• Uller

Inlärningssvårigheter. Behöver hjälp!!!!!

Min dotter har tyvärr lite svårt i skolan för vissa ämnen så som  Svenska, matte och Engelska.

Hon får hjälp i skolan då hon går till specialpedagog ngr gånger i veckan och arbetar extra. 

Finns det något som vi som föräldrar kan göra för att hjälpa henne vidare?
    Tar emot alla tips och råd som finns.

Hur mycket extra bör vi arbeta med läxor hemma?
    Känns orimligt att arbeta dagligen 2 timmar till efter skoldagens slut. Det har inte våran dotter ork till efter att varit i skolan 8- 1430.

SKa man arbeta en timme extra efter skolan??

Hur bör vi lägga upp extra träningen efter skolan så att hon får möjlighet att nå målen?

Känns lite tungt nu då läraren säger att det kan bli svårt för henne att nå målen i matte, engelska och svenska i årskurs 6.
    Vet att huvudansvaret ligger på skolan men vill underlätta för min dotter.

• Svar på tråden Inlärningssvårigheter. Behöver hjälp!!!!!
  • Uller

Hämtade nyss dottern i skolan. Hon har stannat kvar och jobbat med engelska på läxhjälpen som erbjuds 1g/v
    Frågade läraren om hon upplever min dotter som svagbegåvad och det gjorde hon inte.

• ruthen
    Uller skrev 2013-01-10 10:58:39 följande:
    Vi som föräldrar ryggar inte bakåt för att det kan vara sådana bekymmer
    Jag tycker du låter som en väldigt bra förälder. Jag hade ett par tvillingar i min klass en gång som uppvisade väldigt svag begåvning och jag pratade med skolans spec-pedagog som sa att skolan misstänker samma sak men att man inte får utreda dem för att deras föräldrar inte vill ha någon utredning.
    En sådan utredning kallade skolan för "psykologisk utredning" och det är säkert wisc-test de använder sig av.
  • Uller

Hoppas att skolan ser till att remiss till psykolog går iväg som jag bett om.
    Oavsett vad den visar så borde vi kunna få tips på hur vi ska hjälpa henne

• blubbblubb
    ruthen skrev 2013-01-10 15:33:38 följande:
    Jag tycker du låter som en väldigt bra förälder. Jag hade ett par tvillingar i min klass en gång som uppvisade väldigt svag begåvning och jag pratade med skolans spec-pedagog som sa att skolan misstänker samma sak men att man inte får utreda dem för att deras föräldrar inte vill ha någon utredning.
    En sådan utredning kallade skolan för "psykologisk utredning" och det är säkert wisc-test de använder sig av.

Fast varför behövs det utredning om ni redan tror er veta att barnet har svag begåvning? Är det inte bara att förhålla sig till det och anpassa undervisningen så att det bara fokuseras på att uppnå godkänt nivå utifrån barnets nuvarande nivå.
    Jag förstår att utredning behövs om svårigheter beror på dyslexi eller bara handlar om för lite träning. Men vad har utredning för betydelse i de fall man vet?  
  • Uller

Vi tror inte att hon har svag begåvning, inte heller hennes lärare som jag talade med nu i eftermiddag.
    Dyslexi är det jag och maken misstänker. Vi vill få en utredning för att bekräfta detta. Det ger henne dessutom rätt till extra provtid osv längre fram.

• Uller

Specialpedagogen har gjort ett ITPA Test på min dotter.
    Enligt pedagogen så ligger Hennes värde på över medel.
    Hon såg inga tendenser till oro, hon spekulerade lite om problemet kan ligga i att hon är född sent på året. Sedan sa hon att min dotter är väldigt hjälpsam och vill gärna hjälpa sina kamrater hon funderade om det gjorde med att hon halkat efter.

Frågade även henne om hon trodde att hon låg lägre i begåvning. Hon såg ingen sådan oro. Min dotter hade ett stort ordföråd och var duktig på att uttrycka sig.

