• Anonym (andedräkten?)

julafton..julklappar...besvikelse..

julafton..julklappar...besvikelse..

Jag fick en tandborste av min man. Jag är alltså värd en tandborste. Visserligen en eltandborste. Men. En. Tandborste.

Jag hade köpt dyra märkeskalsonger plus en svindyr klocka, tog mig månader att spara ihop till...Han tjänar fyra gånger så mycket som mig i månaden och... Han gav mig, en tandborste...

Jag gör allt, tar hand om hans barn på heltid, hushåll, arbetar, är höggravid, tar all belastning hemma p g a hans jobb... och jag fötjänar en.. tandborste....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-26 22:04
    Har läst igenom åtminstone fem sidor men stoppar där, det verkar som om en hel del (eller typ alla utom två) fokuserar på prislappen eller kostnaden på julklapparna, läser ni vad jag skriver handlar det ingenting om pengar utan om tankeverksamheten bakom julklappen. Han sa dagen innan att han inte köpt något till mig och jag svarade att han inte behöver göra det, vi kanske kan hitta på något barnfritt istället någon dag/kväll... Så pikat honom har jag gjort om vad jag vill... I vilket fall, TVÅ personer har skrivit inlägg som verkligen stämmer...

Tis 25 dec 12:23

"Anonym (??) skrev 2012-12-24 22:38:28 följande: Känns som problemet är större än tandborsten. Det känns som att han sällan ger dig uppskattning och när du verkligen hoppas att han ger dig en strimma hopp om uppskattning så blir det extra tydligt att han sviker dig på den punkten?

Precis vad jag tänkte.

TS skriver om allt vad hon gör för sin man, och tar ut sin frustration på just julklappen, trots att jag misstänker att hon egentligen är frustrerad över att han inte uppmärksammar det hon gör i vardgen, hur hon sliter för ingen lön alls. "
  • Svar på tråden julafton..julklappar...besvikelse..
  • Anonym (Förstår TS)
    Anonym (SUCK) skrev 2012-12-27 10:18:21 följande:
    Alla ni som tycker TS är bortskämd etc. tycker jag verkligen synd om. Är det kanske så att ni själva lever i skitförhållanden och detta är er vardag? För det är inte OK någonstans i ett lyckligt förhållande och det har inget som helst att göra med prislappen utan om omsorgen och tanken man lagt ner på att finna en gåva till sin partner som man tror hen skulle uppskatta. 
  • EnAnonumius
    Lilje skrev 2012-12-27 10:28:03 följande:
    Så kärlek mätas i hur duktig man är att köpa presenter?

Jag fick en microvågsugn till min födelsedag förra året.  Borde jag bli besviken då, den var ju inte särskilt romantisk?  Men absolut praktisk. 
    Precis man kan ju undra varför det är så viktigt med "krimskrams och romantiskt" i presentväg för att mäta "lycka" i ett förhållande. 

Att köpa något praktiskt  kan vara precis lika genomtänkt som "krimskrams och romantiskt".

Jag är kvinna, älskar att tänka logiskt och rationellt. Den intelligenta vet att ju mer man lär sig ju mindre kan man.
  • EnAnonumius
    Alla ni som tycker TS är bortskämd etc. tycker jag verkligen synd om. Är det kanske så att ni själva lever i skitförhållanden och detta är er vardag? För det är inte OK någonstans i ett lyckligt förhållande och det har inget som helst att göra med prislappen utan om omsorgen och tanken man lagt ner på att finna en gåva till sin partner som man tror hen skulle uppskatta. 
    Att köpa något praktiskt i present kan vara precis lika genomtänkt som att man springer ut och köper "krimskrams" och/eller något "romantiskt".

Jag mäter inte mitt förhållandes lycka i vad som jag får i present.
    Eller jag kanske skall vara sur och olycklig för all framtid att min man gav mig en pick-upp till min skivspelare så att jag kunde lyssna på mina LP-skivor? Tyckt den var mer genomtänkt gåva att få även om den är en praktisk sak, än att få ett "romantiskt" eller "krimskrams" i present.

