• Uller

Inlärningssvårigheter. Behöver hjälp!!!!!

Min dotter har tyvärr lite svårt i skolan för vissa ämnen så som  Svenska, matte och Engelska.

Hon får hjälp i skolan då hon går till specialpedagog ngr gånger i veckan och arbetar extra. 

Finns det något som vi som föräldrar kan göra för att hjälpa henne vidare?
    Tar emot alla tips och råd som finns.

Hur mycket extra bör vi arbeta med läxor hemma?
    Känns orimligt att arbeta dagligen 2 timmar till efter skoldagens slut. Det har inte våran dotter ork till efter att varit i skolan 8- 1430.

SKa man arbeta en timme extra efter skolan??

Hur bör vi lägga upp extra träningen efter skolan så att hon får möjlighet att nå målen?

Känns lite tungt nu då läraren säger att det kan bli svårt för henne att nå målen i matte, engelska och svenska i årskurs 6.
    Vet att huvudansvaret ligger på skolan men vill underlätta för min dotter.

• Svar på tråden Inlärningssvårigheter. Behöver hjälp!!!!!
  • Uller

Upplever också att det brister från skolan då de redan halvvägs in i 4 bedömer att hon kommer att få svårigheter i de 3 kärnämnena.

Min dotter är hemma sjuk idag (feber), hon började gråta när hon såg alla sina extraläxor hon ska göra på lovet. Fick hem dem via lillasyster.
    Repetera 2 kapitel i matteboken addition subtraktion och multiplikation och division.
    Är totalt sett 8-10 sidor med material att räkna.
    Sedan var tredje uppgift i engelskaboken så långt de hunnit denna termin.
    Detta innebär uppgifter som de arbetat med under ca 1/3 av terminen som hon ska göra på lovet.
    Blir att ha skola 2 timmar om dagen i 21/2 vecka.
    Hoppas inte hon helt dissar skolgång innan hon slutar mellanstadiet med dessa krav

• jordgubbe0812

Jag tycker det låter som att skolan anpassat uppgifterna hon får i läxa i sämsta laget.

Har ni fått ordentliga beskrivningar kring hennes kunskaper och svagheter inom de olika ämnerna?

Kolla om ni kan skicka en egenremiss till en logoped för att göra en dyslexiutredning. En logoped kan också kolla språklig förmåga i modersmålet om ni  upplever att hon har problem med muntlig förståelse eller tal.
    BUP kan göra utredningar kring konsentrationsproblem, minne, och utvecklingnivå om ni misstänker några sådan orsaker.

• Fridiz86

jag har dyslexi och känner igen mig där lite, jag fick heller inte nån hjälp utan bara stod att stampade.

men mitt tips är att träna matte, engelska på ett kul sätt. saker man har hemma översätta det till engelska, samma sak med matte. då blir det kul och till slut kanske man kan göra lite i böckerna med.
    man ska inte hålla på för länge får då lär man bara tycka det är tråkigt, men pröva sig fram.

utredning på dyslexin kan du få av en psykolog också.

• Tuffen

Det måste ju inte handla om dyslexi. Det kan vara en fråga om närminnet, och då hjälper minnesträning. Men ni måste få en ordentlig utredning!!! Stå på er. Om inget hjälper, köp en egen utredning via en leg logoped. Det finns många privata logopeder. Lycka till! 

• Mammatilltvåprinsar

Att läraren säger att det blir svårt att nå målen i åk 6 beror på att det inte finns mål för åk 4 eller 5. Det är inte så att man gett upp men ser man att eleven släpar måste man göra ett åtgärdsprogram där detta framgår. Muntliga prov och hjälpmedel har alla elever som behöver rätt till, behövs inga diagnoser för det. Träna lite varje dag. Låt henne läsa fem minuter per dag, sammanfatta det hon läst och försök diskutera och resonera kring innehållet. Läs högt för henne varje dag och diskutera samt resonera tillsammans. Ge henne fyra tal matte/dag, VARJE dag, ett av varje räknesätt. Låt henne säga och skriva några vanliga fraser på engelska varje dag, T.ex. My name is... How are you? etc. Nära och vardagliga ämnen. Man kan göra en tärning med frågeorden att spela med. Får man upp Who ställer man en fråga som börjar med det och motspelaren svarar med en hel mening. Finns fler spel på nätet också. Spela memory och träna arbetsminnet. Baka. Diskutera och resonera mycket, om allt. Det är väldigt viktigt i läroplanen, i alla ämnen.

