• cff

Förbättra oddsen vid IVF!

Jag saknade ett ställe där vi kan sammanställa forskningsbaserade rön(och även andra idéer som kanske inte ännu har stöd i forskningen) om hur man kan förbättra oddsen vid IVF. 

Alla tips är välkomna!

Tyvärr jag har inte ännu kommit på ett bra sätt att göra underliggande rapporter (i pdf) tillgängliga, men skickar dem gärna per mail om ni inboxar mig er mailadress.

Tips som jag inkluderar från början:

Prover att ta på vårdcentralen eller hos gynekologen

* DHEAS (eller DHEA-S) - om du har under eller ligger i lägre delen av intervallet  kan du ta tillskott. Läs mer i tråden Tips om Dhea
    * AMH - om du har lågt rekommenderas tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

Procedurer under själva IVF-behandlingen

* hCG-sköljning av livmodern precis före ET - se post nedan
    * insprutning av 20 ml luft i katetern precis efter ET - se post nedan 
    * syrehalten i inkubatorn (där embryona odlas) - se post nedan

Specifikt för poor responders och/eller "ädre" (dvs vi som får få ägg vid IVF-stimuleringen)
    * Tillskott av humant tillväxthormon för att förbättra kvaliteten på äggen för äldre kvinnor - se nedan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-18 23:08
    Tråden börjar vid det här laget innehålla ganska många tips. För att ge lite struktur kommer här en lista på tips fram till och med inlägg #82 (kursiv text indikerar att inlägg kommer framöver):

GENERELLT

Livsstil och tillskott
    ? Mat
    - dra ned på kaffet ? inlägg #10
    - undvik koffeinfritt kaffe ? inlägg #27
    - generella diet-rekommendationer ? inlägg #17, #26
    ? Minimera exponering av bisfenol A och andra hormonstörande plaster ? inlägg #82
    ? Motionera lagom ? inlägg # 10
    ? Akupunktur
    ? Tillskott
    - D-vitamin ? inlägg #32, #46, #55, #61
    - Fertility blend ? inlägg #39
    - Omega3
    - DHEA
    - L?Arginin
    - Inositol
    ? Tester
    - DHEAS
    - AMH
    - D-vitamin

Procedur och medicin
    ? Preimplantatorisk genetisk diagnostik (PGD-test) ? inlägg #24
    ? Återföring av frysta istället för färska embryon (vid färsk transfer kan kroppen vara ?störd? av alla IVF-hormoner)
    ? Liten skada (skrapning eller biopsi) på slemhinnan månaden före IVF ? inlägg #77

UNDER STIMULERINGSPERIODEN

Procedur och medicin
    ? Tillväxthormoner förbättrar kvaliteten på ägg hos äldre kvinnor ? inlägg #4, #5
    ? Melatonin förbättrar kvaliteten på embryon ? inlägg #31

MELLAN ÄGGPLOCK OCH ÅTERFÖRING

Livsstil och tillskott
    ? Kortisontillskott ? inlägg # 7

Procedur och medicin
    ? Försäkra er om att kliniken har låg syrehalt (5% istället för 20%) i inkubatorn (där embryona odlas) ? inlägg #3

VID ÄGGÅTERFÖRINGEN

Livsstil och tillskott
    ? Undvik 24 timmars sängläge efter ET ? inlägg #12

Procedur och medicin
    ? HCG-sköljning av livmodern precis före ET ? inlägg #1
    ? Insprutning av 20 ml luft i katetern precis efter ET ? inlägg #2
    ? Akupunktur i samband med ET - inlägg #8
    ? Assisted hatching (AHA) ? inlägg #76

BRA KÄLLOR FÖR YTTERLIGARE INFORMATION
    ? Cochrane och Fertility & Sterility ? inlägg #79
    ? www.fertilitetsguiden.com
    ? Slidshare ? powerpointpresentationer från IVF-läkare ? inlägg #73

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-06 23:24
    Agathas FAQ om immunproblematik: www.fertilityfriends.co.uk/forum/index.php

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-07 22:27
    Här finns en lista på alla Cochrans-studier om fertilitet: onlinelibrary.wiley.com/book/10.1002/14651858/topics
  • Svar på tråden Förbättra oddsen vid IVF!
  • Zwillinge86

Har fått hem diverse kosttillskott från Swansson, men är lite osäker på hur mycket Selen jag ska ta. Någon som tar Selen och i så fall hur mycket?

