• Äldre 12 Dec 23:58
    305182 visningar
    614 svar
    614
    305182

    Mekarskryt!

    Nu ska jag bara skryta av mig lite: Har lyckats byta glödstift på BMW:n! Inte för att jag vet om det blev nåt bättre, men jag har iaf demonterat hela luftintaget för att komma åt de små rackarna. Tur man är begåvad med en hand-/armstorlek värdig en 5-årig asiatisk tösabit, för inte var det mycket plats att skruva på inte! Hur gör karlar egentligen, river hela toppen?

    Bilen startade inte helt felfritt efteråt, så jag undrar om det snarare är reläet som är trasigt. Nåja, det var iaf bytesdags på glödstiften, så jag ångrar det inte. Tre timmar blankt gick det på och jag har aldrig gjort det förut. Känns alltid bra att få ihop något som är lite mer avancerat än att byta oljefilter.  

  • Svar på tråden Mekarskryt!
  • Äldre 13 Dec 00:10
    #2
    Frontline skrev 2012-12-13 00:04:36 följande:
    Kom igen när du har bytt halv/helljuslampor på en Volvo V70 säger jag bara

    Första gången tog det över 2 timmar och jag stod utomhus i 15 minus, det var många svärord, blodiga och frusna händer samt att jag krossade frugans sminkspegel så jag kunde kika hur det skulle se ut.
    Andra gången jag fick göra det plockade jag bort hela fronten på bilen och det var inte en dans på rosor heller...
    Jag försökte byta på en SAAB 9-5 en gång, jag gav upp. Asså för fan, det är en LAMPA! Hur svårt kan man göra det?

    För övrigt lär inte det där lampbytet vara någon match mot kupéfläkt på en Volvo 240 från -75. Fy FAAAN, säger jag bara! Låg på en grusplan i hällregn utan för ett skrotupplag i nästan fem timmar. Fick riva hela inredningen.
  • Äldre 25 Feb 12:34
    #9

    Nu har jag sanerat vevhusventilationen och tätat ventilkåpan på min Seat Cordoba. VHV frös och fördärvade tätningen på kåpan så tändstiften blev dränkta i olja. Nu återstår att få dit kamremmarna (maken till bänglig ventilkåpa har jag inte sett, kammarna sitter fast i locket), provstarta och byta olja/filter.

  • Äldre 25 Feb 20:56
    #10

    Provstart - check! Nu purrar den som en katt igen. Passade på att byta G62:an också. Återstår att släcka motorlampan och besiktiga.

    Nästa projekt är storservice på BMW:n... Usch, jag orkar inte ens tänka på det! Ska nog överväga att leja ut bakaxeloljebyte och växellådsoljedito. Resten torde jag klara själv.

  • Äldre 25 Mar 19:49
    #23

    Jaha, ses vi i garaget på lördag då? Har besiktigat den gule, fule fan och fick 2 2:or och ett bra att veta. Styrled ytter höger glapp och ojämn bromsverkan bak. Bra att veta: avgasläckage fram (med största sannolikhet det som ger felkoden 0171 - system too lean bank 1.

    Bara att kavla upp ärmarna i helgen och lägga sig och gråta under vraket. Hoppas jag kan röja så jag kan vara i garaget...

    Tycker ni jag ska byta båda styrlederna, när jag ändå håller på? Det var ju inga skitdyra grejer. 

  • Äldre 25 Mar 22:11
    #25
    Topps skrev 2013-03-25 22:03:24 följande:
    Ja varför inte. 

    Ååå bra med sällskap! Vi kan dricka öl och spela hög musik! Du är välkommen vid 10-snåret!
  • Äldre 26 Mar 22:22
    #28
    Topps skrev 2013-03-26 20:03:07 följande:
    Vad åker Pallas för bil?? 
    Det beror på vilken som funkar för tillfället!

    Har fem bilar, just nu funkar 2 skapligt.

    -91 Renault Clio RT
    -94 Renault Clio
    -95 VW Passat VR6 Syncro
    -97 BMW E36 TDS
    -01 Seat Cordoba Vario

    Det är BMW:n (älska) och Seaten som funkar just nu.
    RT:an har totaldött. Antingen tändningen eller jordfläta som lossnat eller möjligen startmotorn som avlidit. Har inte haft tid att kolla den. Måste fixa ett avgasläckage och framdörrsprintarna för besiktning.
    Den andra Clion har hål på avgassystemet och fastrostade bromsar. Köpte den för att fixa till den och sälja, men det sket sig. Har inte haft tid att ge den någon kärlek alls, sedan jag hade av en glidpinne i oket och inte fick loss den på några villkors vis.
    Passaten stendör när den blir varm. Slutar svara på gas. Har felsökt och bytt en jävla massa utan att hitta felet.

