Inlägg från: Pallas |Visa alla inlägg
  • Pallas
    Rabarbapuppa skrev 2014-02-07 23:13:50 följande:
    2007 köpte jag en ny bil. En 2007 års modell, med 1000 mil på mätaren.

    Jag kommer aldrig i hela mitt liv köpa en ny bil igen.
    Voffodådå?
  • Pallas

    Nu har jag fått erbjudande om en Audi A4 "sent nittital, möjligen en 01:a" gått 15 000 mil. Kan det vara något?

  • Pallas

    Fan, fan, fan! Seaten startar inte och jag misstänker soppapumpen. Gnista på alla stift, luftburken UA. Nu skulle jag kolla lite närmare på pumpen men kan verken lokalisera reläet eller soppafiltret. Hade tänkt ta av en slang vid filtret för att se om pumpen går. Om den inte gör det tänkte jag dra ström direkt till pumpen för att utesluta relä. MEN JAG HITTAR JU FÖR FAAN INTE ENS GREJERNA! GAAAAAAAAAH!

  • Pallas
    Noname00 skrev 2014-02-18 21:28:22 följande:
    Vilken årsmodell är det?
    Kom på var filtret sitter: framför tanken, mitt under bilen, långt upp i karossen. Omöjligt att komma åt utan att palla upp bilen en bra bit. I morgon ska jag leta efter slangen som går till spridarna, så jag kan testa där. Pumpen låter när man drar på tändningen, återstår att se om den får fram nån soppa. Jag hoppas verkligen att det är soppatillförseln som krabbar, annars är jag helt lost. Om det inte är pumpen/igensatt filter/slangbrott torde det vara något tändningsfel. Ska söka vidare imorgon, när jag har lite mer tid. VAB är bra ibland och kan även översättas med Vård Av Bil.
  • Pallas
    Noname00 skrev 2014-02-18 23:18:25 följande:
    Är det startspärr på bilen?
    kolla om den tänder till på startgas gör den det så är det ett bränslerelaterat problem och inte ett tändningsproblem.
    Ska kolla det i morgon, hade ingen som kunde vrida på nyckeln när jag sprejade i dag.

    Hur vet jag om det är startspärr på bilen? Har ingen aning, faktiskt.
  • Pallas
    Rabarbapuppa skrev 2014-02-20 08:50:18 följande:
    Jag valde att inte svara för jag anser att du redan är rätt ute med din felsökning.

    Och jag tror inte du har tändproblem, du har ju gnista. Jag är absolut inne på samma sak som du - filterbyte, alt pumpen har inget "flås". Tror ditt filter sitter på samma ställe som på min Golf 2, det är nog inte modernare än så. Dvs under bilen, ganska långt bak, och framför höger bakhjul. 
    Sen funderar jag på om du inte har två pumpar - en "vanlig" bränslepump, och sen en som sitter och doppar sig direkt i tanken. Borde komma åt genom att lyfta bort baksätesdynan?

    Själv har jag bytt soppapumpsrelä på två Golfar som strular. Tänkbart att det kan vara relät men då skulle inte pumpen gå... tycker man. Men jag har också varit med om relän som "nästan" gjort sitt jobb vilket kanske låter konstigt då ett relä antingen är på eller av, men det har som sagt hänt. Ett till synes fungerande relä gjorde inte sitt jobb. Tror det var ABS den gången. Kunde få reläet att "klicka" när jag kopplade ur det, men inte att funka i den krets den ska vara monterad så att säga.

    /Puppa.
    Bränslefiltret sitter bakom tanken, mitt under bilen och högt upp i karossen. Suckade, pallbockade upp bilen och ålade mig in, konstaterade att det kom rejält med soppa efter filtret.

    Vi provade med gas - startade inte. Satte på ett batteriboosterpack - startade som en klocka med annan nyckel. Provade den vanliga nyckeln igen - startade som en klocka (med boosterpacket kvar).

    Är nu på väg ut för att ta in batteriet för laddning få se om det avhjälper problemet. Jäkligt märkligt fel!
  • Pallas
    Rabarbapuppa skrev 2014-02-24 09:15:51 följande:
    Dåså, då var vi igång igen. Frugan ringde någon mil hemifrån i 330'n, "den bara dör när jag svänger". 
    Väl hemma efter omstart kom den inte runt kröken uppför gatan där vi bor. 
    Koll av batteri/laddning med motorn på (misstänkt låg) tomgång: 14 Volt. 

    Provkörning, tvekar vid acceleration, men drar sen hårt, bra och rent hela registret, men lite lite seg att komma iväg. Blinkar höger in på macken, lägger om ratten, Servot blir tungt och bara tändningen är på, rullar in med död motor. Tankar, startar om, åker hem incidentfritt. Tomgångsvarv på hemma på uppfarten gräsligt lågt ---> i.imgur.com/Hx6rICs.jpg

    Symptomen verkar tyda på trasig kamaxelgivare. 

    /Puppa
    Intressant, stallägaren har samma problem med sin Skoda. Ska höra om de har samma problem med tomgången.
  • Pallas

    På Seaten var det iaf batteriet, vad det verkar. Har startat som en klocka sedan jag laddade det. Märkligt att det inte gick med kablar?

  • Pallas
    Rabarbapuppa skrev 2014-03-28 11:18:38 följande:
    En talande tystnad här - jag tolkar det som att allas bilar går bra och inte behöver så mycket pulande just nu.
    Hahaha, ja, faktiskt!
  • Pallas

    Någon som har tips på hur man gör rent släpvagnskontakten på bilen? Tops och bromsrengöring? Misstänker nåt jordfel, antingen på min bil eller på släpen jag frekvent kör med. Ska byta kontakt på ena trailern (den är sjukt ärgig) och se om det blir bättre, men vi ska besiktiga släpet på måndag och då behöver det funka. Jag och el är dock inte kompisar alls och släpvagnsel kunde vad mig anbelangar lika gärna handla om magi...

  • Pallas
    Noname00 skrev 2014-03-29 12:11:40 följande:
    Tops och oxide clean sedan contact protect på det för att förhindra att det inte oxiderar igen.
    Tack för tips! Jag bytte ut kontakten på släpvagnen, samt bände isär de nya stiften litegrann, då funkade allt som det skulle = klar för besiktning på måndag. Ska kolla på det där contact protect, verkar vara en bra grej.
  • Pallas

    Hittade felet på Seaten som inte vill starta, genom att emotta ca 10 000 V genom kroppen. Rätt ont i nackmuskulaturen... Biljävel!

  • Pallas
    Noname00 skrev 2014-06-03 20:30:01 följande:
    Dålig tändspole?
    Skadad tändkabel, allt gick rätt ut i tången jag höll i. Fan vilken smäll!
  • Pallas

    Puppa: sitter det någon kylvattentempgivare på den? Det där "svårstartad när den är varm" brukar inte sällan ha med sånt att göra. På Seaten ska det också sitta någon lufttempgivare på insuget som kan ge liknande symptom. Vet inte hur det är på BMW.

Svar på tråden Mekarskryt!