• Kattflickan

Har E- vitamin nämnts i tråden tidigare? Såg inget i trådstarten. E- vitamin ska fungera positivt för livmoderslemhinnans uppbyggnad.

• cff
    Zwillinge86 skrev 2013-07-03 17:49:38 följande:
    Har fått hem diverse kosttillskott från Swansson, men är lite osäker på hur mycket Selen jag ska ta. Någon som tar Selen och i så fall hur mycket?

Jag har inte hittat någon forskning på dosering, men själv tar jag 200 ug per dag baserat på vad följande skrivit:

mfmcmoo på fertilityfriends: "Selenium: 100ug twice a day = total 200ug. Take prior to conception and throughout pregnancy. Promotes implantation, prevents miscarriage. Don't exceed dose as can be toxic Myo-Inositol: 2g twice a day = total 4g (2000mg) per day. Taken from 3 months prior to conception. Improves egg quality. Helps restore fertility in woman with PCOS.  https://sites.google.com/site/miscarriageresearch/supplements-and-miscarriage/d-chiro-inositol "

Angelbumps på fertilityfriends: "1 x 200 ug Selenium – helps promote implantation/helps embryos to stick! Prevents miscarriage (so take straight away and throughout pregnancy). (Especially in 2WW)."
  • Strumpan81

En liten fråga bara bisfenol, ftalater som finns i plastprodukter och konserver hur noga är ni med att undvika dessa?

Känns som en ren omöjlighet att helt undvika plast. Jag jobbar inom sjukvården, och mycket av de material man använder dagligen är av plast.

Dricker ni aldrig ur plastflaskor? Tar ni inte matlådor av plast till jobbet?

Nyfiken på hur ni andra gör?

• Strumpan81

Alla tillskott man tar, typ fiskolja, olika vitaminer och läkemedel som typ prednisolon och Trombyl ligger ju också i plastburkar.

Hur stressad ska man va för att man lever i en "plastvärld"?

• cff
    Strumpan81 skrev 2013-07-09 09:42:27 följande:
    En liten fråga bara bisfenol, ftalater som finns i plastprodukter och konserver hur noga är ni med att undvika dessa?

Känns som en ren omöjlighet att helt undvika plast. Jag jobbar inom sjukvården, och mycket av de material man använder dagligen är av plast.

Jag har funderat mycket på detta och bestämt mig för att vara nöjd med det jag kan reducera och inte stressa för mycket över resten. Jag har bestämt mig för att plocka bort det jag kan utan att vardagen blir ohanterlig (och jag har inte gjort allt över en natt utan bytt ut saker allteftersom - så jag har nu iofs hunnit med en hel del Glad):

* Jag har köpt en fin vattenflaska i rostfritt (dock plastpip, men vattnet är ju inte i ständig kontakt med pipen) som jag fyller på hemma och försöker ha med mig. Jag kan även t.ex. be att få den påfylld om jag t.ex. stannar och köper en hamburgare :). Men, om jag är törstig och inte har med mig denna så köper jag en flaska vatten (i första hand i glasflaska, i andra hand i alumniumburk och i tredje hand i plastflaska - men det blir det ganska ofta). Jag har dock helt slutat att dricka vatten ur en plastflaska som stått i en varm bil - då går jag hellre törstig: Glogg

* Jag värmer numera aldrig upp mat i mikron medan den ligger i en plastförpackning. Ligger den i plast lägger jag upp den på tallriken (jag skickar också stänkskyddet i plast – har dock inte hittat någon bra ersättning).

