• Pallas

    Mekarskryt!

    Nu ska jag bara skryta av mig lite: Har lyckats byta glödstift på BMW:n! Inte för att jag vet om det blev nåt bättre, men jag har iaf demonterat hela luftintaget för att komma åt de små rackarna. Tur man är begåvad med en hand-/armstorlek värdig en 5-årig asiatisk tösabit, för inte var det mycket plats att skruva på inte! Hur gör karlar egentligen, river hela toppen?

    Bilen startade inte helt felfritt efteråt, så jag undrar om det snarare är reläet som är trasigt. Nåja, det var iaf bytesdags på glödstiften, så jag ångrar det inte. Tre timmar blankt gick det på och jag har aldrig gjort det förut. Känns alltid bra att få ihop något som är lite mer avancerat än att byta oljefilter.  

  • Svar på tråden Mekarskryt!
  • Rabarbapuppa
    Rataxes skrev 2018-03-10 18:50:11 följande:

    Har inte hänt så värst mycket i garaget. Fick hem en låda från Summit Racing med strokervev och tillbehör. Bytt alla lager i motorn, ny vassare kam och lite annat smått. Svetsat i nytt golv och börjat bygga en ny kabelstam. Gjort rent det som går spara av inredningen. Myyycket jobb kvar innan den rullar igen.


    Men rätt långt kommit ändå redan?! Imponerande.


    Jag har fortfarande inte fått tummen ur med handbromsspaken.
    Använder den tång att dra ut spärren i skaftet med. Funkar, men gillas ju inte av besiktningen så nu i vår, så jag får allt ta tag i det där nu. 

    Puppa


     

  • Rataxes

    Dålig aktivitet i tråden?

    Nåja, jag är dålig på att logga in också.

    Köpte på mig ännu en bil tidigare i våras/vintras som nu ska in på bes. En Caprice, den downsizade versionen från slutet av 70-talet.
    Precis som om jag inte hade nog med bilar... Fast jag blev lite less på camaron, insåg ju snabbt att det inte skulle bli något åka i sommar så jag hittade denna, utan drivlina, men jag visste om en 350 TBI+lockuplåda som jag bytte till mig mot en Saab 900.
    Efter ganska många kvällar i garaget har jag fått det att funka, och har varit ute och provkört. Ville ha en tyst och bekväm åkbil att även åka till jobbet med så det blev 2 dämpare på var sida och Feltemas stora katalysatorer.
    Har smygkört sådär 50 mil och den går perfekt. Under en liter/mil på landsväg.
    Skattebefriat så klart, och billig försäkring.
    Inte så vacker men inte jätteful heller. Får se om jag orkar garagelacka den. Inget innertak heller. Hittar inget till bilar nyare än '76. Får väl övertala sambon att hitta lämpligt material och använda symaskinen. Hon ska ju också använda bilen, inte riktigt förtjust i pickupen tyvärr.


    Man ska vara försiktig med att göra barnprogramledare till kulturministrar, särskilt när de pratar och tänker som ett barn.
  • Rabarbapuppa

    Det var starkt jobbat måste jag säga Rataxes! Kul!

    Själv har jag lyckats segla in i god fart i en rondell med Jeepen fullastad (måste ha vägt 2500 kilo) helt utan bromsar. Givetvis fick jag möte i den.

    När jag fick hejd på ekipaget, lyckligtvis utan krock (men väldigt chockad mötande trafik) så såg jag att det formligen pissade ut bromsvätska höger fram. 

    Bromsröret måste alltså ha spruckit under förra inbromsning (en annan rondell) och gav därför noll bromskraft denna gång. Tvåkretssystem? Nja, låter bra i teorin men hjälpte föga. Tyckte inte det tog någonstans.

    Tog mig hem med svag handbroms och lågväxel. Lyckligtvis har jag en pensionär som kör bilverkstad blott 50 meter från mitt hem, så jag lämnade bilen dit eftersom jag inte har verktyg för att bocka eller nippla/kona kopparrör. Men först var jag på Hansen och köpte nya bromsslangar också. 

    I övrigt har jag (så sent som igår) monterat ur handbromsspaken ur Jeepen och ersatt den med en bättre begagnad dito. Jag saknade nämligen knappen för spärren på handtaget och det gillar inte besiktningen. Så nu ska bara mittkonsollen återmonteras och bromswire spännas, så ska det förhoppningsvis gå bra. 

