• Uller

    Inlärningssvårigheter. Behöver hjälp!!!!!

    Min dotter har tyvärr lite svårt i skolan för vissa ämnen så som  Svenska, matte och Engelska.

    Hon får hjälp i skolan då hon går till specialpedagog ngr gånger i veckan och arbetar extra. 

    Finns det något som vi som föräldrar kan göra för att hjälpa henne vidare?
    Tar emot alla tips och råd som finns.

    Hur mycket extra bör vi arbeta med läxor hemma?
    Känns orimligt att arbeta dagligen 2 timmar till efter skoldagens slut. Det har inte våran dotter ork till efter att varit i skolan 8- 1430.

    SKa man arbeta en timme extra efter skolan??

    Hur bör vi lägga upp extra träningen efter skolan så att hon får möjlighet att nå målen?

    Känns lite tungt nu då läraren säger att det kan bli svårt för henne att nå målen i matte, engelska och svenska i årskurs 6.
    Vet att huvudansvaret ligger på skolan men vill underlätta för min dotter.

  • Svar på tråden Inlärningssvårigheter. Behöver hjälp!!!!!
  • Uller

    Jag har läst omdömena som är skrivna i de andra ämnena och där står att hon beräknas kunna nå målen.

    De arbetar mkt utifrån typ lilla aktuellt i skolan och talar och gör arbeten, tankekartor osv kring aktuella ämnen.

    Jag kan inte svara på hur de bedömer de ämnena då det är 3 olika lärare hon har i alla ämnen.

  • Uller

    Jag är inte lärare men har inte haft supersvårt i skolan. Klarat av 4-års högskolestudier men inget inom pedagogik.

    Ber bara om råd då jag känner mig förtvivlad och vill göra allt för att hon ska fixa skolan

  • Flickan och kråkan
    Uller skrev 2012-12-19 20:48:11 följande:
    Jag har läst omdömena som är skrivna i de andra ämnena och där står att hon beräknas kunna nå målen.

    De arbetar mkt utifrån typ lilla aktuellt i skolan och talar och gör arbeten, tankekartor osv kring aktuella ämnen.

    Jag kan inte svara på hur de bedömer de ämnena då det är 3 olika lärare hon har i alla ämnen.
    Det är ju därför du verkligen ska kräva en utredning. Om hon klarar de övriga teoretiska ämnena utan svårigheter så borde inte hennes svårigheter i matematik, svenska och engelska bero på pedagogiska svårigheter, men utifrån det du skriver så verkar din dotter ha just det och då måste det ju utredas så att lärarna, din dotter och ni som föräldrar vet vad hennes svårigheter består i så att ni kan arbeta och hjälpa henne på bästa sätt.

    Jag är inte mattelärare så har inte jättebra råd för just den biten, men vad gäller svenska så är mitt tips absolut att hemma arbeta med läsning genom att lyssna och läsa samtidigt. Och att samtala om innehållet. Det brukar heller inte upplev som så tungt. De flesta barn och ungdomar gillar att lyssna på bra berättelser. Däremot kan själva "läsa-själv-biten" vara jobbig. Vad upplever du själv vara hennes svårigheter i svenska? Tycker du att hon verkar förstå det hon läser? Läshastighet? Skriftligt - sammanhang, meningsbyggnad, stavning? Den muntliga biten verkar hon klara.
  • Uller

    Hon har inget stort läsa själv intresse. Tar tid för henne att läsa.
    Hon verkar inte se stavfel så lätt när hon skriver. Inte så att hon blandar ihop B och D men däremot ord som bada och badda osv.

    Hon förstår dock text som hon läst, hon kan återberätta text och vad den handlar om.

    Ska se om jag kan inspirera henne att läsa mer, lite varje dag. Hon har massor av bra böcker men plockar inte spontant upp en bok.

    Jag däremot läser kanske 50 böcker/ år. Vet inte riktigt hur jag ska få henne att hitta intresset.
    Hon ville ha hungergames böckerna för hon sett filmen. Dock tyckte hon de var för svåra mkt liten text.
    Läste dock en bok hon gillade som jag skaffade samtidigt Pappa polis, lite större text och lite lättare att läsa. Den har hon läst nu i höst.

  • jordgubbe0812

    -Hon är på väg att bli underkänd i svenska, engelska och matte men har inga problem i de andra ämnerna.
    - Hon kan läsa, förstå och återberätta
    - Hon har inte konsentrationsproblem, minnesproblem eller problem med utvecklingsnivån.
    - Hon kan inte stava enligt de grundläggade stavningsreglerna
    - Hon läser knaggligt

    Är bristande stavning och knagglig läsning orsak till godkäntvarningen i svenska eller finns det fler orsaker bakom problemet?
    Hur är hon rent grammatiskt. Kan hon skriva en sammanfattning av något på svenska med rätt grammatik?
    Är det enbart stavningen som hon har problem med i engelskan eller är det uttal och grammatik också?

  • Flickan och kråkan
    Uller skrev 2012-12-19 21:44:55 följande:
    Hon har inget stort läsa själv intresse. Tar tid för henne att läsa.
    Hon verkar inte se stavfel så lätt när hon skriver. Inte så att hon blandar ihop B och D men däremot ord som bada och badda osv.

    Hon förstår dock text som hon läst, hon kan återberätta text och vad den handlar om.

    Ska se om jag kan inspirera henne att läsa mer, lite varje dag. Hon har massor av bra böcker men plockar inte spontant upp en bok.

