Anonym (Nyfiken) skrev 2013-04-23 22:31:40 följande:
Det vore intressant att höra från någon som varit/är otrogen (vilket ju inte är helt ovanligt) varför hen ändå föredrar en monogam relation...
Jag har haft två längre förhållanden (och ett flertal kortare före och emellan dom två). Ett som varade i dryga 3år och ett som varat i dryga 7år (mitt nuvarande). I det första av mina längre förhållanden var jag otrogen. Det berodde på att vi inte passade så bra ihop som vi ville göra. Tiden var inte rätt kanske, vi var på olika ställen i livet och ville olika saker, men vi blundade för det länge. Otrohet är ingen lösning och det finns, enligt mig, inget som rättfärdigar otrohet, men det kan finnas förklaringar till varför det sker. För min del var förklaring det, att jag var i ett förhållande med en person som jag så gärna ville känna samhörighet med, som jag så gärna ville se en framtid med, men det gick inte. Inte just då åtminstone. Att vara otrogen löste som sagt inte det, men det gjorde att vi fick ett avslut åtminstone. Jag vågade tanke tanken på och erkänna att förhållandet inte var rätt.
I mitt nuvarande förhållande (jag är gift numera), så har jag aldrig haft en tanke på att vara otrogen och som det känns just nu, så kommer jag inte ha det heller. Saker och ting kan dock förändras. I mitt förhållande nu är vi mer på samma våglängd, gällande det mesta. Jag känner den där samhörigheten och jag ser verkligen en framtid tillsammans. Känslan i det här förhållandet är en helt annan. Det beror väl delvis på att jag utvecklats som person, men också på att min partner är någon annan. En person jag är mer kompatibel med.
Att leva i en relation med endast en partner och hålla fast vid enbart den partnern är för mig stärkande. Det ger mig trygghet. Jag vill ge allt till en person och få allt av en person. För mig är det såhär jag trivs bäst, bara jag och min partner :)