• Anonym (andedräkten?)

julafton..julklappar...besvikelse..

julafton..julklappar...besvikelse..

Jag fick en tandborste av min man. Jag är alltså värd en tandborste. Visserligen en eltandborste. Men. En. Tandborste.

Jag hade köpt dyra märkeskalsonger plus en svindyr klocka, tog mig månader att spara ihop till...Han tjänar fyra gånger så mycket som mig i månaden och... Han gav mig, en tandborste...

Jag gör allt, tar hand om hans barn på heltid, hushåll, arbetar, är höggravid, tar all belastning hemma p g a hans jobb... och jag fötjänar en.. tandborste....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-26 22:04
    Har läst igenom åtminstone fem sidor men stoppar där, det verkar som om en hel del (eller typ alla utom två) fokuserar på prislappen eller kostnaden på julklapparna, läser ni vad jag skriver handlar det ingenting om pengar utan om tankeverksamheten bakom julklappen. Han sa dagen innan att han inte köpt något till mig och jag svarade att han inte behöver göra det, vi kanske kan hitta på något barnfritt istället någon dag/kväll... Så pikat honom har jag gjort om vad jag vill... I vilket fall, TVÅ personer har skrivit inlägg som verkligen stämmer...

Tis 25 dec 12:23

"Anonym (??) skrev 2012-12-24 22:38:28 följande: Känns som problemet är större än tandborsten. Det känns som att han sällan ger dig uppskattning och när du verkligen hoppas att han ger dig en strimma hopp om uppskattning så blir det extra tydligt att han sviker dig på den punkten?

Precis vad jag tänkte.

TS skriver om allt vad hon gör för sin man, och tar ut sin frustration på just julklappen, trots att jag misstänker att hon egentligen är frustrerad över att han inte uppmärksammar det hon gör i vardgen, hur hon sliter för ingen lön alls. "
  • Svar på tråden julafton..julklappar...besvikelse..
  • Anonym (Förstår TS)

Men förstår inte dem som inte förstår henne.

Julklappar handlar om att tänka på dem omkring sig. Sätta sig in i deras situation, vad de kan vilja ha som de annars inte unnar sig.

TS har gjort detta, men hennes karl röck något från hyllan i sista minuten. Ogenomtänkt och oengagerat.

Sen att han dessutom var snål är bara grädden på moset. 

Sen är jag för delad ekonomi. Att sen de just har detta och ts fick kämpa extra för att få fram pengarna till sambons julklapp gör det bara mer fel från hans sida.

Vad du TS kan göra? Jul är visserligen bara en del av året, prata med din sambo om hur besviken du blev, kanske han tänker till lite extra nästa år, men sen så måste du släppa det. Jag antar att han kanske inte är uppväxt med att ge presenter och julklappar. Hoppas han ger dig mer uppmärksamhet med annat än presenter under året som kompenserar den biten.

Kram från mig.           

• Spacefrog
    Anonym (Förstår TS) skrev 2012-12-25 18:12:57 följande:

Skönt att veta att det är fler än TS som har inställningen att julklappar är en mänsklig rättighet. Då ska jag se till att vara extra noga att bocka av det som en av grejerna som går fetbort nästa gång jag går på date.
  • Lindsey Egot the only one

Anonym (förstår TS)

Vadå röck något från hyllan?
    Han kanske tyckte en eltandborste var något väldigt bra då de borstar överlägset bäst gentemot när man borstar för hand.
    Fråga bara en tandläkare!
    Han kanske är mån om ts tandhygien så hon slipper en massa dyra utlägg hos tandläkaren i framtiden. Tom tandläkarna rekommenderar eltandborste då de är det bästa. Den värsta sortens värk man kan få är i munhålan och tänderna. Varför skulle det vara en skit sak att få i julklapp?

Nä tacksamheten har många tappat för länge sedan samt att många känner sig lätt kränkta. Ts man kanske inte ens tycker att ts har dålig andedräkt eller problem med att borsta tänderna men ts man tyckte detta skulle underlätta. Nästa gång borde han kanske dra ut tänderna och ge henne en tandprotes i guld och med diamant infattningar!

• Tom Araya

Efter att ha läst alla TS inlägg får jag säga att jag förstår henne. Det verkar inte vara mycket tanke bakom när TS man köper julklapp till sin fru.