Jag är kvinna, älskar att tänka logiskt och rationellt. Den intelligenta vet att ju mer man lär sig ju mindre kan man.
  • Lilje
    EnAnonumius skrev 2012-12-27 16:45:28 följande:
    Precis man kan ju undra varför det är så viktigt med "krimskrams och romantiskt" i presentväg för att mäta "lycka" i ett förhållande. 

Att köpa något praktiskt  kan vara precis lika genomtänkt som "krimskrams och romantiskt".

Jag gillar inte romantisk skit själv, jag har mycket mer behov av en micro än blommor eller choklad.  :)  Självskrivna dikt hade nog mest känns konstigt...
  • Anonym (SUCK)
    EnAnonumius skrev 2012-12-27 16:45:28 följande:

Lilje skrev 2012-12-27 17:31:17 följande:
    Jag gillar inte romantisk skit själv, jag har mycket mer behov av en micro än blommor eller choklad.  :)  Självskrivna dikt hade nog mest känns konstigt...

EnAnonumius skrev 2012-12-27 16:51:34 följande:
    Att köpa något praktiskt i present kan vara precis lika genomtänkt som att man springer ut och köper "krimskrams" och/eller något "romantiskt".

Jag mäter inte mitt förhållandes lycka i vad som jag får i present.
    Eller jag kanske skall vara sur och olycklig för all framtid att min man gav mig en pick-upp till min skivspelare så att jag kunde lyssna på mina LP-skivor? Tyckt den var mer genomtänkt gåva att få även om den är en praktisk sak, än att få ett "romantiskt" eller "krimskrams" i present.

VAR någonstans i mitt inlägg skrev jag ett ord om krimskrams och romantik? Snacka om att VILJA missförstå! En pick-up till din skivspelare var väl en toppenpresent? Genomtänkt och omsorgsfull skulle jag påstå. En omsorgsfull present behöver givetvis inte vara en dikt! Ett år fick jag en elektrisk filt av min sambo, skitglad blev jag eftersom jag alltid fryser! Det fanns en tanke bakom presenten även om den inte var så "romantisk". Men en eltandborste som man köpt i all hast dagen innan julafton finns det ingen tanke bakom och DET är inte OK!
  • Anonym
    "Skitförhållande" för att man inte tycker att en eltandborste är det värsta man kan ge bort i present? Hur tänker du nu? Och vad vet du om TS´ man och hur han tänker? I hans värld kanske den nu mycket omdiskuterade tandborsten var utvald med tanke och omsorg. Finns en massa varianter av eltandborstar och flera av dem skulle i alla fall jag bli glad att få i present. Och nej, jag lever inte i något skitförhållande.
  • Starbaby

Jag förstår att du är besviken :( Killar kan ofta behöva en liten push och massa tips på vad du önskar dig. De är inte så duktiga på att läsa mellan raderna. Min sambo var värdelös på att köpa julklappar/presenter förut men nu är han jättefuktig. Men det har krävts massa tips och påminnelser.

★°☆ www.finest.se/natali ★°☆
  • Anonym
    Starbaby skrev 2012-12-27 19:07:07 följande:
    Jag förstår att du är besviken :( Killar kan ofta behöva en liten push och massa tips på vad du önskar dig. De är inte så duktiga på att läsa mellan raderna. Min sambo var värdelös på att köpa julklappar/presenter förut men nu är han jättefuktig. Men det har krävts massa tips och påminnelser.
    Han e fuktig? Härligt!
  • Starbaby
    Anonym skrev 2012-12-27 19:12:33 följande:
    Han e fuktig? Härligt!
    Hahaha, fuktig....fy fan vad äckligt. D och F ligger för nära helt enkelt.
    ★°☆ www.finest.se/natali ★°☆
  • Anonym

Hö´ru TS, varför tar du inte ett snack med din man och frågar honom rakt ut vad han menar med eltandborsten?
    Kanske en del besvikelse kan skingras då ifall han ger dig sina motiv till varför han köpte just en eltandborste.
    Tala sedan om vilken typ av presenter du förväntar sig och acceptera hans reaktion på det. Kanske han hitintills inte förstått vad du vill ha eller så har ni vitt skilda uppfattningar om vad som är en lämplig julklapp till dig.
    Helt enkelt, försök att lösa knuten i stället för att göra en stor grej av det. Det är ju trots allt bara en julklapp det handlar om. Om du tvivlar på hans kärlek måste det finnas andra saker i ert förhållande som inte funkar, det kan inte handla om en eltandborste, väl?

