• Andersoelin

Man är man för gammal 46 år

Är man för gammal för att skaffa barn ? Är ihop med min kärlek som är betydligt yngre. Vi vill gärna men kan vara intressant att höra er årsikt

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-22 22:48
    ?

• Svar på tråden Man är man för gammal 46 år
  • Jul
    Felicia111 skrev 2012-12-13 15:31:21 följande:
    Om det nu är en så jävla bra ålder att skaffa barn i.. hur kommer det sig då att man får höra på bvc att dom tycker det är bra att folk skaffar när dom är yngre ? och Att dom säger hellre skaffa  för ung än för gammal?

Tycker det är lite ironiskt att ni som säger att de är bra att få barn efter 40,  att det är rätt.. medans utbildade och erfarna läkare och barnmorskor etc. säger motsatsen?
    För att de är väldigt oprofessionella. varken mvc eller bvc ska framföra sådana värderingar till sina patienter.

~*rabiat*~
  • Sandraa L
    sextiotalist skrev 2012-12-13 15:32:27 följande:
    Man kan vända på sifforna istället, vad jag kunda tolka siffrorna så var det 95% av de barnen som föddes av kvinnor 44+ helt friska.
    Vänder du på siffrorna är det ju inte en korrekt statistik, såhär ser det ut! 

20år får 1 på 1070 DS, är du 44år får 1 på 20 DS. Borde ju säga lite... 

ÅlderRisk för Downs Syndrom (Vecka 12)
    20 1 på 1070
    25 1 på 950 
    30 1 på 630 
    32 1 på 460 
    34 1 på 310 
    36 1 på 200 
    38 1 på 120 
    40 1 på 70 
    42 1 på 40
    44 1 på 20 
  • Onkel Olga
    Felicia111 skrev 2012-12-13 15:31:21 följande:
    Om det nu är en så jävla bra ålder att skaffa barn i.. hur kommer det sig då att man får höra på bvc att dom tycker det är bra att folk skaffar när dom är yngre ? och Att dom säger hellre skaffa  för ung än för gammal?

Tycker det är lite ironiskt att ni som säger att de är bra att få barn efter 40,  att det är rätt.. medans utbildade och erfarna läkare och barnmorskor etc. säger motsatsen?
    Har någon sagt att det är "en så jävla bra ålder"? Men livet är inte bara statistik, människan är mer än ålder, forskning och risker.

Och vet du, det är en sanning med modifikation att "alla utbildade och erfarna läkare och barnmorskor" säger att man absolut inte ska skaffa barn som äldre. Tvärtom, de jag stött på informerar om riskerna men säger också att man ska komma ihåg att det ju för det mesta går bra och att man inte ska se problem innan de kommer. Annars skulle ju fertilitetsklinikerna vara obemannade.

• Felicia111
    Jul skrev 2012-12-13 15:34:50 följande:
    För att de är väldigt oprofessionella. varken mvc eller bvc ska framföra sådana värderingar till sina patienter.

inte läkare heller då? så dom är oproffessionella för att dom inte tycker som du?
  • Sandraa L
    Jul skrev 2012-12-13 15:34:50 följande:

Fast jag har hört det både på SÖS förlossning, före och efter. På återbesöket. Hos MVC, hos BVC osv. och inte på tal om olika läkare som jag träffat under graviditeten. 

Så de flesta är alltså oprofessionella? Och vart får dom det ifrån, att yngre kvinnor hanterar och har enklare förlossningar? är det bara påhitt från deras del? 
  • Felicia111
    Onkel Olga skrev 2012-12-13 15:38:30 följande:
    Har någon sagt att det är "en så jävla bra ålder"? Men livet är inte bara statistik, människan är mer än ålder, forskning och risker.

Och vet du, det är en sanning med modifikation att "alla utbildade och erfarna läkare och barnmorskor" säger att man absolut inte ska skaffa barn som äldre. Tvärtom, de jag stött på informerar om riskerna men säger också att man ska komma ihåg att det ju för det mesta går bra och att man inte ska se problem innan de kommer. Annars skulle ju fertilitetsklinikerna vara obemannade.

skrev jag alla? näääe! kanske dags o ta på sig glasögonen nu....
  • Felicia111
    Sandraa L skrev 2012-12-13 15:40:08 följande:
    Fast jag har hört det både på SÖS förlossning, före och efter. På återbesöket. Hos MVC, hos BVC osv. och inte på tal om olika läkare som jag träffat under graviditeten. 

Så de flesta är alltså oprofessionella? Och vart får dom det ifrån, att yngre kvinnor hanterar och har enklare förlossningar? är det bara påhitt från deras del? 
    pluss att yngre har bättre flexibilitet.. man har inte några direkta rutiner så det blir hyffsat enkelt när barnet kommer med?
  • Jul
    Felicia111 skrev 2012-12-13 15:38:43 följande:
    inte läkare heller då? så dom är oproffessionella för att dom inte tycker som du?
    Nej läkare ska inte heller lägga inte heller uttrycka värderingar på det sättet inför patienter.
    Vårdpersonal ska hålla sig till fakta och framföra den utan att lägga in värderingar eller sin egen moral.

Och du vet faktiskt inte exakt vad jag tycker, så hur kan du veta att läkarna inte tycker som jag?
    ~*rabiat*~
  • Jul
    Sandraa L skrev 2012-12-13 15:40:08 följande:

Det beror ju på vad du menar med "det". Fakta ska personalen givetvis framföra, men utan värderingar.
    ~*rabiat*~
  • Sandraa L
    Jul skrev 2012-12-13 15:42:22 följande:
    Nej läkare ska inte heller lägga inte heller uttrycka värderingar på det sättet inför patienter.
    Vårdpersonal ska hålla sig till fakta och framföra den utan att lägga in värderingar eller sin egen moral.

Och du vet faktiskt inte exakt vad jag tycker, så hur kan du veta att läkarna inte tycker som jag?
    De håller sig uppenbarligen till fakta, annars hade inte fler uttryckt sig på samma sätt. Det är väl så enkelt som så att en yngre kropp klarar av och är bättre avsedd till att bära och föda barn. 
Svar på tråden Man är man för gammal 46 år