Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (Förbannad)

Är detta ok? Kan knappt andas!

Jag är astmatiker och allergisk mot allsköns pälsdjur, men framförallt katter. Vi har i år rest från Göteborg till släkten i Ö-vik för att fira jul. Idag vid 12 dyker syrran (som bor i stan) upp med sinkatt! Lägenheten är nu full av katthår. Mina ögon är röda och kliar och rinner. Jag nyser. Näsan är täppt. Det piper när jag andas. Jag har utslag som kliar på hela kroppen. Eftersom jag inte förvarnats har jag inga allergimediciner med mig och apoteken är stängda. Känner mig så besviken. Jag är så trött och mår dåligt. Jag funderar på att åka hem imorgon. Är det verkligen ok att göra såhär? Överreagerar jag?

• Svar på tråden Är detta ok? Kan knappt andas!
  • Anonym (julkusen)

Ja, det är ju det jag skriver. Syrran kanske inte gillar henne....Då gör man inte allt för släkten.

• sextiotalist
    Anonym skrev 2012-12-25 00:05:05 följande:
    Eh, "det kan var en bonus"?? Piper det när man andas så ber man sin fullt friska och körbara anhörig att köra en till sjukhuset. Ambulanser är INTE till för sådana tillfällen och vad jag förstått av ts är hennes tillstånd INTE akut så ett sätt som behöver akutvård.

Bevisligen är inte ts skräckslagen och ändå råder du henne att ringa en ambulans för att som en bonus få sympat och så får hennes korkade syrra se att läget är allvarligt. Tro mig, ambulanspersonalen kommer inte tycka synd om de som ringer dom i ett icke akut läge (112 kommer dessutom inte ge henne en om hon inte ljuger och överdriver sina problem. Att hon blir rädd ger henne inte heller en ambulans utan en fin hjälp via telefon om hur icke farligt det är och att hon kan ta sig in själv) och hennes dumma syrra kommer bara tycka att hon är en dramaqueen. 112 är ingen taxiservice och jag är inte ett dugg mer trevlig än jag måste mot de som ringer oss i onödan när någon annans stackars farfar kanske dör för att alla bilar är upptagna. skäms över att du ens tänkte tanken!!
    Som varandaeambulansförare så är du pinsamt dåligt påläst om allergier, en allergi kan på några minuter bli en allergichock (även pälsdjursallergi).

Jag har en bekant som körde mot rött genom hela stan pga ett barn fick allergi (ambulans hade tagit för lång tid).

Min sambos ena barn fick ambulanshelikopter pga allergi.
    Varför ambulans är bra, för att ni bör ha syrgas, antihistaminer och annat som kan sättas in under färd.    
  • sextiotalist

OK, det var idioti att ta med sig katten, men som allergiker så borde du alltid ha medicin med dig. De jag känner som är pälsdjursallergiker har alltid astmamedicin med sig, även till arbetet (som är djurfritt) för att det alltid finns allergener i mer eller mindre mängd.

• Marina80
    Bevabus skrev 2012-12-24 23:15:56 följande:
    Tycker nästan du borde ringa ambulansen bara för att få det upptryckt i familjens nyllen hur FEL dem har. Det kan säkerligen ambulanspersonalen göra dem medvetna om!

Ambulans tillkallar man om det är fara för ens liv. Inte för att trycka upp det i nyllet på någon.

Ts: Eftersom du är så pass allergisk borde du alltid ha med dig din medicin. Be någon köra dig till akuten eller ta en taxi dit.

Däremot var det väldigt respektlöst av din syster. Katten hade klarat sig på egen hand en natt.

Däremot är risken stor att du blivit dåligt ändå eftersom det är svårt för din syster att helt sanera sig från katthår och du är ju tydligen svårt allergisk mot katt. Antagligen borde du ha medicinerat i förebyggande syfte i vilket fall som helst.
  • Anonym
    Anonym (Förbannad) skrev 2012-12-24 23:04:49 följande:

Jag har ringt runt hela grannskapet, men inget. Det skulle dock inte hjälpa så långt.
    Och ingen annan du kan sova hos? Har ingen bensinmack öppet? De säljer allergimedicin...
  • Mabaja

Vi firade med mina svärisar och de har en allergivänlig hund! Dock inte allergivänlig för mig... Tog med mig astmamedicin men den visade sig vara... Slut! Gick lös här hemma efteråt och hittade totalt... 3 tomma bricanyler! Ska tillbaka dit idag igen och jag vet inte hur jag ska lösa problemet då jag kan få ny astmamedicin tidigast efter nyår (väntetid på recept)...

• Anonym
    Mamma till W skrev 2012-12-25 09:55:01 följande:
    Vi firade med mina svärisar och de har en allergivänlig hund! Dock inte allergivänlig för mig... Tog med mig astmamedicin men den visade sig vara... Slut! Gick lös här hemma efteråt och hittade totalt... 3 tomma bricanyler! Ska tillbaka dit idag igen och jag vet inte hur jag ska lösa problemet då jag kan få ny astmamedicin tidigast efter nyår (väntetid på recept)...
    Synd att du slarvade. Men Bricanyl är en vanlig medicin. Finns ingen i omgivningen som kan låna ut?
  • viseversa

Klart det inte är okej att ta med sin katt när man vet att ens syster är så allergisk. vilket stort EGO din syster är ts. fan vad förbannad jag hade blivit!

• tindralva

Så makalöst fräckt och elakt av din syster! Ja du borde nog ha med medicin överallt men det värsta är att din syster beter sig så här! Mina barns storasyser ( min mans barn) är allergisk och när hon är på besök ( flyttat hemifrån) far inte tjejerna och rider som de brukar, även om de har sina hästkläder ute i förrådet, vill inte att hon ska bli sjuk av att vara hos oss. Vi var kattvakter i ett par veckor i somras och några dagar efter att de åkt hem igen så kom bonusdottern och jag har väl aldrig städat så mycket någonsin innan plus att jag förvarnade henne så hon kunde ladda med medicier OM jag missat katthår någonstans. Och ja, jag lovade att vara kattvakt INNAN  jag visste att hon skulle komma så jag är ingen elak styvmor Flört

Svar på tråden Är detta ok? Kan knappt andas!