• Anonym (Kaffedraken)

    Mekarskryt!

    Nu ska jag bara skryta av mig lite: Har lyckats byta glödstift på BMW:n! Inte för att jag vet om det blev nåt bättre, men jag har iaf demonterat hela luftintaget för att komma åt de små rackarna. Tur man är begåvad med en hand-/armstorlek värdig en 5-årig asiatisk tösabit, för inte var det mycket plats att skruva på inte! Hur gör karlar egentligen, river hela toppen?

    Bilen startade inte helt felfritt efteråt, så jag undrar om det snarare är reläet som är trasigt. Nåja, det var iaf bytesdags på glödstiften, så jag ångrar det inte. Tre timmar blankt gick det på och jag har aldrig gjort det förut. Känns alltid bra att få ihop något som är lite mer avancerat än att byta oljefilter.  

  • Svar på tråden Mekarskryt!
  • Anonym (Kaffedraken)

    Saab 9-5 -07 Monterat löstagbar dragkrok med förstärkningar och elsats i minus 6 grader, bytt 1 backsensor, dragit pluskabel till slutsteg, monterat dubbel-din Stereo, bytt bromsklossar fram, byt xenonlampor halvljus, bytt lampor helljus, bytt kromet runt lyssna till hirsch matta krom.

    Saab 9-5 -09 Monterat löstagbar dragkrok, bytt servopump, bytt turbo, bytt 1 backsensor, bytt xenonlampor, bytt helljus lampor.

    Byter olja, tändstift och filter varje år på båda.

    Sommar och vinterdäck byts varje år.

    Saab 9-5 V6 Griffin -99 bytte jag kupefläkten på när det var 10 grader ute.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Skalmans skrev 2017-10-27 03:05:22 följande:

    Saab 9-5 -07 Monterat löstagbar dragkrok med förstärkningar och elsats i minus 6 grader, bytt 1 backsensor, dragit pluskabel till slutsteg, monterat dubbel-din Stereo, bytt bromsklossar fram, byt xenonlampor halvljus, bytt lampor helljus, bytt kromet runt lyssna till hirsch matta krom.

    Saab 9-5 -09 Monterat löstagbar dragkrok, bytt servopump, bytt turbo, bytt 1 backsensor, bytt xenonlampor, bytt helljus lampor.

    Byter olja, tändstift och filter varje år på båda.

    Sommar och vinterdäck byts varje år.

    Saab 9-5 V6 Griffin -99 bytte jag kupefläkten på när det var 10 grader ute.


    Hårdmeck!
    Det gillar vi. 

    Jag har ett djäkla trångt garage så det blir mycket ute också tyvärr. Min Jeep fick också ny kupéfläkt ute på uppfarten, men det är (även om det inte är direkt barnsligt enkelt) säkerligen betydligt enklare än på en Saab, för Saaben är nog trängre att komma åt. Effektsteg till kliman på min förra BMW satt mycket illa till, men det gick det med. 

    /Puppa

  • Anonym (Kaffedraken)

    Beställde en regulator till chevan från en firma i sthlm.
    Dock så fattades det  ett stift, så de skickade en ny.

    När den dök upp så var den utformad på ett annat sätt.
    Om vi jämför lite bilder från E-bay.

    Den första jag fick såg ut så här.
    www.ebay.com/itm/Regler-31400-85Z00-31400-85Z01-31400-85Z02-96540542-96838439-96954113-93744610/352203691765%3AChevrolet&hash=item5200f9d6f5:g:yMcAAOSwfVpYwtGW

    Den andra.
    www.ebay.com/itm/Lichtmaschinenregler-Regler-93744610-96408588-96540542-96627029-296838369-VRD717/352203695663%3AChevrolet&hash=item5200f9e62f:g:NXkAAOSw4A5Yws6-

    Monteringshålen och B+ stämmer dock har den senare delen 2 st små runda kontakytor under ena monteringshålet till höger syns på första bilden.
    båda finns inte på delen som skickade först.
    När jag kollar på e-bay så verkar båda delarna vara kompatibla med OEM 93744610 som är GM:s reservdelsnummer.
    Delen hävisar ju till en massa märken och generatorer, så Även om det skiljer sig lite och inte är samma form så utgår jag från att båda regulatorerna passar.

    Ska se om jag kan få den bytt nästa vecka.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Noname00 skrev 2017-11-11 21:42:40 följande:

    Beställde en regulator till chevan från en firma i sthlm.
    Dock så fattades det  ett stift, så de skickade en ny.

    När den dök upp så var den utformad på ett annat sätt.
    Om vi jämför lite bilder från E-bay.

    Den första jag fick såg ut så här.
    www.ebay.com/itm/Regler-31400-85Z00-31400-85Z01-31400-85Z02-96540542-96838439-96954113-93744610/352203691765%3AChevrolet&hash=item5200f9d6f5:g:yMcAAOSwfVpYwtGW

    Den andra.
    www.ebay.com/itm/Lichtmaschinenregler-Regler-93744610-96408588-96540542-96627029-296838369-VRD717/352203695663%3AChevrolet&hash=item5200f9e62f:g:NXkAAOSw4A5Yws6-

    Monteringshålen och B+ stämmer dock har den senare delen 2 st små runda kontakytor under ena monteringshålet till höger syns på första bilden.
    båda finns inte på delen som skickade först.
    När jag kollar på e-bay så verkar båda delarna vara kompatibla med OEM 93744610 som är GM:s reservdelsnummer.
    Delen hävisar ju till en massa märken och generatorer, så Även om det skiljer sig lite och inte är samma form så utgår jag från att båda regulatorerna passar.

    Ska se om jag kan få den bytt nästa vecka.


    Den senaste delen jag fick stämmer med denna.
    Så jag är rätt säker på att den kommer att passa.
    avto.pro/part-93744610-GM-420/

    Den första passar  säkert den med då den hänvisar med samma nummer.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Har haft en massa kompledigt att ta ut, så jag har varit ledig nästan en månad och hunnit med att skruva ihop en bil av två och tjänat en hacka under tiden. Köpte 2 st MB E240 för småpengar. En var helt slut i motor och hade en inredning som någon ätit på men bra kaross, den andra var helt upprostad men hade gått lite och hade fin inredning. 2 blev en, och en nätt liten vinst.


    Man ska vara försiktig med att göra barnprogramledare till kulturministrar, särskilt när de pratar och tänker som ett barn.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Rataxes skrev 2017-11-30 13:30:08 följande:

    Har haft en massa kompledigt att ta ut, så jag har varit ledig nästan en månad och hunnit med att skruva ihop en bil av två och tjänat en hacka under tiden. Köpte 2 st MB E240 för småpengar. En var helt slut i motor och hade en inredning som någon ätit på men bra kaross, den andra var helt upprostad men hade gått lite och hade fin inredning. 2 blev en, och en nätt liten vinst.


    Var det w210?
Svar på tråden Mekarskryt!