• Andersoelin

Man är man för gammal 46 år

Är man för gammal för att skaffa barn ? Är ihop med min kärlek som är betydligt yngre. Vi vill gärna men kan vara intressant att höra er årsikt

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-22 22:48
    ?

• Svar på tråden Man är man för gammal 46 år
  • Jul
    Sandraa L skrev 2012-12-13 15:24:13 följande:
    Du har verkligen fastnat på rullatorn. Jag menade inte rullator ordagrant, men med tanke på att åldern verkar öka så otroligt mycket kommer väl kvinnor snart använda barnvagn som rullator om det ska eskalera som det för. 

Okej, men då är det ditt, ert val. Jag däremot skulle inte utsatta varken mig själv eller mina tidigare barn (om personen i fråga nu har det) för ett sjukt barn eller andra komplikationer som kan medföra.  
    Om du menar medelåldern för en förstföderska så har den inte ökat så dramatiskt som vissa tyckas tro. Iaf de senaste 200 åren har det varit relativt vanligt med förstföderskor som är 25+.

Sjuka barn kan man få i alla åldrar. Statistiskt sett är det vanligare att unga kvinnor föder barn med Downs syndrom.
    ~*rabiat*~
  • Sandraa L
    sextiotalist skrev 2012-12-13 15:21:50 följande:
    Det är något förhöjd risk ja, men det innebär inte att det är en stor risk, det är en viss skillnad. Däremot är missfallsfrekvensen betydligt högre (men med tanke på att det sägs att endast 10% av befruktningarna leder till ett barn så är den rätt hög från början, oavsett ålder).

Det finns risker med allt. Men till syvende och sist, så föds de allra flesta barn friska och de allra flesta förlossningarna går bra så fortfarande är det väldigt få det gäller. 
    Fast uppenbarligen är det ju en stor risk:

Risken för att föda ett barn med en kromosomavvikelse ökar med kvinnans ålder, men det förekommer i alla åldrar. Här presenteras risken för att en kvinna föder ett barn med Down Syndrom:

ÅlderRisk för Downs Syndrom (Vecka 12) 20 1 på 1070 25 1 på 950 30 1 på 630 32 1 på 460 34 1 på 310 36 1 på 200 38 1 på 120 40 1 på 70 42 1 på 40 44 1 på 20
    och utöver det kan ju andra komplikationer och sjukdomar medföra. Bara en sådan sak att det blir svårare att bli gravid. Tog ut min spiral och blev gravid direkt, några veckor senare. Medan andra jag vet/ mammas vänner pått kämpat i evigheter till och med år ju längre upp i åldern de kommit. 

• Jul
    Jul skrev 2012-12-13 15:27:27 följande:
    Om du menar medelåldern för en förstföderska så har den inte ökat så dramatiskt som vissa tyckas tro. Iaf de senaste 200 åren har det varit relativt vanligt med förstföderskor som är 25+.

Sjuka barn kan man få i alla åldrar. Statistiskt sett är det vanligare att unga kvinnor föder barn med *Downs syndrom.
    *Downs syndrom är dock inte en sjukdom.
    ~*rabiat*~
  • Sandraa L
    Jul skrev 2012-12-13 15:27:27 följande:
    Sjuka barn kan man få i alla åldrar. Statistiskt sett är det vanligare att unga kvinnor föder barn med Downs syndrom.
    Klart man kan få, och enligt statistik om man ska gå efter det är det "vanligare" hos yngre just för att de flesta äldre dvs. majoriteten av de gör kub, nupp, fostervattenprov mm. hade alla i min ålder gjort dessa tester hade det fortfarande varit vanligast hos de äldre men vi blir inte ens tillfrågade för att sannolikheten är så liten. 
  • sextiotalist
    Sandraa L skrev 2012-12-13 15:27:47 följande:
    Fast uppenbarligen är det ju en stor risk:

Risken för att föda ett barn med en kromosomavvikelse ökar med kvinnans ålder, men det förekommer i alla åldrar. Här presenteras risken för att en kvinna föder ett barn med Down Syndrom:

ÅlderRisk för Downs Syndrom (Vecka 12) 20 1 på 1070 25 1 på 950 30 1 på 630 32 1 på 460 34 1 på 310 36 1 på 200 38 1 på 120 40 1 på 70 42 1 på 40 44 1 på 20
    och utöver det kan ju andra komplikationer och sjukdomar medföra. Bara en sådan sak att det blir svårare att bli gravid. Tog ut min spiral och blev gravid direkt, några veckor senare. Medan andra jag vet/ mammas vänner pått kämpat i evigheter till och med år ju längre upp i åldern de kommit. 

Barn fanns inte i min planering om man så säger, hade en månads uppehåll för att byta p-piller, gravid direkt, 35+.

En av mina bekanta började med att få barn tidigt, hon var 30 innan de gav upp, nej, hennes kropp var inte skapt för att föda ett barn, trots hennes unga ålder. 
  • Sandraa L
    Jul skrev 2012-12-13 15:27:59 följande:
    *Downs syndrom är dock inte en sjukdom.
    sant, men det finns ju andra sjukdomar. Stod bl.a längre upp där jag kopierat fakta från babycenter.
  • Felicia111

Om det nu är en så jävla bra ålder att skaffa barn i.. hur kommer det sig då att man får höra på bvc att dom tycker det är bra att folk skaffar när dom är yngre ? och Att dom säger hellre skaffa  för ung än för gammal?

Tycker det är lite ironiskt att ni som säger att de är bra att få barn efter 40,  att det är rätt.. medans utbildade och erfarna läkare och barnmorskor etc. säger motsatsen?

• Jul
    Sandraa L skrev 2012-12-13 15:30:02 följande:
    Klart man kan få, och enligt statistik om man ska gå efter det är det "vanligare" hos yngre just för att de flesta äldre dvs. majoriteten av de gör kub, nupp, fostervattenprov mm. hade alla i min ålder gjort dessa tester hade det fortfarande varit vanligast hos de äldre men vi blir inte ens tillfrågade för att sannolikheten är så liten. 
    Ja men nu erbjuds ni inte det, och därmed är risken större (statistiskt sett) att "ni" föder barn med Down's syndrom än att en "äldre" mamma gör det.

~*rabiat*~
  • sextiotalist
    Sandraa L skrev 2012-12-13 15:30:45 följande:
    sant, men det finns ju andra sjukdomar. Stod bl.a längre upp där jag kopierat fakta från babycenter.
    Man kan vända på sifforna istället, vad jag kunda tolka siffrorna så var det 95% av de barnen som föddes av kvinnor 44+ helt friska.
  • Sandraa L
    sextiotalist skrev 2012-12-13 15:30:34 följande:
    Barn fanns inte i min planering om man så säger, hade en månads uppehåll för att byta p-piller, gravid direkt, 35+.

En av mina bekanta började med att få barn tidigt, hon var 30 innan de gav upp, nej, hennes kropp var inte skapt för att föda ett barn, trots hennes unga ålder. 
    Ja men då är du ju fertil och det fungerar som det ska, skönt! Min mamma är lika dan. 40+ men hon har spiral just för att inte bli gravid, för annars är hon som mig, blir gravid så fort man tittar på henne. För och nackdelar. Framförallt när man inte vill bli gravid, blev gravid trots ppiller vid ett tillfälle, resulterade i abort då jag verkligen inte ville eller planerade barn då. 
Svar på tråden Man är man för gammal 46 år