Vet varken ut eller in nu? Varför ligger min dotter efter i ämnena?

• blubbblubb

Sorry för missförstånd. Jag svarade ruthen som jag citerade.  Jag har uppfattat att din dotter inte har svag begåvning.

Jag förstår att du är förvirrad.  Hur fungerade det hemma över ju då? 

Jag tror "hjälper klasskamrater" ideen kanske inte är så dum även om den har vissa brister. 

I ett klassrum händer ju ganska mycket och gå runt och hjälpa andra kräver förmodligen mindre konsentration än att sitta still framför sin egen bok. Hon får förmodligen uppskattning av kamraterna vilket gör att det är roligt. Däremot ställer det ju krav på att man ämnet och kan förklara pedagogiskt. Ett sådant betende borde altså kunna förklara varför hon ligger efter rent räkna-sida-för-sida men det borde å andra sidan kräva att hon kan ämnen för vem vill ha hjälp av någon som gör fel?

• Uller

Vi övade mkt matte över jul och upplevde att det gick ganska bra. Blir svårt för henne vid högre multiplikation och division.

Känns frustrerande för oss som föräldrar, vad kan vi kräva mer?
    Är hon bara lite senare än sina kamrater när det gäller inlärning? Enligt det sista testet som hon gjorde i veckan så ligger hon på övre medel och på ngn del fick hon maxpoäng.

Antar att det bara är att fortsätta så vi gjort hitills? Specialpedagogen tyckte inte hon såg ngn anledning till oro för att göra psykologutredning. Hon sa att hon brukar se tecken på det vilket hon inte kan på vår dotter.
    Hon sa att barn med dyslexi, dyskalkyli brukar ligga under medel på testet som utfördes.

• Uller

NEPSY, och leiter-R är det ngr test som skulle kunna vara aktuella på min dotter?
    Ngn som vet om de utförs av speciallärare eller psykolog?

Vet inte så mkt om testerna dock, jag vill bara veta hur vi ska gå vidare

• Uller

Haft uppföljning av åtgärdsprogrammet idag,
    Specialpedagogerna ser ingen anledning att skicka henne vidare för ev dyslexiutredning.

Enligt dem kan hon inte ha dyslexi när hon ligger så högt på ITPA testet.

Vi ska fortsätta att jobba som vi gjort enligt den.

I matten är det de fyra räknesätten som min dotter behöver bli säker på. Enligt lärarna är det inte alla bitar i matten som hon har svårt med, nu tex jobbar hon med geometri och det fungerar toppen.

I svenskan är det läsflytet som min dotter behöver jobba mer med och att kunna berätta vad texten handlar om. Sedan lite med stavningsregler. Alltså inte hela svenska biten, tydligen upplever de att hon har ett stort ordföråd i det talade språket osv.

I engelskan är det mest att jobba med, kanske pga svenskan.

Antar att vi får jobba vidare nästa möte blir v 12 så får vi se var vi ligger.

• blubbblubb

Det låter lite som att det är mängdträning hon ligger efter med. både i svenskan och matten  

Det finns ju en tröskel man måste över där läsningen blir så automatiserad att man kan fokusera på det man läser istället för att fokusera på att läsa. Hon verkar ju inte riktigt vara där än eller?

Likaså i matten. Måste man fundera på vad 12-7 blir så blir ju 102-7 krångligt, då tappar man lätt fokus och räknar fel även man ett sätt kan räkna.

Kan hon multiplikationstabellen utantill snabbt. Jag tror vi skulle kunna 60 tal på 4 minuter när vi gick i mellanstadiet?
    Kan hon räkna motsvarande divisionstal i huvudet typ 56/8 (dock ej snabbt)
    Kan hon + tal utantill med alla ental. Altså vet hon utan betänketid att 7+8 blir 15.
    Kan hon motsvarande minusräkning 15-8 =7

Vad jag förstått handlar mycket av den tidiga matematiken om att lära sig 10-kompisar (att 2+8=10) men egentligen är det ju istort sett alla entalsberäkningar man måste kunna utantill för att räkning ska flyta.

