• Andersoelin

Man är man för gammal 46 år

Är man för gammal för att skaffa barn ? Är ihop med min kärlek som är betydligt yngre. Vi vill gärna men kan vara intressant att höra er årsikt

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-22 22:48
    ?

• Svar på tråden Man är man för gammal 46 år
  • Sandraa L
    Jul skrev 2012-12-13 15:47:20 följande:
    Givetvis kan många uttrycka sig på liknande sätt utan att det för den sakens skull är fakta. Men jag hoppas verkligen att de håller sig till fakta, det vore väldigt tråkigt annars.

Men det är ju inte så enkelt eftersom det är så stora skillnader mellan individer. Det man kan säga är att unga kvinnor statistiskt sett är mer fertila och har enklare graviditeter och förlossningar.

Det håller jag med om, är man professionell så blandar man inte in sina privata värderingar. 

Klart det är, men om man ska utgå från majoriteten. Sedan finns det säkert tjejer/unga kvinnor i min ålder som har jättesvårt att bli med barn för den delen med. Precis som någon vid 40år kan bli gravid direkt. Det är ju väldigt olika men det vanligaste är ju att man är väldigt fertil och lätt blir gravid i 20års åldern. 
  • Jul
    Sandraa L skrev 2012-12-13 15:54:17 följande:
     Det är ju väldigt olika men det vanligaste är ju att man är väldigt fertil och lätt blir gravid i 20års åldern. 
    Den här meningen håller jag helt med dig om.

~*rabiat*~
  • sextiotalist
    Sandraa L skrev 2012-12-13 15:40:08 följande:
    Fast jag har hört det både på SÖS förlossning, före och efter. På återbesöket. Hos MVC, hos BVC osv. och inte på tal om olika läkare som jag träffat under graviditeten. 

Så de flesta är alltså oprofessionella? Och vart får dom det ifrån, att yngre kvinnor hanterar och har enklare förlossningar? är det bara påhitt från deras del? 
    Jag tycker det är oproffisionellt att uttala sig på detta sätt, eftersom en klar majoritet av dessa graviditeter går bra, en klar majoritet av barnen som föds av äldre mammor föds friska och mår bra.

Jag hade en mycket större riskfaktor, RH-, det stor med röd stämpel på alla mina papper, det var en betydligt större risk än min ålder (och hade inget med åldern att göra)

• Sandraa L
    Jul skrev 2012-12-13 15:50:05 följande:
    Nej det är det inte. Men det här: "man får höra på bvc att dom tycker det är bra att folk skaffar när dom är yngre ? och Att dom säger hellre skaffa  för ung än för gammal?
    Tycker det är lite ironiskt att ni som säger att de är bra att få barn efter 40,  att det är rätt.. medans utbildade och erfarna läkare och barnmorskor etc. säger motsatsen?"
    är exempel på där man lagt till en värdering som inte är professionell.
    Ja då har ju läkaren eller bm lagt in sina personliga åsikter och värderingar i uttalandet. 
  • Sandraa L
    sextiotalist skrev 2012-12-13 15:57:41 följande:
    Jag tycker det är oproffisionellt att uttala sig på detta sätt, eftersom en klar majoritet av dessa graviditeter går bra, en klar majoritet av barnen som föds av äldre mammor föds friska och mår bra.

Jag hade en mycket större riskfaktor, RH-, det stor med röd stämpel på alla mina papper, det var en betydligt större risk än min ålder (och hade inget med åldern att göra)

Sant, däremot är jag inte läkare så kan inte yttra mig huruvida ni "äldre" har en svårare förlossning eller inte. Däremot vet jag att när jag fick min dotter, var väldigt ung, 16år endast så gick det fort och bra. Hade en "enkelt" förlossning och kände inget behov av bedövning alls utan klarade det fint. Mamma däremot hade en helvetesförlossning med mig som 20åring, men även en komplicerad förlossning med min lilla syster när hon var runt 30år. Hennes väninna som nu var 40år hade en hemsk förlossning (det värsta hon varit med om tydligen) men antar det beror på stödet av barnmorskorna, om man har bedövning eller inte och ens egna smärtgräns. Jag vet inte så kan inte uttala mig egentligen. 

