Inlägg från: Noname00 |Visa alla inlägg
  • Noname00

    Mekarskryt!

    Ett tillägg

    Man får aldrig spänna vajern, man spänner aldrig en handbroms.
    Gör man det så tar det inte lång tid innan vajern går av.
    Och det är oftast det man gör uppe vid spaken.

    Tar spaken högt upp eller det tar ojämnt så justerar man in backarna vid hjulen, enkelt och simpelt, justerar man för mycket så det inte går att snurra då släpper man efter lite.

  • Noname00
    Pallas skrev 2013-11-18 10:56:43 följande:
    Det var förra ägaren som fulspände vid kryckan. Därför tänkte jag släppa efter där och justera bakifrån, som du beskriver.
    Ajdå ja då kanske det kan vara bra.
  • Noname00
    Pallas skrev 2013-11-18 22:13:32 följande:
    Följde instruktionerna på den här sidan: www.pelicanparts.com/bmw/techarticles/E36-Ebr...

    Tyvärr blev det inget vidare, den håller bara emot driven om jag drar den i topp (ca 12-13 klick, iofs bättre än innan). Om jag spänner kugghjulen hårdare ligger beläggen an när kryckan är i botten (det skrapar, men blir inte trögt att rulla). Kanske det ska spännas hårdare ändå? Jag har ju problem med definitionerna i alla mekarbeskrivningar, det som är lite trögt för mig är ju inte samma "lite trögt" för någon som är jättemycket starkare.
     
    Om backarna går emot om du skruvar lite till då är felet troligtvis i spaken du har för mycket spel.
    Dra up den 1 hack skruva tills den tar släpp sendan på spaken och se om hjulet går att snurra.
  • Noname00
    John D skrev 2013-11-22 02:55:35 följande:
    Hur kan det ta längre tid att byta växellåda än att byta koppling?
    Att byta koppling kräver ju att växellådan först demonteras.
    Inte på många framhjulsdrivna bilar då skruvar man bort en kåpa på sidan.
  • Noname00
    John D skrev 2013-11-22 10:24:49 följande:
    Nu stog det Saab 95.
    Menar han verkligen Saab 95 så är det en uråldrig bil, då kan det säkert stämma.
    Men menar han 9-5, vilket jag misstänker, så måste lådan bort för att komma åt kopplingen.
    Inte nog med det, man måste i princip lossa hela motorn för att få isär låda och motor, då 9-5 har helgjuten subframe och lådan måste tas ur antingen uppåt eller neråt då det inte finns tillräckligt med plats för att dra isär paketet i sidled.
    Kollade lite och du har rätt.
    Det är ju förjävligt att de inte kan konstruera något så att de förenklar för dem själv.
  • Noname00

    Funderar på att starta en firma på hobbybasis sälja lite bildelar och diagnostikutrustning.
    Men frågan är om det går när det är så lätt att beställa själv från ebay.
    Tror det går förutsatt att leverans sker inom 24 timmar om man har det på lager.

  • Noname00

    Jahopp, ryckningar och oljelukt ibland lysande motorlampa dessutom dags att byta tändstift.
    Så  det blir ventilkåpsbyte och vevhusventilation med hela oljeseparatorn på samma gång.

  • Noname00
    Rabarbapuppa skrev 2014-01-07 10:32:04 följande:
    BMW?

    Själv hfick jag frispel i jul/nyår när oljestickan på min 316 ti Compact uppvisade vit gegga.
    Men jag har inga som helst andra symptom på att toppackningen skulle ha gått, så jag kör vidare. Troligtvis är det fukt/kondens p.g.a för korta turer till och från stormarknaden etc. Tog en rejäl sväng på en 30 mil och gegget försvann i stort sett. Och så gick en H7-lampa. Men det gick ju bra att byta. 

    Överväger ändå byte av vevhusvent på Compacten, läste på lite och jorå, det är mycket riktigt en bitch att byta detta även på denna motor. Suck.

    /Puppa
    Sånt är jättevanligt och beror på kondens.
    Ryckningarna och lukten kommer från dålig ventilkåpspackning och då byter man vevhusventilationen också inte så stort jobb på E39.
    Hade jag haft garage eller garageuppfart så hade jag gett mig på det utan tvekan.
  • Noname00

    Det borde gå att göra det utan att ta av insuget om man lirkar lite.
    Om jag någon gång tog ned vevhusventilation på en bil som är äldre än 5 år eller gått mer än 15k så skulle jag aldrig rengöra och sätta dit.
    Skulle byta även om det såg rent ut just pga att slangar m.m. spricker av ålder *tillägg*

Svar på tråden Mekarskryt!