    Börjar bli dags för kamremsbyte på min Golf 2'a också. Ligger en ny + spännrulle och glor på mig i garaget. Ugh..

    /Puppa 

  • Rataxes

    Aj aj aj!
    Otrolig tur att ingen blev skadad! De som gnäller på att de får anmärkning på bromsrör/slangar borde få en automatisk pungspark.
    Det var bra tänkt att byta bromsslangar också. Problem med kärvande ok kan ibland bero på att slangarna svällt inuti och fungerar som backventiler.
    Bytte kablarna till parkeringsbromsen på GMC'n, en rök av när jag skulle justera den.
    Nu när soppan kostar 16 spänn och E85 runt en tia är det återigen intressant att blandtanka. Eller ett chip för etanol. Får se hur jag gör, ska prova med att blandtanka i alla fall. Sommartid brukar det gå med 50/50 utan att det går orent.
    Sen ska jag provtrycka och fylla AC'n också. Känner en kyltekniker som är skyldig mig en gentjänst.


    Man ska vara försiktig med att göra barnprogramledare till kulturministrar, särskilt när de pratar och tänker som ett barn.
  • Noname00

    Har haft lysande ABS, antispinn + styrvinkelsensor på min chevrolet Captiva med felkoderna C0460 styrvinkelsensor samt  C0050 höger givare bak.
    Bytte höger givare bak, men felkoderna kom tillbaka omgående.

    Trodde felet låg i Styrdonet för absn eller felaktig styrvinkelsensor så jag lämnade in den, men talade inte om för dem att givaren är bytt, tänkte ska höra vad de kommer fram till.

    Självkart ringde dom mig efter mindre än en timme "hej teknikern har gjort en felsökning det är givaren som måste bytas"
    Frågade vilken givare men det stod inte på kundmottagarens papper.
    Påtalade att om det är höger bak så har jag bytt den, men om dom är säkra på att det är det som är felet så byt den.

    "vi ringer tillbaka"

    Efter lunch ringer dom mig igen.
    "Hej, bra att du sa att du bytt den, det var sladden  ovanför givaren som var trasig"

    Sanslöst jag fattar ju att de bara läst koder första gången, hade dom bytt givaren så hade felet bestått och och fått betala för det och en ytterligare felsökning bara för att komma fram till att det är sladden.

    Då måste dom byta en kabelsats den kostar 1500kr.
    Vilket måste vara denna.
    www.ebay.ie/itm/222352997119 det är en sladd som är som ett y som går från en kontakt och grenar sig ut till varje bakhjul, eftersom vänster givare bak fungerar så måste brottet eller skadan ligga på den lilla bit kabel som går till höger bakhjul.

    Först trodde jag den gick upp i ett hjulhus eller bakluckan, men det verkar gå till mitten under bilen.

    Detta måste ju vara det simplaste  jobbet att byta bara lossa kontakterna och plastclipsen och trycka dit.

    För detta med delar felsökning och arbete så vill dom ha 4900kr vilket jag finner helt orimligt.
    Det borde inte ta mer än en timme för en auktoriserad verkstad att komma fram till att det är kablaget, och max en timme att byta detta.

  • Rabarbapuppa

    Jahopp. Tillbaka från besiktning av Cherokeen, med en 2'a på spindelledsbussning vä. fram övre och undre.

    Det är inga konstigheter men behöver en speciell avdragare och själva jobbet är piss eftersom det ofta sitter fast som djävulen själv. 

    Ringde runt lite, fått ett par offerter. En Sthlms-firma som officiellt servar Chrysler, Jeep, Fiat återkom med vad som gav mig både chock och skratt. Total summa om 7300. Då visar det sig att man tar hela 2300 för reservdelen - ex moms. 
    Man gapar. 

    Beställde från Tyskland, från firma som många Jeepers använder. Ett kit, övre o undre, fraktat och klart hem till dörren, 643:- 

    Bokat tid nästa vecka med en kompis som har verkstad. 

