• Uller

Inlärningssvårigheter. Behöver hjälp!!!!!

Min dotter har tyvärr lite svårt i skolan för vissa ämnen så som  Svenska, matte och Engelska.

Hon får hjälp i skolan då hon går till specialpedagog ngr gånger i veckan och arbetar extra. 

Finns det något som vi som föräldrar kan göra för att hjälpa henne vidare?
    Tar emot alla tips och råd som finns.

Hur mycket extra bör vi arbeta med läxor hemma?
    Känns orimligt att arbeta dagligen 2 timmar till efter skoldagens slut. Det har inte våran dotter ork till efter att varit i skolan 8- 1430.

SKa man arbeta en timme extra efter skolan??

Hur bör vi lägga upp extra träningen efter skolan så att hon får möjlighet att nå målen?

Känns lite tungt nu då läraren säger att det kan bli svårt för henne att nå målen i matte, engelska och svenska i årskurs 6.
    Vet att huvudansvaret ligger på skolan men vill underlätta för min dotter.

• Svar på tråden Inlärningssvårigheter. Behöver hjälp!!!!!
  • Uller

Ser inga koncentrationsvårigheter. Hon hänger med i andra ämnen där de arbetar mer muntligt.

• Elin 885
    SIN74 skrev 2012-12-19 18:46:09 följande:

Jag gjorde nyligen en utredning på en elev angående dyslexi för att utesluta detta och bekräfta arbetsminnsesträning.
    Vad är det för skola som inte tar tag i att kolla vad svårigheterna beror på?
    Skicka hem en massa uppgifter sominte hunnits i skolan?
    Jag och specialpedagogen ser till att våra dyslektiker får den träning av speciella saker i skolan så att det bara är de vanliga anpassade läxorna plus extra lästräning i egenvald bok som görs hemma.
    Ni ska ej behöva sitta med detta!!
    Kontakta rektor och begär EVK nu!

hahaha,
    tror du på riktigt att de flesta skolor tar sina ansvar när det gäller sånt.
    oj jösses, vänta jag måste garva klart först.....eh nääää det är enormt få skolor som gör det.
  • SIN74
    Elin 885 skrev 2012-12-19 19:00:46 följande:
    hahaha,
    tror du på riktigt att de flesta skolor tar sina ansvar när det gäller sånt.
    oj jösses, vänta jag måste garva klart först.....eh nääää det är enormt få skolor som gör det.

Tack för att du hånar mig!! Jag hoppas verkligen att det är undantagsfall man beter sig så tråkigt som skolan där TS barn går på!
  • Elin 885
    SIN74 skrev 2012-12-19 19:10:16 följande:

Tack för att du hånar mig!! Jag hoppas verkligen att det är undantagsfall man beter sig så tråkigt som skolan där TS barn går på!
    nej det är verkligen inget undantagsfall, det är vanligt idag.
    det är undantagsfall ATT skolan gör något.
    själv gick jag i 4 skolor under mina obligatoriska 9 skolår och ingen av dem gjorde något (inte åt mitt självskadebeteende heller fast jag hade färska ärr som syntes) och dessa 3 av dessa låg i olika stadsdelar dessutom.
    mina vänner som också har dyslexi och/eller andra funktionsnedsättningar berättar likadant och de har inte gått i samma skola som mig, så det blir väl en 10 skolor till då, minst, och detta är endast i sthlm.
  • Uller

Nu går hon tyvärr i den här skolan och vi har bara de förutsättningarna att arbeta ifrån.

Vill veta hur jag kan hjälpa henne mer själv, föreslog att vi ska tala engelska hemma ngn timme per dag men maken känner sig inte säker själv på engelskan. Själv är mitt ordföråd ganska stort då jag bott i USA i över ett år. Tänkte att det kunde hjälpa med ordförådet om inte den skriftliga grammatiken.

Vi har även pratat om att låta henne på 2 veckors språkläger till England i sommar. Vet att mkt av engelska kommer bara man förstår vad som säga och kan prata. Grammatiken kommer lite automatiskt då

• Elin 885
    Uller skrev 2012-12-19 19:21:18 följande:
    Nu går hon tyvärr i den här skolan och vi har bara de förutsättningarna att arbeta ifrån.

Vill veta hur jag kan hjälpa henne mer själv, föreslog att vi ska tala engelska hemma ngn timme per dag men maken känner sig inte säker själv på engelskan. Själv är mitt ordföråd ganska stort då jag bott i USA i över ett år. Tänkte att det kunde hjälpa med ordförådet om inte den skriftliga grammatiken.

Vi har även pratat om att låta henne på 2 veckors språkläger till England i sommar. Vet att mkt av engelska kommer bara man förstår vad som säga och kan prata. Grammatiken kommer lite automatiskt då
    vi hade en dag i veckan hemma där vi endast talade engelska =).
  • SIN74

Jag kan bara beklaga att ni inte fått den hjälp ni har rätt till. Jag blir förbannad när jag hör sådant.
    Blir dock ledsen över att bli hånad för att jag vill tro på att vi är bättre än så i vår land!

• Elin 885
    SIN74 skrev 2012-12-19 19:22:23 följande:
    Jag kan bara beklaga att ni inte fått den hjälp ni har rätt till. Jag blir förbannad när jag hör sådant.
    Blir dock ledsen över att bli hånad för att jag vill tro på att vi är bättre än så i vår land!
    det var inte min mening att håna dig...på riktigt, men det ÄR så illa i vårt land.
    det är fakta.
    förjävligt...men sant.
  • Tuffen

Lärarnas tuffa arbetsbelastning är EN av orsakerna till att eleverna inte alltid får hjälp. Jag är själv lärare och vet hur det ser ut. 

Svar på tråden Inlärningssvårigheter. Behöver hjälp!!!!!