Inlägg från: Pallas |Visa alla inlägg
  • Pallas

    Mekarskryt!

    Rabarbapuppa skrev 2013-11-22 08:39:29 följande:
    Vilken bil snackar vi nu Pallas?

    Och varför handbromsbackar från Lettland av alla ställen? Köper du inte bara på eBay eller hemma över disk?

     

    Beemern är det det gäller. Jag har börjat handla från en lettisk butik med svensk support. Billigt och snabba säkra leveranser. Jag ska beställa skivor och belägg till framvagnen också.
  • Pallas
    Rataxes skrev 2013-11-25 11:56:43 följande:

    Rotor är bromsskiva, brake drum är bromstrumma. Kolla nummer på delarna så långt det är möjligt, det förekommer att det är olika grejer monterat på bilar sålda på olika marknader.
    Ja, detta är en import, så det är extra viktigt. Har till 23:e december på mig att fixa för ombesiktning.
     
  • Pallas

    Ny erfarenhet för dagen: lämnade in bilen på fixning av handbroms och skiv-/belägg-/slitagevarnarbyte. 4000 kr fattigare, men en varm känsla i kroppen att jag inte behövde ligga i fruset grus på min uppfart och göra det själv. Kanske kan hända fler gånger!

  • Pallas
    Rabarbapuppa skrev 2013-11-29 10:25:14 följande:
    Du är värd det.

    Det är jag banne mig! har precis köpt hus och håller på att täcka, 200 kvm furutak med 3 lager färg. Kände att jag inte orkade fixa bromsar också.
  • Pallas
    LinnElin skrev 2013-12-05 14:38:55 följande:
    Woho... Igår lämnade vi in V70:n på Bilia för lagning (byte?) av fronten som någon klantig j*vel (jag) lyckades ha sönder. Sänkt bil suger ibland... Lämpligt nog så bestämde sig 9-5:an för att ta semester mitt i en rondell efter att jag hade hämtat sambon på jobbet. Mormor fick hämta sambon och barnen och min underbara kompis kom och hjälpte mig att bogsera bilen till garaget. Hade inte riktigt tid att felsöka den igår kväll men min morfar har kikat lite på den idag. Förmodligen är det vevaxelgivaren då vararäknaren inte rör på sig när man vrider om tändningen. Tänkte försöka byta den ikväll. Det verkar vara en enkel operation så jag hoppas på att det är den som är trasig! Ni kan ju hålla tummarna för mig!
    Jag håller tummar! Hur går det med magen? Eller har du fått barn? (för det var väl du som var jättegravid?)

    För min del ramlade avgassystemet isär när jag skulle åka och hämta gummimatta i Bålsta, så jag spenderade 35 minuter liggandes i fruset grus, med en assistent som tryckte på av bara fan bakifrån, för att få ihop det. Det visade sig att det fattades en bussning, så vi åkte och köpte en på Autoexperten i Enköping och låg på parkeringen där och krängde dit den. Fan, vad folk glor! Givetvis fick jag dit systemet snett, så det skallrade mot underredet. Lämnade in bilen på Meca-verkstaden medan jag jobbade och de rättade till det hela. Inget betalt tog de heller!

    Sen fick bilen blanka papper på besiktningen, det var skönt!

    Hoppas det är vevaxelgivaren och att det går smidigt att byta. Har du kamkedja på din bil?
  • Pallas
    Rabarbapuppa skrev 2014-01-24 08:57:04 följande:
    Ja precis, AP har hur många trådar som helst om det. Hoppas att det är just det.

    Nytt fel uppträtt på min 316ti Compact. Hade den inne på service i senhöstas och bad samtidigt om att få handbromsen spänd, spaken tog så himla högt upp.

    Nu känns handbromsen bättre men häromdagen började ett irriterade ljud. TjipTjippTjippTjipp under färd. Som en liten fågel i bromsen. När jag försiktigt drar i spaken under färd kan jag få ljudet att ändra ton, alt försvinna helt. Undrar vad det kan vara. 

    /Puppa
    Jag vet inte hur det är på din bil, men när jag kollade med BMW-verkstaden så sade de att min 325:a har någon slags mojäng bland fjädrarna i handbromstrumman, som brukar tappa stinget med åren. Jag tror han sade att den har något med automatjustering att göra? (Eller så har jag blandat ihop det med något annat.) Kanske kan en "slapp" sån mojäng göra att backarna börjar ligga emot lite?
  • Pallas

    Helt skamlöst tänker jag gå OT i tråden och fråga om råd angående bilval.

    Jag har upptäckt att BMW:n inte går att använda för att dra ett hästsläp uppför backen från stallet i vinterväglag. Det är ett stort problem och jag överväger att sälja och köpa ngt annat.

    Mina krav:
    * 4-hjulsdrift el motsvarande
    * hög markfrigång
    * bränslesnål (förhållandevis, inga V8:or, alltså)
    * bra vridmoment på låga varv
    * 5-dörrars

    Önskemål:
    * automat
    * rimliga reservdelspriser
    * möjligt att genomföra enklare reparationer och servicar själv (ni vet, bromsar/drivremmar/generator/kylare/startmotor/lampor/olja/filter och sånt crap)

    Budget: 30-40 000 kr.

  • Pallas
    felix le chat skrev 2014-02-05 21:38:11 följande:
    Första årsmodellerna av Santa Fe kan du få för 30-40.000 kr
    Cherokee om du har svets och tycker om att laga rost.
    Hur är Santa Fen som dragbil då? Bra vridmoment på låga varv?

    Har mest kollat på Subaru, men drar mig pga de hutlösa reservdelspriserna. Vad på Cherokeen drabbas av rost+ Om plåten är ful gör mig inget, bara bärande delar är ok. Helst skulle man kanske fått tag på en Norrlandsgådd?
Svar på tråden Mekarskryt!