Inlägg från: Pallas |Visa alla inlägg
  • Pallas

    Mekarskryt!

    Clion 60,1, Seaten (som jag ska sätta fälgarna på) 57,1

  • Pallas
    Nyfikna72 skrev 2013-11-04 09:50:47 följande:
    Ni kan nog sluta höja Brembo till skyarna iallafall......där betalar man till största delen för namnet bara och sen får man typ samma skivor som alla andra säljer........de gör nämligen väldigt lite skivor själva idag och köper istället in från samma tillverkare i Nederländerna som försörjer de flesta med skivor.........
    Ska kolla vad det fanns för andra märken på autopartsmarket. Såg något som jag inte hört talas om förr.
  • Pallas

    Jag står inför handbromsjusteringen på BMW:n nu, på torsdag är det besiktning. Vet bara hur man gör i teorin, så jag ska kolla om jag hittar någon Youtubefilm som förklarar hur det funkar.
     

  • Pallas
    Rabarbapuppa skrev 2013-11-18 09:40:22 följande:
    Min Compact ska på "Oilservice" på verkstan imorgon. (kunde jag ju göra själv, men ärligt talat är det bara för stämpeln i boken) och jag har i samband med detta begärt just handbromsspänning. (Och byte kamkedjesträckare, men det gjorde jag ju själv igår)

    Pallas, det är väl nånstans nere vid bakbromsarna man justerar va?

    Är också nyfiken.

    /Pupp
     
    Ja, man lossar tåtarna som sitter framme på kryckan, sen petar man in tex en skruvmejsel i nåt hål på insidan av bakskivorna (ska tydligen sitta nån integrerad handbromstrumma där med ett hål i) och snurrar på ett taggigt hjul. Åt nåt håll.
  • Pallas
    Rabarbapuppa skrev 2013-11-18 10:01:09 följande:
    Min är manuell, min uppfart sluttar, jag har såklart i växel när jag parkerar, men hur jag än drar åt så vilar den alltid på växeln, lägger man ur växel när man ska starta (typ trycker ner koppling) så börjar bilen glida bakåt. Ganska läbbigt. Den stod på tomgång med ungarna i när jag torkade av rutorna och jag kände hur den sakta började glida.. riktigt obehagligt. 

     
    Å fy! Jag har varit med om att växellådan (?) tappar kompression och bilen börjar "hacka" sig framåt i medlut när växeln var i.
  • Pallas
    Noname00 skrev 2013-11-18 10:52:45 följande:
    Ett tillägg

    Man får aldrig spänna vajern, man spänner aldrig en handbroms.
    Gör man det så tar det inte lång tid innan vajern går av.
    Och det är oftast det man gör uppe vid spaken.

    Tar spaken högt upp eller det tar ojämnt så justerar man in backarna vid hjulen, enkelt och simpelt, justerar man för mycket så det inte går att snurra då släpper man efter lite.
    Det var förra ägaren som fulspände vid kryckan. Därför tänkte jag släppa efter där och justera bakifrån, som du beskriver.
  • Pallas

    Följde instruktionerna på den här sidan: http://www.pelicanparts.com/bmw/techarticles/E36-Ebrake_Adjustment/E36-Ebrake_Adjustment.htm

    Tyvärr blev det inget vidare, den håller bara emot driven om jag drar den i topp (ca 12-13 klick, iofs bättre än innan). Om jag spänner kugghjulen hårdare ligger beläggen an när kryckan är i botten (det skrapar, men blir inte trögt att rulla). Kanske det ska spännas hårdare ändå? Jag har ju problem med definitionerna i alla mekarbeskrivningar, det som är lite trögt för mig är ju inte samma "lite trögt" för någon som är jättemycket starkare.
     

  • Pallas

    Jahapp, en 2:a på handbromsen, som väntat. I övrigt kommentaren "mycket fin". Får beställa nya backar från Lettland då, det är ju inte så svårt att byta.

Svar på tråden Mekarskryt!