• Lilje

Vilka typer presenter hon förväntar sig? Man kan inte kräva någonting i present av någon, man kan däremot jobba lite på sig själv så man blir tacksam för vad man får.

Grh. Människor. >

• Emeli

Jag tycker en eltandborste är en jättebra och omtänksam present, speciellt nu när du är gravid. Det förebygger ju problem med tänderna. Det är väl inget fel att vara rädd om sina tänder?

• EnAnonumius

Anonym (SUCK) skrev 2012-12-27 18:35:38 följande:

VAR någonstans i mitt inlägg skrev jag ett ord om krimskrams och romantik?
     Snacka om att VILJA missförstå! En pick-up till din skivspelare var väl en toppenpresent? Genomtänkt och omsorgsfull skulle jag påstå. En omsorgsfull present behöver givetvis inte vara en dikt! Ett år fick jag en elektrisk filt av min sambo, skitglad blev jag eftersom jag alltid fryser! Det fanns en tanke bakom presenten även om den inte var så "romantisk". Men en eltandborste som man köpt i all hast dagen innan julafton finns det ingen tanke bakom och DET är inte OK!
    "VAR någonstans i mitt inlägg skrev jag ett ord om krimskrams och romantik?"
    Ingenstans och jag har aldrig hävdat att DU påstod så heller. Om DU notera formuleringen så ser du att den är allmänt formulerat. Inte formulerat enbart efter ditt svar.
    Så vem missförstod sa du? 

Sedan så var det DU själv som skrev detta:

"Alla ni som tycker TS är bortskämd etc. tycker jag verkligen synd om. Är det kanske så att ni själva lever i skitförhållanden och detta är er vardag? "

Varför anser DU detta att folk som tycker TS per se är bortskämd måste leva i ett skitförhållande?
    Tycker du har jävliga fördomar om människor som svara.
    Ta du och prova med att vidga dina vyer en smula och inse att FOLK är olika och tycker olika och tycker man någon är otacksam så är det dumt och trångsynt av dig att göra en första häraledning att folk lever i ett skitförhållande

Så DU anser att en pic-up är mer genomtänkt än en eltandborste?
    Tänk du en eltandborste är faktiskt lika vettig om inte vettigare egentligen.
    Beakta att en pic-upp är DYRARE. De går på flera tusen spänn om man skall ha en bra som inte kvaddar musikupplevelsen och inte tar slut med en gång. Och en pic-up håller inte mer än c:a 2000-2500 speltimmar. Och den gör inte ett skit för hälsan alls egentligen.

En el-tandborste gör mycket för tandhälsan. Den är dessutom långt mycket bättre än en manuell tandborste. Så vad är det för fel att köpa en sådan fin och praktisk gåva som en eltandborste egentligen är.
    Så nej jag anser inte att en pik-upp är mer genomtänkt än en el-tandborste.

Och ja TS är bortskämd fortfarande.

• Hedebris

men man kan alltid övertolka.

han kanske tänker: Nya kalsonger, är det fel på mina gamla? Är jag ofräch?

En klocka? Tycker hon inte jag kan passa tider?

Sluta ge presenter istället...       

• EnAnonumius
    Lilje skrev 2012-12-27 17:31:17 följande:
    Samma här..
    Dessutom så är romantik för mig en sinnesstämning inte något jäkla blivande komposter (blomsterkvast) eller sötsliskigt att äta.

Undra hur många som skulle tycka det är romantiskt med att stå över en öppen motorhuv med vars en kopp kaffe och titta på solnedgången samtidigt i en skiten overall. Men för mig och gubben var det detta. Solnedgången och stämningen som dök upp i samband solnedgången var hur jäkla romantiskt som helst. Hjärta

Smycken köper jag själv så jag får det jag vill ha. Glad

I år så tog gubben och jag oss råd och köpte oss själva en hushållsassistent i Julklapp. En bra julklapp. Då vi båda har problem med axlarna och inte kan fixa degen själva för hand och vi älska nybakat bröd.