    Under tiden har jag vårdat trösklar. Slipat rent från ytrost och smuts, lagt på rostskyddsfärg och sen underredsbehandlingsmedel. Nu ska själva trösklarnas yttersidor få lite snygg svart tröskelfärg också. 
    Hittat lite kosmetisk rost på dragkroksanordningen som jag behandlade för två år sen, så den ska få en liten påmålning också. 

    Så ska jag tömma och spola kylsystemet och byta vätska där med om det hinns innan semestern.

    /Puppa 
     

  • Rataxes
    Rabarbapuppa skrev 2018-05-31 10:12:35 följande:

    Jahopp. Tillbaka från besiktning av Cherokeen, med en 2'a på spindelledsbussning vä. fram övre och undre.

    Det är inga konstigheter men behöver en speciell avdragare och själva jobbet är piss eftersom det ofta sitter fast som djävulen själv. 

    Ringde runt lite, fått ett par offerter. En Sthlms-firma som officiellt servar Chrysler, Jeep, Fiat återkom med vad som gav mig både chock och skratt. Total summa om 7300. Då visar det sig att man tar hela 2300 för reservdelen - ex moms. 
    Man gapar. 

    Beställde från Tyskland, från firma som många Jeepers använder. Ett kit, övre o undre, fraktat och klart hem till dörren, 643:- 

    Bokat tid nästa vecka med en kompis som har verkstad. 

    Under tiden har jag vårdat trösklar. Slipat rent från ytrost och smuts, lagt på rostskyddsfärg och sen underredsbehandlingsmedel. Nu ska själva trösklarnas yttersidor få lite snygg svart tröskelfärg också. 
    Hittat lite kosmetisk rost på dragkroksanordningen som jag behandlade för två år sen, så den ska få en liten påmålning också. 

    Så ska jag tömma och spola kylsystemet och byta vätska där med om det hinns innan semestern.

    /Puppa 
     


    Bra jobbat! 

    Själv har jag bytt alla leder på Capricen och gjort hjulinställning, bytte även gummina till krängningshämmarna och AC'n levererar numera iskall luft. Är lite småsugen på att "låna" motorn som är tänkt för Camaron till Capricen... Men det blir nog att låna motorn från Roadmastern istället. 
    Man ska vara försiktig med att göra barnprogramledare till kulturministrar, särskilt när de pratar och tänker som ett barn.
  • Rataxes

    Dåligt med verksamhet i garaget, på tok för varmt för att göra annat än bara oljebyte och glödlampsbyte. Som tur är fungerar bilparken oklanderligt.


    Man ska vara försiktig med att göra barnprogramledare till kulturministrar, särskilt när de pratar och tänker som ett barn.
  • Rabarbapuppa
    Rataxes skrev 2018-07-17 16:12:11 följande:

    Dåligt med verksamhet i garaget, på tok för varmt för att göra annat än bara oljebyte och glödlampsbyte. Som tur är fungerar bilparken oklanderligt.


    Samma här, jag gjorde ett olje- och filterbyte före vår långresa i Europa som blev hela 600 mil så det var vettigt, men nu flämtar man ju bara. Kan knappt tvätta en bil innan eventuellt schampoo och vatten torkar in innan man ens hunnit spola av. Helt galet. Någon SEN kväll denna vecka, om solen lugnar sig lite, blir det påmålning på trösklar på Jeepen. Annars ingenting.

    /Puppa
  • Rataxes
    Rabarbapuppa skrev 2018-07-18 10:04:01 följande:
    Samma här, jag gjorde ett olje- och filterbyte före vår långresa i Europa som blev hela 600 mil så det var vettigt, men nu flämtar man ju bara. Kan knappt tvätta en bil innan eventuellt schampoo och vatten torkar in innan man ens hunnit spola av. Helt galet. Någon SEN kväll denna vecka, om solen lugnar sig lite, blir det påmålning på trösklar på Jeepen. Annars ingenting.

    /Puppa
    Det blir sena kvällar/tidiga mornar om man ska få något gjort. Annars får man lämna luftvärmepumpen i garaget på kyla hela tiden och få en elräkning utan dess like. Har hämtat 2 MB 190 som ska bli en. Får se om den behålls eller säljs till någon behövande.
    någon blev visst bajsnödig av ett citat från Leif GW Persson. Ja du vet själv vem du är
Svar på tråden Mekarskryt!