• Andersoelin

Man är man för gammal 46 år

Är man för gammal för att skaffa barn ? Är ihop med min kärlek som är betydligt yngre. Vi vill gärna men kan vara intressant att höra er årsikt

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-22 22:48
    ?

• Svar på tråden Man är man för gammal 46 år
  • Jul
    Felicia111 skrev 2012-12-13 15:42:05 följande:
    pluss att yngre har bättre flexibilitet.. man har inte några direkta rutiner så det blir hyffsat enkelt när barnet kommer med?
    Det där är ett felaktigt antagande. Yngre är inte en homogen grupp. Det finns flexibla individer i alla åldersgrupper precis som det finns fullständigt rutinbundna individer i alla åldersgrupper.
    ~*rabiat*~
  • Felicia111
    Jul skrev 2012-12-13 15:42:22 följande:
    Nej läkare ska inte heller lägga inte heller uttrycka värderingar på det sättet inför patienter.
    Vårdpersonal ska hålla sig till fakta och framföra den utan att lägga in värderingar eller sin egen moral.

Och du vet faktiskt inte exakt vad jag tycker, så hur kan du veta att läkarna inte tycker som jag?
    så då e de bara för dig att inse att det är fakta då.
  • Sandraa L
    Jul skrev 2012-12-13 15:43:31 följande:
    Det beror ju på vad du menar med "det". Fakta ska personalen givetvis framföra, men utan värderingar.
    Det är väl inte så stora värderingar i det om de säger att min kropp är mer lämpad för det här och klarar av det här bättre än någon i 40års åldern. De träffar ju kvinnor dagligen i olika åldrar och som föder barn. 
  • Sandraa L
    Jul skrev 2012-12-13 15:44:39 följande:
    Det där är ett felaktigt antagande. Yngre är inte en homogen grupp. Det finns flexibla individer i alla åldersgrupper precis som det finns fullständigt rutinbundna individer i alla åldersgrupper.
  • sextiotalist
    Sandraa L skrev 2012-12-13 15:33:15 följande:
    Ja men då är du ju fertil och det fungerar som det ska, skönt! Min mamma är lika dan. 40+ men hon har spiral just för att inte bli gravid, för annars är hon som mig, blir gravid så fort man tittar på henne. För och nackdelar. Framförallt när man inte vill bli gravid, blev gravid trots ppiller vid ett tillfälle, resulterade i abort då jag verkligen inte ville eller planerade barn då. 

Inte längre, nu har jag inte haft mens på tre månader, mitt barn är en tonåring. 

För sjutton, alla skulle ha samma klimaterie som jag har, inga vallningar, en lätt viktuppgång, inga jobbiga hormoner.
  • Jul
    Sandraa L skrev 2012-12-13 15:44:09 följande:
    De håller sig uppenbarligen till fakta, annars hade inte fler uttryckt sig på samma sätt. Det är väl så enkelt som så att en yngre kropp klarar av och är bättre avsedd till att bära och föda barn. 
    Givetvis kan många uttrycka sig på liknande sätt utan att det för den sakens skull är fakta. Men jag hoppas verkligen att de håller sig till fakta, det vore väldigt tråkigt annars.

Men det är ju inte så enkelt eftersom det är så stora skillnader mellan individer. Det man kan säga är att unga kvinnor statistiskt sett är mer fertila och har enklare graviditeter och förlossningar.

~*rabiat*~
  • Sandraa L
    sextiotalist skrev 2012-12-13 15:46:58 följande:

Inte längre, nu har jag inte haft mens på tre månader, mitt barn är en tonåring. 

För sjutton, alla skulle ha samma klimaterie som jag har, inga vallningar, en lätt viktuppgång, inga jobbiga hormoner.
    Kan ju vara skönt det med om du känner dig klar med barnafödande! :) 

Kan inget om klimakteriet,  men har hört att det kan vara ett helvete för många... Skönt att du känner dig som vanligt utöver mensen *tummen upp*
  • Jul
    Sandraa L skrev 2012-12-13 15:45:12 följande:
    Det är väl inte så stora värderingar i det om de säger att min kropp är mer lämpad för det här och klarar av det här bättre än någon i 40års åldern. De träffar ju kvinnor dagligen i olika åldrar och som föder barn. 
    Nej det är det inte. Men det här: "man får höra på bvc att dom tycker det är bra att folk skaffar när dom är yngre ? och Att dom säger hellre skaffa  för ung än för gammal?
    Tycker det är lite ironiskt att ni som säger att de är bra att få barn efter 40,  att det är rätt.. medans utbildade och erfarna läkare och barnmorskor etc. säger motsatsen?"
    är exempel på där man lagt till en värdering som inte är professionell.
    ~*rabiat*~
  • Jul
    Felicia111 skrev 2012-12-13 15:45:08 följande:
    så då e de bara för dig att inse att det är fakta då.
    Exakt vad är det för fakta som du/ni har presenterat som du anser att jag inte har insett?
    ~*rabiat*~
  • Onkel Olga
    Felicia111 skrev 2012-12-13 15:40:45 följande:
    skrev jag alla? näääe! kanske dags o ta på sig glasögonen nu....
    Åååhh så coolt skrivet. Tufft. Verkligen.
Svar på tråden Man är man för gammal 46 år