Inlägg från: Noname00 |Visa alla inlägg
  • Noname00

    Mekarskryt!

    Rabarbapuppa skrev 2014-02-27 09:05:40 följande:
    Tog bilen till jobbet idag. Inga som helst problem. Jäkla märkligt.
    Men men, nu har jag reservdelar på väg hem i posten från Tyskland och så ska jag träffa en kille i grannkommunen i början av mars som erbjudit sig kolla ev. felkoder med BMW-scanner.
    Passa på å släck airbaglampan.
  • Noname00
    Rataxes skrev 2014-02-28 12:38:01 följande:
    Funkar det inte med en billig från DX.com och gratisprogram till mobilen?

    Jag har en återkommande felsignal som jag enkelt släcker med en dx.com/p/super-mini-elm327-bluetooth-odb2-v1-...#.UxB1AE2Ya70 och gratisprogram.
    Nej det gör inte det då ELM 327 endast är för OBD2 men det är flera som säger att bmwhat fungerar.
    Men jag har alltid ELM adaptern i fickan ska beställa en till så jag kan ha en i bilen.
  • Noname00
    Rataxes skrev 2014-02-28 19:44:38 följande:

    OK, har dålig koll på BMW...
    ELM 327 kan du läsa av airbag och abs m.m. med din?
  • Noname00
    Rataxes skrev 2014-03-01 17:32:49 följande:

    Jag antar det, om det finns en felkod i ECM:en som uppkommer borde den visa det.

    Det enda jag använt den till är att släcka en felkod för tankventilationen som dyker upp då och då.
    men felkoden för tankventilation är väl en del av OB" standarden?
  • Noname00
    Pallas skrev 2014-03-29 09:12:38 följande:
    Någon som har tips på hur man gör rent släpvagnskontakten på bilen? Tops och bromsrengöring? Misstänker nåt jordfel, antingen på min bil eller på släpen jag frekvent kör med. Ska byta kontakt på ena trailern (den är sjukt ärgig) och se om det blir bättre, men vi ska besiktiga släpet på måndag och då behöver det funka. Jag och el är dock inte kompisar alls och släpvagnsel kunde vad mig anbelangar lika gärna handla om magi...
    Tops och oxide clean sedan contact protect på det för att förhindra att det inte oxiderar igen.
  • Noname00

    Och oxide clean kan man behöva köra flera ggr innan det blir rent.
    Sist kör man contact protect.

    Oxide clean är suveränt bra mot gröna oxidera kontakter.

  • Noname00

    Själv hade man otroligt dålig gång när motorn blev varm motorlampan har kommit och gått men har varit konstant de senaste månaderna.
    så jag gick in för ventilkåpspackningsbyte.
    Det var helt kruttorrt i brunnarna för tändspolarna så jag hade mina aningar att det inte var det som var felet men inte kan lämna tillbaka grejerna så gick jag in för byte då den läkt på utsidan.
    Packningen var hård som glas och gick sönder när jag skulle ta bort den.
    Sparsamt med blå silikonpackning i halvmånarna.
    Tror jag fick till bytet ok det går inte riktigt att göra fel, man gör rent ordentligt och lägger på packningslim tunn stränk enbart inte centimetertjock monterar tillbaka omgående och drar skruvarna tills det tar stopp.

    Bilen gick lite ojämnt i början men sen stabiliserade den sig motorlampan släcktes efter ett tag men kom tillbaka vid nästa körning.
    Enda skillnaden är att den går inte dåligt på tomgång förut var det som att den gick på 5 cylindrar.
    Börjar undra om inte vevhusventilationen är tilltäppt.

Svar på tråden Mekarskryt!