Tror att folk har för höga krav i dag (på prislappar och annat) så de missar det lilla enkla som kan vara minst lika fint och vettigt det med.

• Anonym (Förstår TS)
    EnAnonumius skrev 2012-12-28 11:34:34 följande:

"VAR någonstans i mitt inlägg skrev jag ett ord om krimskrams och romantik?"
    Ingenstans och jag har aldrig hävdat att DU påstod så heller. Om DU notera formuleringen så ser du att den är allmänt formulerat. Inte formulerat enbart efter ditt svar.
    Så vem missförstod sa du? 

Sedan så var det DU själv som skrev detta:

"Alla ni som tycker TS är bortskämd etc. tycker jag verkligen synd om. Är det kanske så att ni själva lever i skitförhållanden och detta är er vardag? "

Varför anser DU detta att folk som tycker TS per se är bortskämd måste leva i ett skitförhållande?
    Tycker du har jävliga fördomar om människor som svara.
    Ta du och prova med att vidga dina vyer en smula och inse att FOLK är olika och tycker olika och tycker man någon är otacksam så är det dumt och trångsynt av dig att göra en första häraledning att folk lever i ett skitförhållande

Så DU anser att en pic-up är mer genomtänkt än en eltandborste?
    Tänk du en eltandborste är faktiskt lika vettig om inte vettigare egentligen.
    Beakta att en pic-upp är DYRARE. De går på flera tusen spänn om man skall ha en bra som inte kvaddar musikupplevelsen och inte tar slut med en gång. Och en pic-up håller inte mer än c:a 2000-2500 speltimmar. Och den gör inte ett skit för hälsan alls egentligen.

En el-tandborste gör mycket för tandhälsan. Den är dessutom långt mycket bättre än en manuell tandborste. Så vad är det för fel att köpa en sådan fin och praktisk gåva som en eltandborste egentligen är.
    Så nej jag anser inte att en pik-upp är mer genomtänkt än en el-tandborste.

Och ja TS är bortskämd fortfarande.

Lustigt att du tycker att (suck) har fördomar när hon tycker till om er som har fördomar om TS..

Så om du fick organiskt ogräsmedel i födelsedagspresent skulle du bli glad eftersom det är en bra produkt? Det finns väl mängder av bra produkter som man ändå inte skulle önska sig eller vilja ha. Min överviktiga syster fick en stegräknare som morgongåva.. hur kul tror du hon tyckte det var? 
  • EnAnonumius
    Anonym (Förstår TS) skrev 2012-12-28 12:01:12 följande:
    Lustigt att du tycker att (suck) har fördomar när hon tycker till om er som har fördomar om TS..

Så om du fick organiskt ogräsmedel i födelsedagspresent skulle du bli glad eftersom det är en bra produkt? Det finns väl mängder av bra produkter som man ändå inte skulle önska sig eller vilja ha. Min överviktiga syster fick en stegräknare som morgongåva.. hur kul tror du hon tyckte det var? 
    Ja knappast lustigt alls du. Hennes fördomar är knappast mer legitima än några andras fördomar. Så kom inte dragandes med att försöka använda argumentationsfelet "Tvår fel bli ett rätt" mot mig du.
    Ja det är otacksamt att anse att någon saknar värde baserat på vilken typ av present man få.

Jag har redogjort på vilket sätt JAG ansåg att en el-tandborste var bra. Så din motfråga saknar helt jäkla värde. Lustigt att du helt STRUNTAR i det när du skall gå i clinch med mig..

Här är redogörelsen som du tydligen ignorerade:
    "En el-tandborste gör mycket för tandhälsan. Den är dessutom långt mycket bättre än en manuell tandborste. Så vad är det för fel att köpa en sådan fin och praktisk gåva som en eltandborste egentligen är.
    Så nej jag anser inte att en pik-upp är mer genomtänkt än en el-tandborste."