    BMW:n är lite kinkig på start på plant underlag, dock går det utmärkt i nerförsbacke. Ska byta bränsleledning och se om det blir någon skillnad. Ska även kolla upp förpumpen som sitter i tanken, för den stora pumpen är flång ny och bör inte vara kass. Eller så fuskar jag med en backventil mellan pump och filter. Få se vad som blir.

    Kanske jag borde säga upp mig från jobbet för att ha tid med allt detta... Som nybörjarskruvare tar ju allt så förbannat lång tid! Du som var så snabb, du råkar inte bo i Uppsala-trakten?

     
  • Äldre 26 Mar 22:24
    #29
    Rabarbapuppa skrev 2013-03-26 09:13:31 följande:
    Ack nej, jag gör dig inte sällskap Pallas. Jag har inga tårar kvar nu och har spenderat kvällarna i en hel vecka nu i garaget. 

    Minns ni vad jag sa ovan, att det bara var "det sista kvar" och "uppstart".,.?

    Just det där med "uppstart", lördag morgon.... tjena. Han startade inte.
    Felsökning och tänka, Googla, tänka, Googla HELA lördagen (fick skicka iväg fru o barn för att de inte skulle se mig i min misär) och sen ladda batteriet under natten och ringa folk och fortsätta gnugga geniknölar halva söndagen, men så vid söndag lunch, pang, gick han igång igen efter lite åtgärder.

    Tvätt måndag kväll och så en liten roadtrip med familjen nu, och efter påsk blir det.... tadaa: Byte av baktorkarmekanism.

    Höres 
    Styrkekram! Hjärta Skål
  • Äldre 26 Mar 22:56
    #31
    Topps skrev 2013-03-26 22:45:23 följande:
    Snabb är jag pga träning och det blir mycket träning med saabarna jag har. 

    RT:n går den att knuffa igång?  Snabbt sätt att se om den går utan startmotorn. Sprintarna till dörrarna borde inte besiktningen gnälla på.

    Bmw:n har jag inget bra förslag på tyvärr 

    Får Vr6:an soppa när den är varm?  
    Har som sagt inte hunnit grotta i vad som är fel på RT:n alls. Det enda jag provat är att slå på startmotorn med en kofot. Fick tips om att prova leda ström direkt till den, för att kolla om det är tändningen, men har inte orkat läsa på om hur man gör. Dörrarna hänger ner rejält, därav besiktningsanmärkning. Problemet är att jag inte får loss de asen! Måste nog värma eller borra bort dem.

    Min granne, som är bilmekaniker, har mätt soppaflödet på Passaten. Enligt uppgift är det UA, men eftersom jag inte gjort det själv kan jag inte svara på om han mätt när bilen blivit varm. Är själv inne på soppapump, alternativt g62 (kylvattentemperaturgivaren). Har bytt coilpack, startmotor (den hade kortis), gjort kompprov och lite annat.
  • Äldre 22 Apr 12:53
    #35
    Topps skrev 2013-04-22 11:13:17 följande:
    Lysande airbaglampa är inge kul men kolla kontakten under stolarna. 95% av alla som jag har frågat har sagt att det har vart den kontakten. 
    Det kan också vara glapp i kablarna under ratten, det var det på en Skoda jag pratade med en kollega om häromsistens.

    Men när det kommer till el är jag helt überlost, så man kanske inte ska lyssna på mig.

    Själv funderar jag på att säga upp mig från jobbet för att ha tid att laga bilhelvetena... Ombesiktningsperioden på Seaten går ut den 24 april och jag kommer INTE ha  varken tid eller råd att laga den innan dess. Står inför storservice på BMW:n, fattar inte hur jag ska fixa det (bakaxel- och växellådsoljebyte på den). Sen har vi ju alla småsaker som ska grejas - den startar ju bara felfritt i nerförsbacke. Förpumpen i tanken verkar iaf gå, frågan är om den läcker i sin backventil eller nåt annat skit. Puppa har ingen sån liggandes till övers?
Svar på tråden Mekarskryt!