• Pallas

    Mekarskryt!

    Nu ska jag bara skryta av mig lite: Har lyckats byta glödstift på BMW:n! Inte för att jag vet om det blev nåt bättre, men jag har iaf demonterat hela luftintaget för att komma åt de små rackarna. Tur man är begåvad med en hand-/armstorlek värdig en 5-årig asiatisk tösabit, för inte var det mycket plats att skruva på inte! Hur gör karlar egentligen, river hela toppen?

    Bilen startade inte helt felfritt efteråt, så jag undrar om det snarare är reläet som är trasigt. Nåja, det var iaf bytesdags på glödstiften, så jag ångrar det inte. Tre timmar blankt gick det på och jag har aldrig gjort det förut. Känns alltid bra att få ihop något som är lite mer avancerat än att byta oljefilter.  

  • Svar på tråden Mekarskryt!
  • Rabarbapuppa
    Noname00 skrev 2017-12-01 07:01:38 följande:

    Nu har man bytt regulator på chevan.


    Schysst!

    Har bytt skivor o belägg fram på Minin hemma i trång-garaget.
    Och så en "stämpel-i-boken"-service på BMW. Kostar lite men jag pallade inte stå o såsa med olja o skit i garaget denna gång. Jag gör alltid "mellanservice" själv med ny olja, filter, microfilter och luftfilter, men denna gång var det dags enligt serviceboken så det lämnade jag bort av lathet. 
    Jag gör mest drygmeck själv märkligt nog.

    /Puppa
  • Rataxes
    Efraim Barkbit skrev 2017-11-30 14:22:08 följande:
    Var det w210?
    Jepp
    Man ska vara försiktig med att göra barnprogramledare till kulturministrar, särskilt när de pratar och tänker som ett barn.
  • Rabarbapuppa

    Jaha, god jul på er alla gör-det-självare!

    Jag avslutar året med att knappen/spärren på handbromsspaken i Jeepen flög all världens väg och inte med lätthet kan återmonteras. Så det blir väl handbromsbyte i julhgelgen om jag kan få tag på en.

    /Puppa  

  • Rataxes
    Rabarbapuppa skrev 2017-12-22 11:16:28 följande:
    Jaha, god jul på er alla gör-det-självare!

    Jag avslutar året med att knappen/spärren på handbromsspaken i Jeepen flög all världens väg och inte med lätthet kan återmonteras. Så det blir väl handbromsbyte i julhgelgen om jag kan få tag på en.

    /Puppa  
    Hur har det gått?

    Själv så blev jag med en bil till...

    Köpte en 80-tals Camaro Z28 av ett dödsbo. Bilen har varit avställd mååånga år, tyvärr hade den även stått ute de sista åren med allt vad det innebär. Priset blev dock därefter. Det viktigaste: F97B i registreringsbeviset!

    Än så länge har jag bara tagit ur den mögliga inredningen (som är hel för övrigt) och kapat ur rost i golvet.
    Man ska vara försiktig med att göra barnprogramledare till kulturministrar, särskilt när de pratar och tänker som ett barn.
  • Rabarbapuppa
    Rataxes skrev 2018-01-07 14:37:00 följande:
    Hur har det gått?

    Själv så blev jag med en bil till...

    Köpte en 80-tals Camaro Z28 av ett dödsbo. Bilen har varit avställd mååånga år, tyvärr hade den även stått ute de sista åren med allt vad det innebär. Priset blev dock därefter. Det viktigaste: F97B i registreringsbeviset!

    Än så länge har jag bara tagit ur den mögliga inredningen (som är hel för övrigt) och kapat ur rost i golvet.
    Nja, tipset var tvåkomponentsklister.
    Att trä på fjäder och sen trycka fast knappen igen över denna och stången till spärren som ju löper genom handtaget. Sagt och gjort, valde en kraftig och giftig historia från Bauhaus. Blandade lim o härdare, smetade i hålet i knappen och tryckte fast och fixerade sedan det hela med silvertejp. Fick stå o härda i nästan fyra dagar, men direkt jag lossade tejpen så.... pjong! Flög knappen igen. Det fäster liksom inte. 

    Fick tag på en kille som sålde mig en komplett begagnad spak med fungerande knapp för 200 spänn, så det blir till att krypa under o lossa vajrar och sen ta loss mittkonsoll och byta hela spaken. Mera tid i garaget m.a.o, håhåjaja. 

