• Uller

Inlärningssvårigheter. Behöver hjälp!!!!!

Min dotter har tyvärr lite svårt i skolan för vissa ämnen så som  Svenska, matte och Engelska.

Hon får hjälp i skolan då hon går till specialpedagog ngr gånger i veckan och arbetar extra. 

Finns det något som vi som föräldrar kan göra för att hjälpa henne vidare?
    Tar emot alla tips och råd som finns.

Hur mycket extra bör vi arbeta med läxor hemma?
    Känns orimligt att arbeta dagligen 2 timmar till efter skoldagens slut. Det har inte våran dotter ork till efter att varit i skolan 8- 1430.

SKa man arbeta en timme extra efter skolan??

Hur bör vi lägga upp extra träningen efter skolan så att hon får möjlighet att nå målen?

Känns lite tungt nu då läraren säger att det kan bli svårt för henne att nå målen i matte, engelska och svenska i årskurs 6.
    Vet att huvudansvaret ligger på skolan men vill underlätta för min dotter.

• Svar på tråden Inlärningssvårigheter. Behöver hjälp!!!!!
  • Uller

Känns väldigt ensamt dock. 
    Finns det inte fler föräldrar där ute som är i samma sits där deras barn behöver extra hjälp?

• Uller

Hon har gått ngr dagar i skolan och upplever att Engelska är det hon tycker är jobbigast. Hon säger att hon är usel på den och att inget vill fastna.

Vi har ett möte inbokat den 24/1 med mentorn och specialpedagogen. Dessutom har specialpedagogen igår gjort ett test på vilket sätt hon lär sig bäst. Via syn eller via hörsel. Antar att vi går svar på mötet.

Hon ska imorgon gå till läxhjälpen efter skolan och de skulle jobba med engelskan då.

Det gör ont i mitt hjärta då jag ser att det är jobbigt för henne.

Under lovet hann vi med nästan all matte och jobbade med hälften av engelskauppgifterna. Var trots allt jullov och lite kul måste man få ha inte bara skola.

Vet att det finns föräldrar i parallelklassen som nu till våren bytt skola och en av anledningarna är att de tycker att skolan arbetar fel då en del barn har så stora svårigheter trots alla läxor de får varje vecka.
    Eleverna är bara 10 år.

Hoppas på att det blir bättre för oss. Får se vad mötet har att ge

• Uller

Har läst din artikel och bitar som inte stämmer in på min dotter är svårigheter att planera, organisera eller svårt med tiden eller att planera.

Intressant artikel dock,
    Tror dock att den dyslexidiagnos ligger närmare på grund av herriditetsrisken.
    Med en pappa, moster och en morfar med dyslexi så har hon det mkt nära sig.

Dessutom så ser hon ut att nå målen i de andra ämnena i skolan.

• Mammatilltvåprinsar

Kanske du ska visa artikeln för läraren TS? I fyran brukar alla nå målen i SO och NO, även de svagbegåvade. Om du kan ta att läraren säger att det som står i artikeln kan stämma på din dotter tror jag det kan vara jättebra att diskutera saken. De elever jag träffat som stämmer in på detta har klarar att organisera och planera tiden ok. De har även, utan undantag, nått målen i andra ämnen än svenska, engelska och matte upp till femman, sexan. Sen har det blivit för svårt.

• Cogito ergo sum

Ts är det vanlig inlärningssvårighet eller ligger något annat i grunden som dyslexi. OM  det är det sistnämnda så rek jag att ni gör läxor i 20 min intervaller då hjärnan belastas mer och tröttas ut..vila 2-3 min och fortsätt.

• Cogito ergo sum
    Uller skrev 2013-01-10 07:15:34 följande:
    Har läst din artikel och bitar som inte stämmer in på min dotter är svårigheter att planera, organisera eller svårt med tiden eller att planera.

Intressant artikel dock,
    Tror dock att den dyslexidiagnos ligger närmare på grund av herriditetsrisken.
    Med en pappa, moster och en morfar med dyslexi så har hon det mkt nära sig.

Dessutom så ser hon ut att nå målen i de andra ämnena i skolan.
    be skolan göra en utredning på både dyslexi och dyscalculi..om det är detta..så kan hon få inlästa böcker..mera tid..tänk på att inte ha långa sessioner åt gången. Med matte så använd gärna färgade pennor om man har svårt att se tex plus och minus..funkade för mig :) Sjunga multiplikations tabellen osv osv..finns massor man kan göra.
    Dyslexi kan yttra sig på massa olika sätt och alla har inte alla symptom. 
  • Uller

Jag ska tala med läraren och be att vi får komma till en psykolog som kan utföra ett WISC och funktionstest för att kunna se lite mer var svårigheterna ligger.

Inte för att man säkert kan utesluta lägre begåvning men hennes syskon har gjort testet hos psykolog och båda är normalbegåvade.

• Uller

Anledningarna till syskonens tester är att det ena har en hjärntumör och testet ingår i efter protokollet efter avslutad beh.

Det andra syskonet har haft en del koncentrationsbesvär, tendens till ADHD uppfyllde dock ej kraven fullt.

Vi som föräldrar ryggar inte bakåt för att det kan vara sådana bekymmer

Svar på tråden Inlärningssvårigheter. Behöver hjälp!!!!!