Inlägg från: Pallas |Visa alla inlägg
  • Pallas

    Mekarskryt!

    LinnElin skrev 2013-05-07 15:15:07 följande:

    Jupp, jag är tjej! Brukar hjälpa familj och vänner med deras bilar oxå. Senast bytte jag bromsbelägg på syrrans bil men det är ju småpotatis. Elfel är däremot INTE min grej.
    Haha samma här. Så fort det är el inblandat är jag rökt. Vet inte ens hur man använder en multimeter...
  • Pallas
    Noname00 skrev 2013-05-08 10:33:57 följande:
    Pallas vad fick du för avgasvärden?
    Hittar inte protokollet... 
  • Pallas

    Jag har tacklat av lite... Försöker röja i garaget så att det blir en bilplats där i händelse av vinterskruvande.

    Har bytt kylare på BMW:n, som bekant för dig. Två gånger. Det verkar funka, men tror att intercoolern/slangar läcker för jag får lite dåligt klös i bilen. Jag har också polerat upp lacken på den knallgula Seaten med maskin. Ser ok ut nu, bättre skydd för vintern.

    På att göra-listan:
    BMW:
    * Växellådsoljebyte
    * Bakaxeloljebyte 
    * Filterservice
    * Ny intercooler

    SEAT:
    * Har kamremssats på väg hem, ska ge mig på det omedelbums när den kommer, för vattenpump och rullar gnisslar betänkligt
    * Nåt jävla hål långt fram på avgassystemet som grannen inte får tätt, trots att han haft den för svets tre ggr. 
    * Nedtagning och rengöring av vevhusventilation för att undvika förra årets fadäs med skjuten ventilkåpstätning
    * Genongång av alla låskistor, eftersom de är tillverkade för spanskt klimat och jag vägrar stå en vinter till med plastpåsar med varmvatten/hårfön så fort jag ska någonstans

    Vill tipsa om en lettisk butik jag börjat beställa delar ifrån: http://autopartsmarket.eu/ 1700 spänn för en kamremssats med vattenpump och rullar, inkl frakt. 

  • Pallas
    giftfri skrev 2013-09-19 10:03:01 följande:
    Ja det är alltid en massa skruvande på några år gamla BMW å Audi.., funderar ofta var har dom gömt den omtalade kvalitén nånstans.., men det skapar iaf jobb

    Kolla in BMW å Audi på nån större parkering, gissa vilka lite äldre bilar som ofta är helt sönderrostade?
    Rätt svar = BMW å Audi. 
    Tror fan jag skulle kunna byta dörrar å framskärmar på dom "kvalitetsmärkena" med ögonbindel å tumvantar påtagna 
    Min 97:ans BMW har bara rost på två ställen: vänster framskärm och vid märket på bakluckan. Känns ok.
  • Pallas

    Hellre skönhetsfel i form av rost på en gammal bil jag kan skruva själv med, än en ny och rostfri sak som kostar 8000 spänn att serva...

  • Pallas

    Nån som har nåt tips på hur jag kan fixa nedre delen av min digitala instrumentpanelsdisplay, den som visar tripmätaren, som 70% av tiden har nedre hälften släckt? Detta är på BMW:n. Inget jättefel, men trökigt när man vill hålla koll på soppaförbrukningen på längre sikt.

    Om man trycker in tripnollställningen några gånger brukar den komma igång. 

  • Pallas
    Rabarbapuppa skrev 2013-09-23 09:32:36 följande:
    Gu' vad ni pysslar, kul!!

    Jag var högst måttlig igår. Hade fått en "värt att veta" på ett litet spel i bakhjulslagren på min hobbybil (Golf GTI) så jag passade på att plocka ur lagren och inspektera det hela, såg bra ut, men navmuttern kunde absolut dras något varv till, så så fick det bli. 

    Sen inspekterade jag avgassystemet när bilen ändå stod på pallbock. Har upptäckt nåt vibrerande vid vissa varvtal men tror det kan vara nån värmesköld. Säkrade en jag tyckte satt lite löst och inspekterade alla rörens muttrar och även gummiupphängningar. Såg bra ut i övrigt. Lagom pyssel med en pilsner i ett trångt villagaraget.

    /Puppa 
    Kan jag komma ner till dig och skruva lite? Jag behöver hålla nån i handen, känner jag, nån som pillat på BMW förr. Det är trögt som tusan på alla fronter. Förändringens vindar blåser över mitt liv, både på jobbet och privat, och jag har drabbats av en lätt höstdepression och får inget gjort.

    Växellådsoljebytet på BMW:n kommer jag leja bort. Kamremsgrejset och vattenpump kommer jag byta själv på Seaten. Övrigt som skulle behöva göras på BMW:n: byta intercoolern (funderar på att klämma dit Biltemas universal), byta alla slangar till insuget, byta dieselreturslangarna, en motortvätt. Helst hade jag velat rostlaga lite också, men det får nog anstå.
  • Pallas

    Nja, tror växellådsoljebytet kommer ta för lång tid för mig. Den lådan jag har har inget tömningshål, så man måste ta ner tråget, göra rent i evigheter osv. Har en växellådsreparatör bara 300 m hemifrån som kan tänka sig göra jobbet. Har dock inte frågat vad det går loss på, men har räknat med ca 3000.

    Det enda knepiga med kamremsbyte på Cordoban är att få motorn i "dödläge" och det är inte så svårt. Bara för jag sa så kommer varenda bult till vattenpumpen gå av.

    Har ditt garage parat sig med mitt garage? 

  • Pallas
    Rataxes skrev 2013-09-23 14:24:29 följande:

    Kanske lönt att montera en plugg för enklare tömning i framtiden? Jag vet ju inte hur ofta man bör byta olja i en BMW-låda men i mina GM 4L-60/E lådor byter jag olja och filter vartannat år, det är ingen större kostnad och det är verkligen lönt att byta till ett tråg med avtappningsplugg, även bytt till ett tråg som rymmer 3 Quarts mer olja i den ena bilen.
    Denna är inte gjord för att byta olja på, men det är ändå en rekommendation på just den här lådan, tydligen. Jag gör som de säger på BMW, så kanske den håller tills bilen dör. Den har ändå gått 38 000 mil och jag lär aldrig behöva byta den oljan igen.
Svar på tråden Mekarskryt!