    Kul med Camaron!! Grattis!!

    /Puppa 
  • Rataxes
    Rabarbapuppa skrev 2018-01-09 09:25:15 följande:
    Nja, tipset var tvåkomponentsklister.
    Att trä på fjäder och sen trycka fast knappen igen över denna och stången till spärren som ju löper genom handtaget. Sagt och gjort, valde en kraftig och giftig historia från Bauhaus. Blandade lim o härdare, smetade i hålet i knappen och tryckte fast och fixerade sedan det hela med silvertejp. Fick stå o härda i nästan fyra dagar, men direkt jag lossade tejpen så.... pjong! Flög knappen igen. Det fäster liksom inte. 

    Fick tag på en kille som sålde mig en komplett begagnad spak med fungerande knapp för 200 spänn, så det blir till att krypa under o lossa vajrar och sen ta loss mittkonsoll och byta hela spaken. Mera tid i garaget m.a.o, håhåjaja. 

    Kul med Camaron!! Grattis!!

    /Puppa 
    Ja det där är något som är bökigt! En del plaster är helt omöjliga att få lim att fästa på.

    Jo, det är kul, fast blir nog en hel del jobb och en hel del pengar innan den är som jag planerat. Motorn verkar slut, fast den går att dra runt på startmotorn. Bankar i lagren när den väl tänder. Fast jag har ju en annan motor att ta delar från. Har öppnat den och kollat, 4-bultat truckblock, ser ganska nyborrat ut, överdimension till 355", inga vändkanter. Med en 400" vevaxel har jag plötsligt 388" att leka med.

    Nästan 6,4 L istället för 5,7. Ganska lätt att komma över 300 HK. Får väl räkna på vad det skulle kosta... Viktigast är att först få bukt med all rost i alla fall. Tur att det finns ekonomiplåt. Beställt plåt för ca 10 000 redan...
    Man ska vara försiktig med att göra barnprogramledare till kulturministrar, särskilt när de pratar och tänker som ett barn.
  • Rabarbapuppa
    Rataxes skrev 2018-01-10 09:15:59 följande:
    Ja det där är något som är bökigt! En del plaster är helt omöjliga att få lim att fästa på.

    Jo, det är kul, fast blir nog en hel del jobb och en hel del pengar innan den är som jag planerat. Motorn verkar slut, fast den går att dra runt på startmotorn. Bankar i lagren när den väl tänder. Fast jag har ju en annan motor att ta delar från. Har öppnat den och kollat, 4-bultat truckblock, ser ganska nyborrat ut, överdimension till 355", inga vändkanter. Med en 400" vevaxel har jag plötsligt 388" att leka med.

    Nästan 6,4 L istället för 5,7. Ganska lätt att komma över 300 HK. Får väl räkna på vad det skulle kosta... Viktigast är att först få bukt med all rost i alla fall. Tur att det finns ekonomiplåt. Beställt plåt för ca 10 000 redan...
    Härligt! Du verkar ju med andra ord ha kommit igång redan, och detta ganska snabbt?! Vilken årsmodell exakt är det? 83, 84 eller nåt sånt?

    /puppa
  • Rataxes
    Rabarbapuppa skrev 2018-01-10 09:44:07 följande:
    Härligt! Du verkar ju med andra ord ha kommit igång redan, och detta ganska snabbt?! Vilken årsmodell exakt är det? 83, 84 eller nåt sånt?

    /puppa
    '87. 350 med TPI. Hade väl en förhoppning att ha den ute till sommaren men det blir nog nästa sommar... Bäst att vara realist.
    Man ska vara försiktig med att göra barnprogramledare till kulturministrar, särskilt när de pratar och tänker som ett barn.
  • Rataxes

    Har inte hänt så värst mycket i garaget. Fick hem en låda från Summit Racing med strokervev och tillbehör. Bytt alla lager i motorn, ny vassare kam och lite annat smått. Svetsat i nytt golv och börjat bygga en ny kabelstam. Gjort rent det som går spara av inredningen. Myyycket jobb kvar innan den rullar igen.


    Man ska vara försiktig med att göra barnprogramledare till kulturministrar, särskilt när de pratar och tänker som ett barn.
Svar på tråden Mekarskryt!