Oj, hoppas det gick bra. 
  • Andersoelin

Oj oj vad det hettar till i tråden. Vill man ha barn mellan 20-25 eller 30+ till 40+ så låt vara! Troligen så är paren lyckliga och vet vad dem ger sig in på. Man har en egen väg att gå här i livet och det finns ingen som kan bromsa en till någon ting . Av egen erfarenhet så kan jag berätta att jag är 20+ och min kärlek 40+. Jag har aldrig varit lyckligare eller haft det bättre och han jag är tillsammans med är piggaren fisken i vattnet. Eget företag tillsammans, fint hus och bra ekonomi och trygga i varandra och en massa erfarenhet. Vi anser att vårt barn kommer få de bättre än någonsin. Och jag är hundra procent säker på att vårt barn inte kommer vara missnöjd med han eller hennes föräldrar, vi kommer vara älskade ändå. Man lär sig sig att leva med det sen första dagen i världen. Trygghet och kärlek är det viktigaste man har att ge till ett barn och vet man att man har det att ge så spelar inte åldern någon roll. Av egen erfarenhet kan jag tala och för mig hade det inte spelat någon roll om min mamma eller pappa var äldre när jag föddes, bara jag hade fått den kärlek jag önskat. God jul alla glada ;)

• cattitude

Det var riktigt fina ord det!!!

Andersoelin skrev 2012-12-14 18:33:16 följande:
    Oj oj vad det hettar till i tråden. Vill man ha barn mellan 20-25 eller 30+ till 40+ så låt vara! Troligen så är paren lyckliga och vet vad dem ger sig in på. Man har en egen väg att gå här i livet och det finns ingen som kan bromsa en till någon ting . Av egen erfarenhet så kan jag berätta att jag är 20+ och min kärlek 40+. Jag har aldrig varit lyckligare eller haft det bättre och han jag är tillsammans med är piggaren fisken i vattnet. Eget företag tillsammans, fint hus och bra ekonomi och trygga i varandra och en massa erfarenhet. Vi anser att vårt barn kommer få de bättre än någonsin. Och jag är hundra procent säker på att vårt barn inte kommer vara missnöjd med han eller hennes föräldrar, vi kommer vara älskade ändå. Man lär sig sig att leva med det sen första dagen i världen. Trygghet och kärlek är det viktigaste man har att ge till ett barn och vet man att man har det att ge så spelar inte åldern någon roll. Av egen erfarenhet kan jag tala och för mig hade det inte spelat någon roll om min mamma eller pappa var äldre när jag föddes, bara jag hade fått den kärlek jag önskat. God jul alla glada ;)

• Sandraa L
    Andersoelin skrev 2012-12-14 18:33:16 följande:
  • Andersoelin

Tack! Orden kommer från hjärtat!

• randigochrutig

Jag tycker man tackar och tar emot i alla åldrar, åtminstone uppåt, jag skulle inte vilja att mina barn blev föräldrar i tonåren eller runt 20.

Jag har fött tre barn. Första gången var jag 28, andra gången 33 och tredje gången 39.

Det är individuellt för alla men som 28 åring hade jag den lättaste graviditeten och som 39åring hade jag den lättaste förlossningen.

Men den största skillnaden var nog året efter att barnet var född; det var absolut lättast när jag var äldre och trebarnsmamma, både jag och bebin var så mycket lugnare och till freds med livet och storebröderna var stora nog att hjälpa till och klara sig själv ganska bra.

Men jag tror som sagt att det är olika för varje individ och jag tror inte man ska titta för mycket på statistik heller. Visst risken ökar, fast fakiskt ganska långsamt, ju äldre man blir men det är ändå som individ man drabbas och även en 20åring kan ju t e x föda barn med downs syndrom. En 50årig nybliven pappa kan vara med och fira sitt barns 40årsdag, en 20åring kan ju faktiskt dö i morgon. Visst; statistiskt är det en skillnad, men statistiken spelar inte så stor roll för det enskilda barnet och den enskilda föräldern.  Jag känner 60åriga tjejer och 20åriga tanter och det samma gäller det manliga släktet.

Nu är jag 53 och ser faktiskt fortfarande till att skydda mig eftersom mensen är regelbunden. Jag har en kamrat som fick sitt första barn vid 50, utan någon hjälp, så risken finns nog. Men tre räcker bra för mig, livet är härligt.

Så strunt i ålder du frågeställare och var glada om det blir ett barn, det är underbart i alla åldrar.            

Svar på tråden Man är man för gammal 46 år