Inlägg från: Noname00 |Visa alla inlägg
  • Noname00

    Mekarskryt!

    100kgpappa skrev 2015-12-31 19:11:03 följande:
    Det är just av den anledningen jag inte lämnar in bilar på verkstäder, och definitivt inte på märkesverkstäder.

    Det finns ju dock en eventuell möjlighet att bakgrunden legat på och på så vis slitet ner belägen, men troligast är att de struntat i att byta dem.
    Nä det finns inte en möjlighet att de har slitits ned, handbromsen var tog knappt heller hade de bytt belägg så hade handbromsen åtminstone varit justerad.
    Och framförallt det hade legat på när vi lyfte av hjulen det är en omöjlighet att det har reparerat sig själv.

    Garantierna har gått ut när jag köpte den så bilen kommer lämnas in på samma Verkstad i fortsättningen.

    Bilen har nu gått 7500 så jag funderar på att tappa ur oljan i automaten och fylla på för att sedan upprepa proceduren efter 1000 mil igen.
  • Noname00
    Rataxes skrev 2015-12-31 22:01:31 följande:
    Oljan i automatlådan byts inte så ofta. 6000-10000 mil brukar intervallen vara. Jag byter vartannat år iallafall. Även filtret ska bytas.
    10k mil är för mycket.
    Helt sjukt på vissa bilar tex hyndai santa fe så måste man ta ned lådan för att kunna byta filtret, vilket resulterar i att ingen gör det.
  • Noname00

    Man får aldrig ut allt genom att tappa ur man måste skölja lådan men om man byter genom att tappa ur vid 5k mil så blir det en vesäntlig skillnad mota att göra första sköljningen vid 20k mil.

  • Noname00
    100kgpappa skrev 2016-01-02 01:29:29 följande:
    Hängde inte riktigt med på den frågeställningen...
    Står det tex ZF på lådan eller något annat.
  • Noname00
    Rabarbapuppa skrev 2016-10-26 09:21:04 följande:

    Jaså, det rör sig i Mekarskryttråden?
    Härligt att se.

    Jag har precis tvättat av mig bromsdammet efter att ha bytt skivor o belägg fram på BMW'n, och det lär väl bli mer här framöver då jag gått o köpt mig amerikanskt.

    /Puppa


    Vad vart det för nåt?
  • Noname00

    Själv ska jag byta bromsar bak på bilen nu när det är dags att byta däck, de byttes enligt kvitto vid 5k bil, men handbromsen tog högt upp så jag åkte till min vanliga allmek när det var dags för vinterdäcksbyte förra året.

    De var helt slut bak, de har troligtvis aldrig rört något inte undra på att handbromsen tog dåligt.
    5k tog de betalt för skivor och belägg.
    Nu är det hög tid att byta, bilen har precis slagit över 8k mil.

  • Noname00
    100kgpappa skrev 2016-10-26 12:14:49 följande:
    5000 för skivor och belägg, der var rätt saftigt.

    Vad är det för bil?
    Kan ha varit 1500 + 2500kr 0 4k minns inte riktigt, chevrolet captiva.
  • Noname00
    Rabarbapuppa skrev 2016-10-28 17:27:17 följande:
    Hyfsad timpeng ändå. Jag tog hem skivor o belägg (fram) till BMW'n från Tyskland för cirka 1200 spänn totalt. Gjorde jobbet på 1h 20 min (personbästa)
    Det kommer alltid vara billigare att bestäla delar från tyskland.
    Det var inte jag som gjorde detta utan tidigare ägare när bilen var under garanti.

    Delarna jag beställde kostade 3500kr på mekonomen beställde exakt samma ATE delar från mister-auto för 2k.

    Jag kommer lämna iväg det för en 500ing och då byts vinterhjulen samtidigt, orkar inte hålla på i kylan.

    1200 var rätt billigt vad var det för märke på grejerna?
Svar på tråden Mekarskryt!