• SIN74

Jag gjorde nyligen en utredning på en elev angående dyslexi för att utesluta detta och bekräfta arbetsminnsesträning.
    Vad är det för skola som inte tar tag i att kolla vad svårigheterna beror på?
    Skicka hem en massa uppgifter sominte hunnits i skolan?
    Jag och specialpedagogen ser till att våra dyslektiker får den träning av speciella saker i skolan så att det bara är de vanliga anpassade läxorna plus extra lästräning i egenvald bok som görs hemma.
    Ni ska ej behöva sitta med detta!!
    Kontakta rektor och begär EVK nu!

• Uller

Varken jag eller hennes lärare ser några tecken på koncentrationssvårigheter eller problem med utvecklingsnivån.

Hon hänger med bra i de andra ämnena  får som omdöme att hon kan föra vettiga resonemang kring ämnen som de arbetar med.
    Hon är duktig i idrott och tränar både cirkus och fotboll. Hon har en bra motorik.

Koncentrationssvårigheter har jag dock utrett vår yngre dotter för och där kunde psykologen se vissa tendenser men inte så allvarligt att det krävde ngr åtgärder. Om jag ska jämföra de två så är de som natt och dag. En som inte kan vara still en "rastlös själ" och en som kan sitta och pyssla leka på datorn osv.

Ska tjata mer på lärarna vid nästa möte, då är specialpedagogen med också.

SIN74 skrev 2012-12-19 18:46:09 följande:

Jag gjorde nyligen en utredning på en elev angående dyslexi för att utesluta detta och bekräfta arbetsminnsesträning.
    Vad är det för skola som inte tar tag i att kolla vad svårigheterna beror på?
    Skicka hem en massa uppgifter sominte hunnits i skolan?
    Jag och specialpedagogen ser till att våra dyslektiker får den träning av speciella saker i skolan så att det bara är de vanliga anpassade läxorna plus extra lästräning i egenvald bok som görs hemma.
    Ni ska ej behöva sitta med detta!!
    Kontakta rektor och begär EVK nu!

Vad är EVK?

• Uller

Saken är den att hon har gjort dessa uppgifter redan under läsåret, det blir ren repetion alltså räkna samma tal som hon gjort tidigare under terminen. Göra samma engelskauppgifter som redan gjort en gång

• Elin 885

skolor gör inte gärna utredningar eftersom det kostar pengar, och det kostar pengar när de inser att den eleven har rätt till en massa extrahjälp.
    jag har adhd, asberger och dyslexi (adhd och as fick jag reda på för tre veckor sen och dyslexi för ca 10 år sen).
    även fast jag hade intyg på min dyslexi (skolan gjorde självklart inte utredningen) så fick jag inget stöd i alla fall.

hur som haver, har ni kollat upp om hon har adhd/add? det är ju koncentrationssvårigheter.
    kolla upp dyslexi också.
    för neuropsykiatriska utredningar är det dock väldigt lång väntetid ( ett år är inte ovanligt) och ni kan säkert få en remiss via eran vårdcentral om skolan vägrar.

• Elin 885

hur gammal är din dotter?
    jag satt många timmar med läxor under hela min skoltid (mest berodde det nog på den odiagnistiserade adhd:n men också på den odiagnostiserade dyslexin). i gymnasiet hade jag inte ett enda lov ledigt och inte en enda helg. jag satt med läxor då, men det berodde nog på att jag gick i skolan mellan 8-17 varje vardag och inga håltimmar.

Svar på tråden Inlärningssvårigheter. Behöver hjälp!!!!!