* Jag förvarar numera rester i glasburkar (som man kan ställa direkt i micron eller ugnen om man vill). Skall jag ta med mig något kan jag lägga det i en rostfri burk. Jag har köpt fina burkar på ebay/amazon

* Jag är medveten om att mat på restaurang ofta kommer från konservburkar och därmed riskerar innehålla BPA – men har bara reducerat min ”utemat” i begränsad utsträckning. Undviker dock ofta indisk och thai – trots att det är mat jag älskar – eftersom jag känner att den maten också riskerar att innehålla mycket glutamat och liknande som jag inte tror är nyttigt.

* Jag köper i stort sett aldrig konservburkar - i stort sett allt man vill ha finns också att köpa i glasburkar eller fryst (och jag tror att fryst mat i plastförpackning är klart bättre än konservburkar - men har inget bevis för det). Men, om andra serverar mat från konservburkar så äter jag såklart. 

* Jag har också skaffat en ny favorit/vardags-stekpanna i järn i vilken jag använder en stekspade av rostfritt och en ”tång” av trä från Granit. – Teflon hävdar ju många att man också skall undvika och på detta sätt slår jag flera flugor i en smäll (slipper både teflon och smält plast från stekspaden). Jag har kvar mina teflonpannor och använder dessa när de behövs - utan dåligt samvete.

* Som en sån där liten ”extra-ansträngning”, kanske inte gör så stor skillnad, men enkel så har jag skaffat en isbitslåda i rostfritt (denna råkar också vara jättebra): Isbitslåda från lifewithoutplastic (snordyr och frakten likaså, men jag bestämde mig för att tänka att den kommer hålla  hela mitt liv – och att jag när jag lyckats få barn kommer vara glad över att kunna göra BPA-fria isbitar till deras saft :).

* Ytterligare "lyx-lösningar" jag hunnit skaffa mig är en spork i rostfritt (de finns även i bambu) och rostfria sugrör (jag använder dock sällan sugrör - så det är mer med tanke på syskonbarnen som kommer på besök :)  

På siten lifewithoutplastic.com har de massor med fina saker (bl.a. de enda matförvaringsburkarna som jag hittat som är i glas med lock av rostfritt och silikon, alla andra glasburkar jag har hittat har plastlock – vilket iofs inte är hela världen eftersom detta inte kommer i kontakt med maten och kan tas bort innan man ställer in burken i mikron, men iaf). Men, de är dyra och frakten är mycket dyr (dyrare än vad som först kommer upp - man får ett separat mail med faktisk frakt och får dåsäga ja eller nej till beställningen).

• Zwillinge86
    Strumpan81 skrev 2013-07-09 09:42:27 följande:

Jag försöker undvika att tänka så mycket på det här med plast och metall. Känner att skulle göra mig galen om jag på riktigt gick in för att undika dem till varje pris. För mig skulle det kräva en så stor omställning att det skulle påverka min livskvalitet negativt. När jag köper dryck mm så försöker jag dock i möjligaste mån välja glasförpackningar, men det är också det enda. Har dock för ett par veckor sedan lagt om kosten för att undvika mjöl och socker, och bara det är ett heltidsjobb.
  • Bambi2

Zwillinge - Att undvika mjöl och socker är som att sluta andas, i början. Socker gör en glad och pasta gör en både glad och mätt. Alla som läste AMH-tråden för ca 1,5 mån sen vet hur jobbigt jag tyckte att det var. Jag hade slutat snusa några veckor innan, vilket gav mig en helt galen aptit. Att på det sluta med gluten, när man är som mest hungrig, är väldigt svårt. Men det gick. (Jag saknar fortfarande pasta dock). Allt man vänjer sig vid blir ju naturligt efter ett tag men det gäller att inte sluta med allt samtidigt, och försöka hålla för många olika påbud samtidigt. Hoppas ni förlåter mig om jag länkar till ett roligt klipp här om att följa en vetefri diet. Poängen kommer ett tag in i klippet.

Cff hade många bra tips dock, som är rätt enkla bara man har har köpt verktygen. Jag försöker fr.a. undvika konserver. Tror att om man ändrar de mest frekventa dåliga vanorna som att värma i plastförpackingar i micron varje dag, så kan man slappna av lite mer om man skulle behöva dricka ur en plastflaska ibland.

Svar på tråden Förbättra oddsen vid IVF!