Inlägg från: Noname00 |Visa alla inlägg
  • Noname00

    Mekarskryt!

    Pallas skrev 2014-02-18 15:23:03 följande:
    Fan, fan, fan! Seaten startar inte och jag misstänker soppapumpen. Gnista på alla stift, luftburken UA. Nu skulle jag kolla lite närmare på pumpen men kan verken lokalisera reläet eller soppafiltret. Hade tänkt ta av en slang vid filtret för att se om pumpen går. Om den inte gör det tänkte jag dra ström direkt till pumpen för att utesluta relä. MEN JAG HITTAR JU FÖR FAAN INTE ENS GREJERNA! GAAAAAAAAAH!
    Vilken årsmodell är det?
  • Noname00
    Pallas skrev 2014-02-18 23:04:43 följande:
    Kom på var filtret sitter: framför tanken, mitt under bilen, långt upp i karossen. Omöjligt att komma åt utan att palla upp bilen en bra bit. I morgon ska jag leta efter slangen som går till spridarna, så jag kan testa där. Pumpen låter när man drar på tändningen, återstår att se om den får fram nån soppa. Jag hoppas verkligen att det är soppatillförseln som krabbar, annars är jag helt lost. Om det inte är pumpen/igensatt filter/slangbrott torde det vara något tändningsfel. Ska söka vidare imorgon, när jag har lite mer tid. VAB är bra ibland och kan även översättas med Vård Av Bil.
    Är det startspärr på bilen?
    kolla om den tänder till på startgas gör den det så är det ett bränslerelaterat problem och inte ett tändningsproblem.
  • Noname00
    Roxanan skrev 2014-02-18 23:11:19 följande:

    Problembil, hur då? Jag som älskar attityden i den lilla bilen...
    Darling, det är som med killar snygga å granna på ytan men under skalet....
    Minicooper är en rover, kvaliten är "sådär"
    minicooper s bla har legat med på listan 10 bilar som man inte ska köpa.
  • Noname00
    Pallas skrev 2014-02-18 23:21:16 följande:
    Ska kolla det i morgon, hade ingen som kunde vrida på nyckeln när jag sprejade i dag.

    Hur vet jag om det är startspärr på bilen? Har ingen aning, faktiskt.
    Vad är det för årsmodell?
  • Noname00
    Pallas skrev 2014-02-20 09:12:44 följande:
    Bränslefiltret sitter bakom tanken, mitt under bilen och högt upp i karossen. Suckade, pallbockade upp bilen och ålade mig in, konstaterade att det kom rejält med soppa efter filtret.

    Vi provade med gas - startade inte. Satte på ett batteriboosterpack - startade som en klocka med annan nyckel. Provade den vanliga nyckeln igen - startade som en klocka (med boosterpacket kvar).

    Är nu på väg ut för att ta in batteriet för laddning få se om det avhjälper problemet. Jäkligt märkligt fel!
    När du startar bilen bilen igen och bara har batteriet anslutet, mät laddspänning över polerna med bilen igång.
    Är den ok så skulle jag åka iväg till någon affär som säljer batteriet och låta dom göra ett belastningstest, mekonomen brukar ha ett sådant verktyg.
  • Noname00
    KimPossible skrev 2014-02-20 23:29:39 följande:
    Hej, får jag vara med här? Fick tips av Pallas, så jag tar henne som referens.

    Vad gör man med en Saab 9-5 som börjar låta som en gammal traktor? Tändkassett bytt, tändstift bytt, kamrem bytt, och en massa annat bytt också. Har gått som en klocka sen vi bytte kassett och stift för några månader sen, men nu började den hosta och hacka. 

    Rynkar på näsan
    Va! är är har jag trott att jag pratat med män hela tiden, borde annat att hon var en donna har alltid tyckt att presentationsbilden varit lite annorlunda.

    Hur som helst välkommen hit.
  • Noname00

    Pallas det kan vara så som på bmw att du har 2 bränslepumpar.
    En inne i tanken som pumpar över bränsle från ena sidan till andra, denna pump lägger av å då brukar bilen dö när det är 15 liter kvar i tanken.
    Därför ska man alltid ha minst 20 liter i tanken när man felsöker.

    Sedan har man den traditionella pumpen troligtvis fungerar denna då det kommer soppa efter filtret.
    Men att den startar med boostern där känns det som att du är på rätt väg.

  • Noname00
    Rabarbapuppa skrev 2014-02-24 09:15:51 följande:
    Dåså, då var vi igång igen. Frugan ringde någon mil hemifrån i 330'n, "den bara dör när jag svänger". 
    Väl hemma efter omstart kom den inte runt kröken uppför gatan där vi bor. 
    Koll av batteri/laddning med motorn på (misstänkt låg) tomgång: 14 Volt. 

    Provkörning, tvekar vid acceleration, men drar sen hårt, bra och rent hela registret, men lite lite seg att komma iväg. Blinkar höger in på macken, lägger om ratten, Servot blir tungt och bara tändningen är på, rullar in med död motor. Tankar, startar om, åker hem incidentfritt. Tomgångsvarv på hemma på uppfarten gräsligt lågt ---> i.imgur.com/Hx6rICs.jpg

    Symptomen verkar tyda på trasig kamaxelgivare. 

    /Puppa
    Hur mycket soppa hade du i tanken?
  • Noname00
    Rabarbapuppa skrev 2014-02-25 11:57:23 följande:
    Det var lågt. 1/4 tank, max.

    Tankade upp lite, till över hälften, och hade själv en idé om att den fått i sig lite av "sumpen". 
    Rimligen skulle man behöva ta ner tanken o verkligen göra rent på en bil med över 25k på mätaren, men ändå.. symptomen är de jag fatsnat på, d.v.s symptom på just kass kamgivare. 
    Och tomgång när bilen står still är också oroande låg.
    Tänkte mest om förpumpen var paj den som pumpar bensin mellan tankhalvorna.

    Tror inte alls på så mycket shit tankarna är så bra idag och bensinen innehåller dessutom etanol.
    Vill du göra rent tanken tanka ännu mer etanol tex 25 % i en full tank och kör så en 3--5 tankar.
    efter det vill man byta bränslefilter.
Svar på tråden Mekarskryt!