• cff

Förbättra oddsen vid IVF!

Jag saknade ett ställe där vi kan sammanställa forskningsbaserade rön(och även andra idéer som kanske inte ännu har stöd i forskningen) om hur man kan förbättra oddsen vid IVF. 

Alla tips är välkomna!

Tyvärr jag har inte ännu kommit på ett bra sätt att göra underliggande rapporter (i pdf) tillgängliga, men skickar dem gärna per mail om ni inboxar mig er mailadress.

Tips som jag inkluderar från början:

Prover att ta på vårdcentralen eller hos gynekologen

* DHEAS (eller DHEA-S) - om du har under eller ligger i lägre delen av intervallet  kan du ta tillskott. Läs mer i tråden Tips om Dhea
    * AMH - om du har lågt rekommenderas tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

Procedurer under själva IVF-behandlingen

* hCG-sköljning av livmodern precis före ET - se post nedan
    * insprutning av 20 ml luft i katetern precis efter ET - se post nedan 
    * syrehalten i inkubatorn (där embryona odlas) - se post nedan

Specifikt för poor responders och/eller "ädre" (dvs vi som får få ägg vid IVF-stimuleringen)
    * Tillskott av humant tillväxthormon för att förbättra kvaliteten på äggen för äldre kvinnor - se nedan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-18 23:08
    Tråden börjar vid det här laget innehålla ganska många tips. För att ge lite struktur kommer här en lista på tips fram till och med inlägg #82 (kursiv text indikerar att inlägg kommer framöver):

GENERELLT

Livsstil och tillskott
    ? Mat
    - dra ned på kaffet ? inlägg #10
    - undvik koffeinfritt kaffe ? inlägg #27
    - generella diet-rekommendationer ? inlägg #17, #26
    ? Minimera exponering av bisfenol A och andra hormonstörande plaster ? inlägg #82
    ? Motionera lagom ? inlägg # 10
    ? Akupunktur
    ? Tillskott
    - D-vitamin ? inlägg #32, #46, #55, #61
    - Fertility blend ? inlägg #39
    - Omega3
    - DHEA
    - L?Arginin
    - Inositol
    ? Tester
    - DHEAS
    - AMH
    - D-vitamin

Procedur och medicin
    ? Preimplantatorisk genetisk diagnostik (PGD-test) ? inlägg #24
    ? Återföring av frysta istället för färska embryon (vid färsk transfer kan kroppen vara ?störd? av alla IVF-hormoner)
    ? Liten skada (skrapning eller biopsi) på slemhinnan månaden före IVF ? inlägg #77

UNDER STIMULERINGSPERIODEN

Procedur och medicin
    ? Tillväxthormoner förbättrar kvaliteten på ägg hos äldre kvinnor ? inlägg #4, #5
    ? Melatonin förbättrar kvaliteten på embryon ? inlägg #31

MELLAN ÄGGPLOCK OCH ÅTERFÖRING

Livsstil och tillskott
    ? Kortisontillskott ? inlägg # 7

Procedur och medicin
    ? Försäkra er om att kliniken har låg syrehalt (5% istället för 20%) i inkubatorn (där embryona odlas) ? inlägg #3

VID ÄGGÅTERFÖRINGEN

Livsstil och tillskott
    ? Undvik 24 timmars sängläge efter ET ? inlägg #12

Procedur och medicin
    ? HCG-sköljning av livmodern precis före ET ? inlägg #1
    ? Insprutning av 20 ml luft i katetern precis efter ET ? inlägg #2
    ? Akupunktur i samband med ET - inlägg #8
    ? Assisted hatching (AHA) ? inlägg #76

BRA KÄLLOR FÖR YTTERLIGARE INFORMATION
    ? Cochrane och Fertility & Sterility ? inlägg #79
    ? www.fertilitetsguiden.com
    ? Slidshare ? powerpointpresentationer från IVF-läkare ? inlägg #73

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-06 23:24
    Agathas FAQ om immunproblematik: www.fertilityfriends.co.uk/forum/index.php

