• Pallas

    Mekarskryt!

    Nu ska jag bara skryta av mig lite: Har lyckats byta glödstift på BMW:n! Inte för att jag vet om det blev nåt bättre, men jag har iaf demonterat hela luftintaget för att komma åt de små rackarna. Tur man är begåvad med en hand-/armstorlek värdig en 5-årig asiatisk tösabit, för inte var det mycket plats att skruva på inte! Hur gör karlar egentligen, river hela toppen?

    Bilen startade inte helt felfritt efteråt, så jag undrar om det snarare är reläet som är trasigt. Nåja, det var iaf bytesdags på glödstiften, så jag ångrar det inte. Tre timmar blankt gick det på och jag har aldrig gjort det förut. Känns alltid bra att få ihop något som är lite mer avancerat än att byta oljefilter.  

  • Svar på tråden Mekarskryt!
  • Rabarbapuppa

    Ja, jag har suttit ute på e.m och skrapat och slipat dragkroksanordningen samt trösklarna på Jeepen, och målat tröskelfärg och rostkyddsfärg och t-shirten har gått att vrida ur varje kväll. Men fint blev det. 
    Passade på att åka till en lika varm gör-det-själv och byta olja och filter också.
    Och igår tömde jag och spolade jag kylsystemet och värmepaketet. 
    Det är ju lite roligt det där när man ska lufta systemet och köra med full värme på för att få ut kylvätskan överallt där den ska vara, jag kan konstatera att jag INTE kommer frysa i vinter. Herregud vilken värme bilen producerar i kupén nu.
    Just rätta säsongen att testa detta.... 

    /Puppa

  • Rataxes
    Rabarbapuppa skrev 2018-07-25 09:36:09 följande:

    Ja, jag har suttit ute på e.m och skrapat och slipat dragkroksanordningen samt trösklarna på Jeepen, och målat tröskelfärg och rostkyddsfärg och t-shirten har gått att vrida ur varje kväll. Men fint blev det. 
    Passade på att åka till en lika varm gör-det-själv och byta olja och filter också.
    Och igår tömde jag och spolade jag kylsystemet och värmepaketet. 
    Det är ju lite roligt det där när man ska lufta systemet och köra med full värme på för att få ut kylvätskan överallt där den ska vara, jag kan konstatera att jag INTE kommer frysa i vinter. Herregud vilken värme bilen producerar i kupén nu.
    Just rätta säsongen att testa detta.... 

    /Puppa


    Bra att få det testat innan behovet uppstår!
    Vi har varit ute ett par veckor med husvagnen och AC'n både i bilen och husvagnen har fått bekänna färg men funkat oklanderligt. Vi har till och med sovit i husvagnen flera nätter när vi varit hemma också, just för att den har AC.

    I garaget håller jag på att färdigställa ett innertak till Capricen. Fick fatt på en rulle med textilmaterial som tydligen SAAB använde förr. Inte samma färg som resten av inredningen, men bättre än ingenting. Limmat fast mer dämpmatta i taket, alltid gör det något. Ännu mer dämpmattor i golvet + en ny matta. Klädseln tvättad med skumtvätt så nu kommer den att kännas riktigt fräsch att åka i.


    Socialism är ondska - Krossa socialismen.
  • Rataxes

    Sålt av den MB 190 som plockades ihop av de 2. Nätt liten förtjänst. Men säg det tomrum på gården som varar, en Opel Rekord av sista årsmodellen står och väntar på en donatorbil.


    Capricen har sprutats med kallpressad linolja under och i alla hålrum så den ska klara vintervägarna. Dubbdäcken från Buicken passar också. Upptäckte att bakrutevärmaren inte fungerade så det får bli felsökning när jag är ledig.


    Socialism är ondska - Krossa socialismen.
  • Rabarbapuppa
    Rataxes skrev 2018-09-30 15:43:47 följande:

    Sålt av den MB 190 som plockades ihop av de 2. Nätt liten förtjänst. Men säg det tomrum på gården som varar, en Opel Rekord av sista årsmodellen står och väntar på en donatorbil.


    Capricen har sprutats med kallpressad linolja under och i alla hålrum så den ska klara vintervägarna. Dubbdäcken från Buicken passar också. Upptäckte att bakrutevärmaren inte fungerade så det får bli felsökning när jag är ledig.


    Hur funkar linoljan, stelnar den till då eller hur vet man att den är kvar efter ett tag? Jag har bara använt linolja på trä. (men även betong) 
    Jag behöver underredsbehandla min Cherokee XJ. Har gjort en del jobb under trösklar etc men skulle behöva gå över det övriga av botten på den med nåt kladdigt.  

    /Puppa

  • Decx
    Rabarbapuppa skrev 2018-10-02 09:22:20 följande:

    Hur funkar linoljan, stelnar den till då eller hur vet man att den är kvar efter ett tag? Jag har bara använt linolja på trä. (men även betong) 

    Jag behöver underredsbehandla min Cherokee XJ. Har gjort en del jobb under trösklar etc men skulle behöva gå över det övriga av botten på den med nåt kladdigt.  

    /Puppa


    Börjat använda en blandning av rå linolja/tectyl och tillräckligt med nafta för att få det sprutbart. Funkar faktiskt riktigt bra och blir lite hållbarare än bara linolja. I hålrum o så blir det endast linolja. Blir halvstelt men tar ett tag, undviker grusvägar och ösregn första veckan iaf.
  • Rabarbapuppa
    Decx skrev 2018-10-02 10:37:11 följande:
    Börjat använda en blandning av rå linolja/tectyl och tillräckligt med nafta för att få det sprutbart. Funkar faktiskt riktigt bra och blir lite hållbarare än bara linolja. I hålrum o så blir det endast linolja. Blir halvstelt men tar ett tag, undviker grusvägar och ösregn första veckan iaf.
    Jag förstår. Låter bra. Du kör vanlig sprutlacks-verktyg kopplad till kompressor eller? Skulle du möjligen kunna berätta hur stora delar av varje komponent du blandar? Tectyl/Linolja/Lacknafta 40/40/20 typ eller? 
  • Decx
    Rabarbapuppa skrev 2018-10-03 10:08:08 följande:

    Jag förstår. Låter bra. Du kör vanlig sprutlacks-verktyg kopplad till kompressor eller? Skulle du möjligen kunna berätta hur stora delar av varje komponent du blandar? Tectyl/Linolja/Lacknafta 40/40/20 typ eller? 


    Kör med oljespruta och kompressor. Lite dåligt flöde i färgsprutor, fast går säkert bra med större munstycken.

    Bra fråga, blandar på känn, men typ 20-60-20.
  • Rataxes
    Rabarbapuppa skrev 2018-10-02 09:22:20 följande:

    Hur funkar linoljan, stelnar den till då eller hur vet man att den är kvar efter ett tag? Jag har bara använt linolja på trä. (men även betong) 
    Jag behöver underredsbehandla min Cherokee XJ. Har gjort en del jobb under trösklar etc men skulle behöva gå över det övriga av botten på den med nåt kladdigt.  

    /Puppa


    Jag har gjort som Decx och blandat med tectyl + lacknafta. Luktar apa första tiden och man sölar ner en del, men plastar in garaget närmast billyften. Kompressor och oljespruta samt slang med munstycke för hålrum.
    En socialdemokrat är blott en kommunist med tålamod.
  • Noname00

    Idag har man beställt vänsterborr, ska göra ett försök att borra ut skruven till nummerskyltsbelysningen.

Svar på tråden Mekarskryt!