• Typiskt

Nu har jag inte läst alla svar men ÅHHHH vad jag är glad att jag har en man som tänker likadant som jag! :D Att julklappar bara är att byta pengar med varandra. Vi har inte köpt nåt till varandra på mååånga år.

Dessutom är det han som drar in de mesta pengarna till hushållet så skulle jag köpa nåt svindyrt till honom för mina pengar, så kanske jag inte skulle ha råd med nåt annat resten av månaden och då blir det han som får betala sånt som jag vanligtvis betalar och då har han ju ändå betalat sin klapp i slutändan :)

Vi köper någon enstaka genomtänkt klapp till barnen då vi är av samma åsikt även när det gäller dem; de ska inte bli några bortskämda snorungar! Vi har även satt gräns på antal klappar som far- och morföräldrar får följa.  Hellre en lite dyrare klapp som de verkligen vill ha och behöver än femtielva skitgrejer som går sönder efter två dagar.

• ica
    Anonym (Förstår TS) skrev 2012-12-25 18:12:57 följande:

Julklappar handlar om att tänka på dem omkring sig. Sätta sig in i deras situation, vad de kan vilja ha som de annars inte unnar sig.

TS har gjort detta, men hennes karl röck något från hyllan i sista minuten. Ogenomtänkt och oengagerat.

Sen att han dessutom var snål är bara grädden på moset. 

Sen är jag för delad ekonomi. Att sen de just har detta och ts fick kämpa extra för att få fram pengarna till sambons julklapp gör det bara mer fel från hans sida.

Vad du TS kan göra? Jul är visserligen bara en del av året, prata med din sambo om hur besviken du blev, kanske han tänker till lite extra nästa år, men sen så måste du släppa det. Jag antar att han kanske inte är uppväxt med att ge presenter och julklappar. Hoppas han ger dig mer uppmärksamhet med annat än presenter under året som kompenserar den biten.

Kram från mig.           
    Precis! Det handlar om att ge nåt som är till för mottagaren. Nåt som personen vill ha. Inte nåt man själv vill köpa. Det verkar ju vara nåt som är köpt i förbifarten. Utan någon omtanke. Sen var det ju snålt.
  • Anonym

Jösses vad alla håller på med sina prylar.

Jag fick inte ett enda paket i år. Däremot fick jag en tvåveckors resa till en varm strand i januari. Min man och jag bestämde tillsammans att vi skulle åka, och betalade naturligtvis tillsammans också. Vi känner oss otroligt nöjda och lyckligt lottade och vi slipper allt tjafs.

• Matkvinnan
    Calpurnia skrev 2012-12-25 14:31:52 följande:

Hur menar du då..? Mina barn bor där halva tiden, så jag gör såklart vad jag kan för att de ska få sova med sängkläder i sängarna, ha en läslampa vid soffhörnet så att de kan läsa, ha kläder som inte luktar mögel för att de legat nedknölade smutsiga i en tät plastsäck o.s.v.. Det är ju knappast läge för romantiska presenter till min exman längre...
    ?
    "Män tänker oftast mer praktiskt" 
  • Apocalypso

Ha, ha, ha, skämtar du? Är du inte nöjd med hemmafrulivet, att sköta markservice och vara slav under hans ekonomi? Jamen skilj dig då om en tandborste får din värld att rämna! Demon

Only weak men fear strong women!
  • Anonym (Pajas)

Haha

Jag ÖNSKADE mig en julklapp i form av en eltandborste men dock av min pappa.
    Vilket jag fick och en fin dyr en dessutom.

Min fru och jag kom överens om att inte köpa något alls till varandra i år för att vi har taskigt med pengar.
    Jag har precis slutat skolan och då blev det en sån där mellan månad då CSN inte ger mig en krona.

Köpte hur som helst en locktång som hon tittat på ett antal gånger men inte tyckt att hon har haft råd med.
    Men nu inser jag ju att mitt i julklappsöppningen så är jag en jävla idiot, vi kom ju överens om att inte köpa något vilket gjorde att hon kände sig värdelös eftersom hon faktiskt inte köpte något.

Vilket dumskalle jag är !!!

Svar på tråden julafton..julklappar...besvikelse..