    Jag däremot läser kanske 50 böcker/ år. Vet inte riktigt hur jag ska få henne att hitta intresset.
    Hon ville ha hungergames böckerna för hon sett filmen. Dock tyckte hon de var för svåra mkt liten text.
    Läste dock en bok hon gillade som jag skaffade samtidigt Pappa polis, lite större text och lite lättare att läsa. Den har hon läst nu i höst.
    Jag tycker att du ska göra så här inledningsvis. Prata med läraren i svenska. Titta tillsammans på kunskapskraven för år 6 i lgr11 (kursplanen). Vilka av kunskapskraven är det som läraren tror att din dotter kan få problem med att uppnå i slutet av år 6. Gör samma sak i matematik och engelska. Ta och ring dem idag.

    Det är svårt att komma med tips och råd när man inte vet vad svårigheterna består i, alltså vad ni bör fokusera på.

    Vad gäller läsningen så säger jag igen: LYSSNA samtidigt. Låna eller ladda ner talbok till den bok hon läser. Skaffa ett konto på TPB så kan ni få mycket litteratur den vägen genom att lätt ladda ner. TPB = Tal- och punktskriftsbiblioteket. Alla de elever jag har som har det jobbigt med läsningen (oavsett orsak) har ett konto där så att de kan ladda ner och lyssna samtidigt som de följer med i bokens text. 
  • Flickan och kråkan

    I engelska finns en hel del program på t.ex. UR som kan vara lite mer spännande än att traggla i bok. Man kan välja vilken ålder/svårighetsgrad (målgrupp) i listan vänster. Jätteviktigt att lyssna och förstå. Hittade t.ex. serien "The game" på grundläggande engelska (F-3):

    www.ur.se/Produkter/170810-The-Game-Hello

  • Uller

    Ska prata med läraren nu efter lovet och få reda på vilka av kunskapskraven som de tror hon inte kan nå.

    Ska titta på nätet efter program som hon kan arbeta extra med i Engelskan för att se om vi kan få det att bli bättre.

    Har tyvärr hört om andra barn som gått på hennes skola och inte fått hjälp förrens de bytt skola i högstadiet. Alldeles för sent.

  • Flickan och kråkan
    Uller skrev 2012-12-20 10:53:37 följande:
    Ska prata med läraren nu efter lovet och få reda på vilka av kunskapskraven som de tror hon inte kan nå.

    Ska titta på nätet efter program som hon kan arbeta extra med i Engelskan för att se om vi kan få det att bli bättre.

    Har tyvärr hört om andra barn som gått på hennes skola och inte fått hjälp förrens de bytt skola i högstadiet. Alldeles för sent.
    Hur det har varit för andra är faktiskt rätt ointressant. Nu handlar det om din dotter och er här och nu. Ni kan faktiskt göra mycket. Att svart på vitt få veta vilka kunskapskrav i lgr11 som din dotter riskerar att inte nå är lätt att kräva. Din dotters lärare begår tjänstefel om de inte kan ge er den informationen. Det är liksom helt gundläggande. De ska ju om inte alltför länge faktiskt betygsätta hennes kunskaper på just dessa grunder. Skriv ut kursplanerna i svenska, matematik och engelska och låt lärarna pricka för.

    Eftersom din dotter riskerar att inte nå alla kunskapskraven så har ni rätt att få hjälp med hur ni på bästa sätt kan stötta er dotter = vad ni kan träna på hemma och information om hur skolan kommer att arbeta för att hjälpa henne att nå kunskapskraven. Om lärarna inte vet hur de ska hjälpa henne så är det ett tydligt tecken på att det behövs en utredning. Jag är inte specialpedagog utan behöver stöd av specialpedagog och utredning för att möta de elever jag har med svårigheter på bästa sätt. Att utredningar och extra stöd kostar pengar är huvudsakligen ett skolledningsproblem. Som enskilt lärare finns det ingen anledning att motsätta sig det - tvärtom. Det är ju ett stöd. 

    När ni har på fötterna som vänd er till skolledning, EHT (elevhälsoteamet - kan heta olika saker på olika skolor) eller högre instans om ni inte får gehör. 
  • Uller

    Min dotters lärare ringde mig nyss och vi talade lite kring vad hon såg som problem.
    Mycket ligger i Läsningen, hon hinner inte läsa text på samma tid som andra jämnåriga vilket innebär att när de sedan ska återberätta vad texten handlade om så kan hon inte sammanfatta texten korrekt. Alltså läsförståelse. Sedan har hon problem med stavningen och då särskilt olika stavningsljud och dubbelteckning av konsonanter.

    Frågade läraren om hon upplever att min dotter har koncentrationsvårigheter och det upplevde hon inte. Hon Tyckte även att min dotter kan föra resonemang och samtala kring ämnen som de sett p tex lilla aktuellt, alltså verkar den biten inte felas när det handlar om muntligt.

    Bad återigen om att man ska kolla upp min dotter ytterligare för att se om det kan vara tex dyslexi som orskakar svårigheterna. 
    Hennes lärare skulle tala med specialpedagogen om det redan idag.

    Det är jätte jobbigt att som förälder se hur  ens dotter har svårt och veta att det inte blir lättare. Vill att hon ska få möjlighet att komma ikapp sina kamrater för att inte känna sig utanför.

    Hon är annars en "attraktiv" kompis inget problem att hitta ngn att umgås med. Vill inte att det ska ändras.

    Hoppas verkligen att vi kommer ngn vart.
    Nu ska jag se till att hon sätter sig och arbetar med lite skoluppgifter. 

Svar på tråden Inlärningssvårigheter. Behöver hjälp!!!!!