Grattis skrev 2013-07-03 16:55:58 följande:
Tagga ner en aning :) Jag träffade min första flickvän när jag var 24, och det tyckte jag inte var jättesent egentligen. Det enda problemet man har om man inte har erfarenheten med sig från tonåren är att man i grund och botten inte har någon aning om hur kvinnor man lever med beter sig i allmänhet när man väl konstaterat att man har ett förhållande, eller andra människor överlag.
Det du behöver göra är att skaffa dig mer social erfarenhet, eller rent krasst, social kompetens. Jag råder dig inte att läsa skitböcker som "The Game", eller bli medlem på något "mansforum" där det diskuteras hur man plockar upp tjejer på bästa sätt, utan jag råder dig att utveckla dig själv rent socialt till den personen du vill bli(eller tror vill bli). Mitt bästa råd är att du vill bli en funktionell man med sunda värderingar(låter lättare än vad det är), och det kommer automatiskt dra till sig andra människor. Du behöver därför inte framstå som desperat, och andra människor kommer att "slåss" om din uppmärksamhet när du börjar komma en bit på vägen rent utvecklingsmässigt.
Är man som jag, helt clueless på vad man faktiskt vill åstadkomma med sitt liv, eller med sina vänner/sociala kontakter, så måste man ta ett kliv tillbaka och analysera sin livssituation.
I ditt fall är det uppenbart att du saknar en flickvän, men varför saknar du en flickvän? Närheten? Sex? Känslan av att dela "allt" med någon?
Dessa punkter har alltid något bakomliggande bakom sig. Du skall leva för dig själv, och för att du skall bli lycklig. Du måste därför börja med att ta bort en eventuell flickvän ur ekvationen fullständigt. Har du en fungerande relation med eventuella syskon/föräldrar så vårda den så gott du kan, samtidigt som du utvecklar dig själv socialt. Det kan handla om att sätta upp mål för dagen vad du skall göra.
Inleda en konversation i mataffären kan vara en bra start, en annan start kan vara att börja prata med folk online, chatta, diskutera, skriva på forum som du gör i detta nu, huvudsaken är att du måste sätta dig in i att du vill genomgå en förändring, för bara då kan du lyckas. Det kommer komma dagar som det känns bättre, och det kommer komma dagar då det känns förjävligt, men social kompetens är inget man bara får rakt av, det innefattar konstant träning livet ut.
För min personliga del så tappade jag bort halva min uppväxt med det sociala samspelet då jag hade en helvetisk uppväxt rent ut sagt, men hey, man får göra det bästa av situationen och inse att man kanske förlorat "sina bästa år" under tonåren när det var "meningen" att man skulle upptäcka allt underbart, gå igenom livskriser, första kärleken, bli av med oskulden, leva livet med kompisar, men samtidigt inse att, 24 år är inte så långt gånget egentligen(tänk om du varit 35 eller närmat dig 40). Du kan fortfarande "leva livet", göra som du vill, och lite därtill.
Det absolut första du skall jobba på är att vara helt och fullkomligt open-minded, har du fördomar?(alla människor har fördomar), skicka ut fördomarna genom fönstret, det är inget som man bara gör, och du kommer lätt halka tillbaks i gamla hjulspår, men jobba på din öppenhet varje dag så kommer du komma framåt rent socialt på alla plan mycket snabbare än vad du annars skulle göra. Det är när du sätter begränsningar på dig själv som du kommer märka att du får fler väggar att slå dig igenom än annars.
Sätt upp raka och tydliga mål för dig själv som jag skrev innan. Börja träna på att uppfylla dina mål du sätter upp. Sök på nätet efter "personlig utveckling" eller skicka ett pm här om du är intresserad av att veta mer, jag har några år på dig, men annars är vi jämngamla :)
De med åldern börjar ju bli uttjatat, men ja de är ju fortfarande ett problem.. Du nämnde en av de största orsakerna, att man inte har någon erfarenhet i hur tjejer beter sig i en relation, igen erfarenhet av vad man kan och skall förvänta sig osv. De lär ju garanterat skapa problem och de känns som de finns minst 100 fallgropar att snubbla i före man ens kan tänkas ha en liten aning. Liksom de är såpass ovanligt ändå att vara helt oerfaren vid den här åldern så att även fast jag inte ser de som ett problem så lär de med högsannolikhet vara de.
Som jag redan var inne på i mitt svar till "taggigros" så kan jag känna mig rätt nöjd med livet. Såklart är de långt ifrån ett perfekt liv men måste man ha de?
