• Uller

Inlärningssvårigheter. Behöver hjälp!!!!!

Min dotter har tyvärr lite svårt i skolan för vissa ämnen så som  Svenska, matte och Engelska.

Hon får hjälp i skolan då hon går till specialpedagog ngr gånger i veckan och arbetar extra. 

Finns det något som vi som föräldrar kan göra för att hjälpa henne vidare?
    Tar emot alla tips och råd som finns.

Hur mycket extra bör vi arbeta med läxor hemma?
    Känns orimligt att arbeta dagligen 2 timmar till efter skoldagens slut. Det har inte våran dotter ork till efter att varit i skolan 8- 1430.

SKa man arbeta en timme extra efter skolan??

Hur bör vi lägga upp extra träningen efter skolan så att hon får möjlighet att nå målen?

Känns lite tungt nu då läraren säger att det kan bli svårt för henne att nå målen i matte, engelska och svenska i årskurs 6.
    Vet att huvudansvaret ligger på skolan men vill underlätta för min dotter.

• Svar på tråden Inlärningssvårigheter. Behöver hjälp!!!!!
  • Elin 885
    Mammatilltvåprinsar skrev 2012-12-19 19:23:21 följande:
    Elin 885: vilka skolor handlar det om?
    måste jag delge det?
  • Elin 885
    Tuffen skrev 2012-12-19 19:25:54 följande:
    Lärarnas tuffa arbetsbelastning är EN av orsakerna till att eleverna inte alltid får hjälp. Jag är själv lärare och vet hur det ser ut. 
    jo tyvärr känner många lärare som är helt uppgivna över att dem inte kan eleverna den hjälp de behöver.

• Elin 885
    Mammatilltvåprinsar skrev 2012-12-19 19:23:21 följande:
    Elin 885: vilka skolor handlar det om?
    i mina fall handlar det om
    Nybohovsskolan,
    Mariaskolan,
    Högalidsskolan
    Blommensbergsskolan

och så gymnasiet:
    SAM-Gymnasiet i järfälla, gamla jakobsbergs gymnasium.

mina vänners skolor väljer jag att inte delge, de får delge det själva om de vill.
  • Mammatilltvåprinsar

Måste? Absolut inte. Men jag tycker det vore intressant då jag arbetar på en del skolor i Stockholmsområdet och inte upplevt det du pratar om.

• Elin 885
    Mammatilltvåprinsar skrev 2012-12-19 19:29:28 följande:
    Måste? Absolut inte. Men jag tycker det vore intressant då jag arbetar på en del skolor i Stockholmsområdet och inte upplevt det du pratar om.
    läs ovan.
    jag är 27 år idag så detta var över 10 år sen.

• SIN74
    Elin 885 skrev 2012-12-19 19:24:00 följande:
    det var inte min mening att håna dig...på riktigt, men det ÄR så illa i vårt land.
    det är fakta.
    förjävligt...men sant.

Tack!
  • MD77

Jag har inte läst alla kommentarer så noga men min spontana reaktion är att din dotter verkar ha alla förutsättningar för att klara sig bra i skolan då du berättar att hon klarar många av de andra ämnena bra. Jag tror att det till största del handlar om hur lärarna kan anpassa verksamheten utifrån din dotters förutsättningar. Att få en diagnos gör ingen skillnad, din dotter är den hon är ändå och ska få den hjälp och det stöd hon behöver i alla fall.
    Då du och din dotter redan har kontakt med en specialpedagog så tycker jag att hon/han borde berätta för dig om hur du kan stötta henne hemma, utöver det de gör i skolan. Det finns en massa tekniska hjälpmedel att använda i både matte, svenska och engelska som kan underlätta och ge hjälp. 
    Om de nu på skolan inte tycker att hon gör framsteg så måste de se över vad och hur de lägger upp det extra stödet för henne. Att skicka hem en massa extra uppgifter i de ämnen hon har svårigheter i gör absolut inte saken bättre.
    Du som förälder ska enligt lag vara delaktig i hur hennes undervisning läggs upp för att på så sätt veta vad de gör på skolan, då är det lättare för dig att veta hur du kan hjälpa henne hemma också. 

• Uller

Specialpedagogen är informerad om de extraupogifterna som hon ska ha över lovet.

Hon har varit med på mötena där åtgärdsprogrammet har talats om.
    Hon får arbeta 1 gång i veckan där och nu från nästa termin skulle de ev få till ett tillfälle till. Det är hon dom sagt att vidare utredning av ev dyslexi inte behövs. Antar att det bara är att ta upp det igen.

Logopederna i vårt landsting tar inte egenremisser mig veterligen. Hur ska jag få skolan att göra mer?

Tycker att vi fått bra info om hur de arbetar i skolan men det är tydligen inte rätt sätt för min dotter.

Vill bara tillägga att trots att vissa skolor skickar på utredning så hjälper det inte alltid. Min yngsta syster fick sina diagnoser i 5:an men ingen ordentlig hjälp. Slutade 9 utan godkända betyg i kärnämnena. Gått IV programmet i 3 år och lyckats klara svenska och engelska, dock ej matten.

• Flickan och kråkan

Jag tycker att det finns en hel del märkligheter här. Jag är lärare på högstadiet i svenska och samhällsorienterande ämnen:

1. Självklart ska din dotter svårigheter utredas av specialpedagog (samt psykolog om det behövs). Det är inget som överhuvudtaget är en "om"-fråga med tanke på att det gäller tre så grundläggande ämnen. Får ni inte gör från skolledningen så gå en instans högre. Utredning garantera självklart inget, men det underlättar ju onekligen att veta mer exakt vad svårigheterna består i - för lärarna och för er föräldrar och er dotter. Lägga fokus på rätt saker.

2. Om din dotter har så pass stora svårigheter i svenska, engelska och matematik så låter det oerhört märkligt att hon klarar alla andra ämnen utan några svårigheter. Låter helt absurt i mina öron. Jag har aldrig (under bra många år som jag jobbat som lärare) haft en elev som riskerat att inte nå målen/lägsta kunskapskrav för betyg i svenska som inte också haft svårigheter i SO- och NO-ämnen. Man kan ofta underlätta genom muntligt arbete, men fortfarande brukar det finnas svårigheter kring förståelse etc. Tittar man på hur t.ex. de nationella proven i SO-ämnena kommer att se ut så krävs det rätt gedigna kunskaper i svenska - läsförståelse, tolkningsförmåga, skrivfärdigheter etc. Även matematik i form av att kunna läsa av och tolka diagram m.m.

För övrigt så är ett tips att läsa mycket. Läs högt för er dotter och samtala om innehållet. Prata om vad som händer, varför personerna gör som de gör, budskapet/vad författaren vill ha sagt och hjälp din dotter att dra kopplingar till sig själv och andra böcker hon läst. Låna inlästa böcker så att hon lyssnar samtidigt som hon följer med i boken. Skaffa ett konto till TPB så kan ni lätt ladda ner mycket litteratur. Detta kan ni få hjälp av på biblioteket. 

Titta på Lilla aktuellt och prata om det som tas upp. Läs 8-sidor (tidning med lättlästa nyheter). 

Svar på tråden Inlärningssvårigheter. Behöver hjälp!!!!!