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-07 22:27
    Här finns en lista på alla Cochrans-studier om fertilitet: onlinelibrary.wiley.com/book/10.1002/14651858/topics
  • Svar på tråden Förbättra oddsen vid IVF!
  • Lavinen
    Lavinen skrev 2013-06-26 08:16:34 följande:
    Jag kan fixa scanning tills i morgon! Har samma tidning hemma :)
    Hittade inte tidningen :0 Men skam den som ger sig. Kanske någon annan i tråden som hinner scanna artikeln innan mig... Men jag letar vidare.
  • Serafine 84
    Mikki skrev 2013-06-26 20:52:47 följande:
    Angående Prednisolon under ivf. Jag vet att det är fler som äter kortison under en längre tid. Det jag undrar är om prednisolon beter sig på samma sätt som kortisonsalvor? Man kan ju inte smörja sig allt för länge med salvorna pga att de slutar verka efter ett tag. Vet inte vad som händer men någon slags resistens. Nu undrar jag om det är på samma sätt med prednon? Isf borde bästa sättet vara att äta det under en kort och intensiv period efter ET och sen trappa ner och sluta och sen börja igen. Någon som har koll? Bara en teori jag har...
    Jag vet inte hur det funkar i ivf-sammanhang, men när jag har tagit prednisolon av andra orsaker (inflammerad tarm) har effekten blivit sämre med tiden. Verkar som att den immunhämmande effekten avtog för mig, och vad jag har hört är det ganska valigt åtminstone för såna som har samma sjukdom som jag. Som sagt så vet jag inte om samma gäller vid ivf, men det var en intressant tanke du hade.
  • MRE

När jag tar prednisol så tar jag 10 mg från sprutstart, trappar sedan upp inför ÄP till 25 mg och tar det till RD 7 för att sedan trappa ner successivt (-5 mg var tredje dag).

• Bambi2

Jag tar också Prednisolon men lägre dos; 5 mg från ca cd 3 (?) för att öka successivt till 10 mg i god tid innan ET ( ca 4-5 dagar) men sen ökade jag inte mer, utan höll mig till 10 mg. Jag tror personligen att det är bra att börja lite långsamt och inte chockhöja precis vid ET. Min lungläkare som gick med på att skriva ut skrev t.o.m. att jag skulle ta högre dos vid ET men jag tyckte att jag kände av effekten redan vid 10 mg och ville inte höja mer. Nu har jag börjat trappa ner lite men känner mig osäker. När har ni andra börjat trappa ner och när har ni slutat helt? Detta var första gången jag använde Prednisolon och första gången jag plussade, så vem vet...

• Strumpan81

Ang pred så har jag fått olika ordinationer (av samma läkare) vid mina återföranden. Skillnaden i ordination har berott på hit mitt immunförsvar sett ut ljust för stunden.

I samband med FET när kroppen varit relativt oretad och i bra form immunmässigt, så har jag startat med 5 mg på cykeldag 2-6 och sedan successivt trappat upp till 15 mg dagen innan FET och sedan stått på 15 mg tills TD... och sedan nedtrappning med 2,5 mg var 3:e dag.

I samband med mitt senaste ET, då kroppen (immunförsvaret) reagerade starkt på själva stimuleringen, så blev jag ordinerad att chock starta med 20 mg/dag (10 morgon och 10 kväll) två dagar före ET.

• Bambi2

Strumpan - vad intressant att få höra lite om hur immunobehandling går till när man tar prover! Visste t.ex. inte att stimuleringen i sig kan reta immunförsvaret. Jag kör ju fegvarianten eftersom jag inte tar några prover, utan självmedicinerar.

• MRE

Mikki, tja… Innan jag bestämde mig för vilken klinik jag skulle köra på den här omgången så pratade jag med en annan läkare och hon föreslog 10 mg prednisol från sprutstart för att ev öka upp inför ÄP. Mängden 25 g är mitt eget initiativ.
    Nedtrappningen är också på läkares inrådan. Tror att det farligaste är om man slutar tvärt då kroppens egen produktion av kortison har avstannat lite vid tillskottet

• Sweetiepai

Intressant ang Prednisolon. Ska försöka få det utskrivet. Det var inte den medicinen som krockade inte med att ta agonist på dag 6 och hCG på dag 8, va?!

• JellerM

Fick Pregnyl, Femanest (Östrogen) och Prednisilon (+ 1/4 barnalbyl-självmedicinering) under min sista IVF- ET (nr 4) efter ET i Danmark och det resulterade i graviditet-bf om 18 dagar.

Hade fyra tidiga missfall på de andra försöken i v 5.

Vet inte hur mkt  medicineringen spelade roll, men tror att det hjälpte mig iaf. 

Svar på tråden Förbättra oddsen vid IVF!