Hur har hon hängt med i böckerna på lågstadiet? Jag upplevde att min bror som räknade långsamt fick hoppa i böckerna för att ligga i fas vilket gav en "rätt" kunskap men minskad mängdträning vilket resulterade att saker inte nöttes in på samma sätt vilket gjorde det svårt att hänga med senare.  

• Uller

Låter lite som min dotter, tror hon behöver mer mängdträning.

Får hoppas att vi kommer framåt, är superfrustrerande som förälder att inte veta vad vi ska göra

• blubbblubb

Frustationskänslan känner jag igen. Min dotter är 5 år och har en språkförsening. Hon är väldigt svår att förstå av utomstående p.g.a eftersatt uttal och grammatik, men ändå tillräckligt normal för att det ska finnas hopp om att hon kommer komma ikapp. Helst innan skolan, för uttalar man bara hälften av orden så stavar man dom garanterat inte rätt.

Vi har övat halva hösten på att säga ordet "sko". Nu kan hon säga ordet sko, isolerat. Däremot kan hon inte säga "en sko" för då försvinner s:et.  (mängdträning här också)
    Så vi får väl öva 2 månader till på att säga "en sko", sen 2 månader till på "en blå sko" och 2 månader till på "jag vill ha en blå sko". 

Sen tränar vi pluraländelser. i 10 minuter hos logopeden och ungen böjer plural både där och i "dagligt tal" utan att vi behöver träna på just det. Till och med oregelbundna böjningar börjar dyka upp.        

Jag växlar ständigt tankar mellan "bara språkligt sen", "något annat fel" och "undrar vad logopeden tänker som lyckats lära barnet saker på 10 minuter som vi inte lyckats med på 5 år" och "låt henne tänka vad hon vill, allt hon lyckas med är väl bra".

• Uller

Uppdatering:
    Skolan har gjort en matteutredning som visar att dottern har dyskalkyli.
    Trots att den utredningen visade på en diagnos så vill skolan inte göra en dyslexiutredning då ITPA testen inte visar på tillräckligt stora bekymmer för dyslexi. De säger bara att hon har läs och skrivsvårigheter.

Får se om vi måste bekosta utredning själv för ev dyslexi.
    Skolan hänvisade oss till barnhälsan som var väldigt frågande vad de skulle göra då dotterns bekymmer är väldigt skolfoccuserade. De hjälper till med sådant som inte är skolrelaterade. Nu skulle de ändå se om de ev kunde hjälpa oss vidare.

• häxan surtant 6
    SIN74 skrev 2012-12-19 19:10:16 följande:

Tack för att du hånar mig!! Jag hoppas verkligen att det är undantagsfall man beter sig så tråkigt som skolan där TS barn går på!

tyvärr e det inte det... jag har kämpat i flera år för min dotter med samma bekymmer som T.S men det händer inget ändå...
  • Uller

Tycker att det känns skönt att åtminstone fått svar på varför matten är svår.
    Blir dock fruktansvärt frustrerad över att man inte kan få den hjälp man efterfrågar.

• Uller

Tror tyvärr inte att svårigheterna vi upplever är unika för vår skola.
    Hoppas att det dock är smidigare handläggningar för de flesta andra och att de får både hjälp och utredningar.

• jordgubbe0812

Gällande dyslexiutredning. Kolla upp om man måste ha remiss till logoped i ditt landsting. Behöver man prova om du kan få det via vårdcentralen.

Dyslexi är väl vanligare än matte-varianten, så jag tycker absolut att du ska utreda det.

• Uller

I vårt landsting utreder inte logopederna dyslexi hos barn. Det ska göras av elevhälsan dit skolan remitterar eleven, ingen egen remitering.

Magteutredningen blev gjord då specialpedagogen gick en kurs på universitet i den utredning och frågade om hon fick testa vår dotter, analysen gjordes i samråd mes hennes professor.

Svar på tråden Inlärningssvårigheter. Behöver hjälp!!!!!