Och ja om du har grava problem med att folk uppskattar praktiska gåvor mer och är med och svara och ger sin åsikt så är det dina problem. Inte mina och andras problem utan just DINA egna problem att du inte hantera att folk inte alltid håller med en TS. Förstår du att detta är ett diskussionsforum på familjeliv. Inte ett konsensusforum där man måste till varje pris hålla med TS och sitta och ömka och dalta med en TS och jämt måste ha "Förståelse för TS". 

Du skrev:
    Min överviktiga syster fick en stegräknare som morgongåva.. hur kul tror du hon tyckte det var?

Jag känner inte din syster. Så du får fråga henne. Jag sitter INTE och bedömer andras känslor då JAG vet att folk är olika och tycker/känner olika in för olika situationer och med presenter.

Är knappast jämförbart med en tråd på ett diskussionsforum.

Vad du inte begriper är att TS startade en tråd på Familjeliv då får hon RÄKNA med att folk lägger sin åsikt och att man kankse inte tycker lika och kan få höra att hon är otacksam.

Skall du svara mig låt bli logikvurpor, argumentationsfel, äpple-päron jämförelser,  och att hoppa på folk som INTE delar en TS åsikt med att försöka "räfsa till dem" så som du gör. Väldigt ofta med helt utan grund.

• Anonym (Förstår TS)
    EnAnonumius skrev 2012-12-28 14:08:42 följande:
    Ja knappast lustigt alls du. Hennes fördomar är knappast mer legitima än några andras fördomar. Så kom inte dragandes med att försöka använda argumentationsfelet "Tvår fel bli ett rätt" mot mig du.
    Ja det är otacksamt att anse att någon saknar värde baserat på vilken typ av present man få.

Jag har redogjort på vilket sätt JAG ansåg att en el-tandborste var bra. Så din motfråga saknar helt jäkla värde. Lustigt att du helt STRUNTAR i det när du skall gå i clinch med mig..

Här är redogörelsen som du tydligen ignorerade:
    "En el-tandborste gör mycket för tandhälsan. Den är dessutom långt mycket bättre än en manuell tandborste. Så vad är det för fel att köpa en sådan fin och praktisk gåva som en eltandborste egentligen är.
    Så nej jag anser inte att en pik-upp är mer genomtänkt än en el-tandborste."

Och ja om du har grava problem med att folk uppskattar praktiska gåvor mer och är med och svara och ger sin åsikt så är det dina problem. Inte mina och andras problem utan just DINA egna problem att du inte hantera att folk inte alltid håller med en TS. Förstår du att detta är ett diskussionsforum på familjeliv. Inte ett konsensusforum där man måste till varje pris hålla med TS och sitta och ömka och dalta med en TS och jämt måste ha "Förståelse för TS". 

Du skrev:
    Min överviktiga syster fick en stegräknare som morgongåva.. hur kul tror du hon tyckte det var?

Jag känner inte din syster. Så du får fråga henne. Jag sitter INTE och bedömer andras känslor då JAG vet att folk är olika och tycker/känner olika in för olika situationer och med presenter.

Är knappast jämförbart med en tråd på ett diskussionsforum.

Vad du inte begriper är att TS startade en tråd på Familjeliv då får hon RÄKNA med att folk lägger sin åsikt och att man kankse inte tycker lika och kan få höra att hon är otacksam.

Skall du svara mig låt bli logikvurpor, argumentationsfel, äpple-päron jämförelser,  och att hoppa på folk som INTE delar en TS åsikt med att försöka "räfsa till dem" så som du gör. Väldigt ofta med helt utan grund.

Du vill inte diskutera, du vill bråka.. Du kan inte sätta dig in i andras situation utan ser allt utifrån ditt eget perspektiv. JAG (dvs du) hade blivit glad åt en el-tandborste. Därför så är TS otacksam om inte HON gillar den.

Jag förstår att du inte heller kan förstå hur min syster tyckte om att få en stegräknare eftersom du heller inte förstår TS.

Lustigt att du inte bemöter andra när du klagar på att de inte bemöter dig i din argumentation. Räfta kan du göra själv..   
Svar på tråden julafton..julklappar...besvikelse..