter.

• Liv2014

Jag äter dock laktos, funderade på att utesluta det ett tag men det blev för jobbigt tyckte jag. Träffade också en akupunktör enligt TCM och hon tyckte jag kunde äta det om jag inte mådde dåligt av det. Men det är säkert lite olika för alla vilken typ av kost som är bra... Jag har generellt försökt äta nyttigare och minska på sockret, svårt för var en riktig sockerjunky innan. Dock är jag inte hyper äter om sötsaker om jag är bortbjuden men köper ej själv. Alkohol och kaffe har jag slutat helt med. Dricker istället Roobius te, hoppas det är ok men vet ej säkert...

• Bambi2
    Liv2014 skrev 2013-07-11 13:05:20 följande:
    Kan tipsa om att det finns bra glutenfripasta samt pasta som är gjord på enbart mungobönor eller enbart svartabönor som faktiskt smakar som pasta ändå. Även hittad goda nudlar som är gjorda på sötpotatis och bovete. Så det finns alternativ för pastaälskare : )
    Jag kommer nog aldrig kunna sluta sakna riktig pasta på vetemjöl. Jag har testat några glutenfria men det känns som en skymf att jämföra dem med riktig god vetepasta. Men som sagt det går att vänja sig vid det mesta, även om jag tycker att jag saknar den där känslan av mättnad och tillfredställelse när jag inte får vetepasta. Jag använder majspasta som jag dränker i god sås för att inte känna den unkna smaken av majspastan. (Sempers var lite för äcklig för att smaken ska kunna döljas.) För att hjälpa mig själv försöker jag lägga till fler goda och nyttiga saker som jag inte åt så mycket av innan, som en tröst. Nu finns det ju t.ex. en massa goda, solmogna frukter (inte så mättande men gott).

Det finns gott glutenfritt bröd som man kan rosta (det är fryst). Jag kan klara mig utan gott, fluffigt, nybakt vetebröd - för det mesta.
  • Stockholmsinnerstad

När jag bestämde mig för att lyssna på min IVF.läkare bara och inte alla råd här på FL, slängde alla kosttillskott förutom folsyra och såg till att äta en varierad och nyttig kost samt pausade mitt arbete för att släppa all stress och istället komma ut och gå en mil per dag inför min IVFbehandlng så plussade jag trots att jag av läkarna gavs 5% att lyckas överhuvud taget pga min ålder (fyller 45 i år). *tips* Solig

• Zwillinge86
    Stockholmsinnerstad skrev 2013-07-13 03:35:20 följande:
    När jag bestämde mig för att lyssna på min IVF.läkare bara och inte alla råd här på FL, slängde alla kosttillskott förutom folsyra och såg till att äta en varierad och nyttig kost samt pausade mitt arbete för att släppa all stress och istället komma ut och gå en mil per dag inför min IVFbehandlng så plussade jag trots att jag av läkarna gavs 5% att lyckas överhuvud taget pga min ålder (fyller 45 i år). *tips* 

Det var ett intressant och nyttigt tips :)

Lätt att bli hysterisk i sina försök att bli gravid. Enda problemet är att jag upplever läkarna (som jag träffat hittills) som ganska nonchalanta, varför jag inte alls känner tillit till att vi kommer lyckas om jag enbart förlitar mig på dem och deras kompetens.
  • cff

En del har frågat om vilka tillskott jag tar, så här försöker jag ladda upp en lista över hur det ser ut just nu i alla fall (det varierar lite hela tiden Glad). Det är inte säkert att listan blir läsbar (jag har försökt spara den i hög upplösning så att man skall kunna zooma in - i internet explorer gör man det genom att trycka på "ctrl"+"+")
    ϴ-symbolen betyder att dessa tillskott skall tas samtidigt.
    Om listan inte blir läsbar så kan jag maila den i excel om ni vill - inboxa mig i så fall er mailadress. 
    Jag har klippt in kommentarer om respektive tillskott från två olika personer på fertilityfriends.co.uk. Utöver det som finns med på listan äter jag resveratrol 500 mg och såklart diverse mediciner (prednisolon, antibiotika, mm, mm).

Svar på tråden Förbättra oddsen vid IVF!