Jag är en person som vill ha trygghet och inte massa spänning. De känns som tipsen man ständigt får är att ha ett väldigt aktivt och spännande liv, visst jag förstår att ju mer man sysselsätter sig desto fler människor lär man träffa. Men jag vill ändå göra saker jag trivs med att göra, de samma gäller vem jag är, visst håller jag absolut med dig att den socialakompetensen går alltid att öka men jag tycker mig ändå ha såpass hög sådan att jag borde klara mig? (Förutom att den ständigt utvecklas och ökas genom livet). Visst har jag drömmar jag skulle vilja genomföra i livet men vad spelar de egentligen för roll?
Och en "funktionell man med sunda värderingar", vad är de? :)
Min definition på de är ganska mycket mig i nuläget, möjligen lite mer att jobba på just funktionella biten.
Men jo jag håller med, sociala biten går aldrig att få nog av erfarenhet från, så är de bara.
Varför jag saknar en flickvän har både ett enkelt och ett mer svårt svar. De enkla är att jag saknar känslorna, närheten och romantik, som jag ser de är de bara en flickvän som kan göra att jag kan få de. Men visst, kan jag få de på annat vis så skulle jag inte behöva en flickvän i nuet.
De mer långsiktiga och svåra svaret är att jag ju iaf så småningom verkligen vill träffa den riktiga kärleken, jag vill ha någon att bilda familj med och skapa en framtid tillsammans med. Då är vi ändå där, jag vill ha en tjej.
De bakomliggande punkterna du pratar om är för mig grundläggande mänskliga behov, återigen jag ser inte hur jag kan bli lycklig och få de på annat vis än genom en flickvän, gör du heller någon annan de?
Och jo, jag har testat saker om jag inte redan skrivit de, jag har gått på massage för att få beröring men de är ändå inte samma sak som att kramas och såna saker. De känns ju bra och så och de gör inte lika ont att tänka på sen jag började med de men jag längtar ändå efter mer och annan närhet.
Dessutom känner jag ett starkt behov av att också få ge till någon, jag vill krama en tjej, jag vill hålla om en tjej.
Men har du ett svar på de, ingen skulle nog vara lyckligare än mig då :)
Men som sagt, de finns ju saker att förändra i mitt liv (som jag skrev högre upp) men jag ställer mig igen frågan, till vilken nytta? För de finns fortfarande killar som lever precis som mig som har flickvänner.
(Svaret är ju givetvis för mig själv och min egna lycka) men de känns ändå som jag måste uppnå perfektion för att kunna få en flickvän, jag tror ju inte problemet ligger enbart här. Jag inser ju mer och mer att de som "taggigros" skriver (att komma ut och faktiskt träffa tjejer) är av betydligt större vikt än att enbart jobba på mig själv (samtidigt skulle de ju vara bra träning för den sociala förmågan med att helt utan förväntningar kunna gå ut och bara försöka vara social).
Men jag förstår givetvis din point och att de inte alltid kommer kännas bra att genomgå en förändring heller.
Jag tycker att även om de är rätt "allmänna råd" du ger så är de absolut saker som går att tillämpa för att utvecklas.
Ja gjort är ju gjort och att leva som man förlorat sina bästa år funkar ju inte, jag saknar ju inte direkt nått annat
än att jag kanske kunde tagit tag i problemet mycket tidigare än nu. För som du säger kunde de varit värre..
"Det absolut första du skall jobba på är att vara helt och fullkomligt open-minded, har du fördomar?(alla människor har fördomar), skicka ut fördomarna genom fönstret, det är inget som man bara gör, och du kommer lätt halka tillbaks i gamla hjulspår, men jobba på din öppenhet varje dag så kommer du komma framåt rent socialt på alla plan mycket snabbare än vad du annars skulle göra. Det är när du sätter begränsningar på dig själv som du kommer märka att du får fler väggar att slå dig igenom än annars."
De där kanske var de mest konkreta du skrev, givetvis har jag fördomar. Och givetvis sätter jag begränsningar på mig själv (som faktiskt ställer till de).
Men vad har du då för tips för att ändra på de? Och vilka fördomar skall jag göra mig av med? (Helt fördomsfri känns ju som en omöjlighet, dom kommer ju alltid leva kvar till en vis grad?)
Själv har jag två rätt stora saker jag faktiskt skulle vilja åstadkomma men som av olika orsaker känns svåra att genomföra (låter de vara osagt specifikt vad de gäller nu) de som egentligen hindrar mig från att göra dem är att jag skulle vilja prata med andra om dem (vilket jag har svårt för med just de personerna jag skulle behöva säga de åt). De vet jag att är en begränsning för mig själv som jag vill ta bort men hur gör jag?
En annan sak är ju de här med att själv gå ut. Svaret är väl att "gör de bara" men hur motiverar man verkligen sig själv till att göra saker man inte är bekväm med att göra? Hur kan man kanske tom göra de i mindre steg?