Inlägg från: Airhostess |Visa alla inlägg
  • Airhostess

Tråden för oss som INTE ammar...

Min poäng är att det är svårt att få mjölkallergiallergi och laktosintolerans konstaterat av BVC speciellt när bebisarna är små. Så många går runt med en halft eller helt missnöjd bebis och får som svar att testa minifom droppar som inte hjälper. När problemet egetligen ligger i att det är MÅNGA som är känsliga för vanlig komjölksersättning som är för stark för många bebisars magar.

Eftersom Nan Ha är processerad komjölksersättning så har man brutit ner komjölksproteinet så pass mycket att känsliga magar kan ta det.

Är man extremt allergisk så reagerar man även på Nan Ha och då får man välja en ännu mildare variant.

Det värsta rådet från BVC tycker jag är att vänta, det går över eller att det tar 3 månader för barnet att bli bättre. Det stämmer inte, det finns ersättning anpassad för de flesta och bebisen ska inte behöva vara obekväm/ha ont i flera månader.

Det hade man juh som vuxen aldrig accepterat, jaja gå runt och ha ont det går över om 3 månader eller 1 år.

• Airhostess
    LindaEfraim skrev 2013-02-19 09:12:10 följande:
    Jo att testa en månad för att se om det blir en förändring är inte fel men blir det ingen förändring så bör man byta tillbaka till den med mjölk i för att inte utveckla laktosintolerans.
    Tjolanta skrev 2013-02-19 09:00:08 följande:
    Nan ha är inte HELT mjölkfri, den är ju ändå mjölkbaserad. Den ska absolut inte ges till bebisar som har risk för komjölksallergi! (finns speciell ersättning för de enbart på apotek) Den innehåller i stort sett samma som nan (pro?) bara det att i nan ha är mjölkproteinet DELVIS nedbrutet.

Nan Ha ska inte ges till barn som är LAKTOS intoleranta, men hjälper och kan ges till barn som är känsliga för komjölksPROTEIN.
  • Airhostess
    Tjolanta skrev 2013-02-19 09:30:50 följande:
    Men laktos är ju något annat.. Nan Ha är MJÖLKBASERAD och innehåller LAKTOS om man läser på förpackningen.. Det är ingen som helst risk att utveckla "allergi" genom att äta den. Rådfråga med BVC och se vad de säger.
    Precis
  • Airhostess
    Frutess skrev 2013-02-27 10:57:44 följande:
    Han har 1 nappen så för fort borde det inte vara. Han har endå ätit NAN i 2 veckor och de här började igår på morgonen. Han börjar ju inte skrika direkt efter maten utan de går en timme eller så sen skriker han helt hysteriskt tills han till slut somnar av utmattning :(
    Testa Nan HA det skadar inte.
  • Airhostess
    Tjolanta skrev 2013-02-27 12:48:06 följande:
    Var till Coop och skulle hämta nan ha burkarna jag beställt.. Nej men då hade de utgått!? Finns bara de i 600g kartong & den Va ju svindyr på Coop..
    Storhandla i grannstaden då?
  • Airhostess
    annakarin75 skrev 2013-02-28 07:12:42 följande:
    Här är min fråga och tillverkarens svar gällande tillagning:
    Jag undrar varför man behöver koka vattnet till ersättningen NAN 1 Pro. 
    Jag trodde att det var för att det kunde vara något i vattnet, men nu har jag fått höra att det är någon ovanlig bakterie som om man har otur kan finnas i pulvret och den dör om man använder kokat vatten. Men jag får inte ihop det? Jag skulle förstått det om pulvret blandades i hett vatten, men det blandas ju i ljummet vatten?
    Kan ni förklara för mig hur det fungerar så vore jag tacksam. 
    Jag kokar 2 L vatten åt gången och förvarar i kylskåpet. Kan man göra så? Det tar ju rätt lång tid för vattnet att svalna annars, om man ska koka det inför varje måltid.

Följer man våra tillagningsanvisningar med ett uppkokat avsvalnat vatten som tillagas direkt är det en minimal risk för tillväxt av bakterier. Då vi har probiotika (levande god bakteriekultur) i vår modersmjölksersättning rekommenderar vi att blanda i pulvret i 40 gradigt vatten, för att just bibehålla aktiv bakteriekultur.

(I och med att vi som tillverkare inte kan säga något om vattenkvaliteten runt om i Sverige, rekommenderar vi alltså alltid att koka det).

Vid tillblandning vid 40 grader blir ättemperaturen också snabbt lagom och säker vilket är att föredra. Man ska aldrig spara blandad ersättning till senare.

Det går bra att koka vatten och sedan förvara i kylen, som du gör. Sedan när det är dags att ge värmer du lite på vattnet – till ättemperatur, blandar i pulvret, skakar om och ger.

Man undrar juh vilket vatten den färdiga Nan 1/Pro är tillberedd med? Alltså tetran?
  • Airhostess

Kommer ni ihåg när den där historien i Kina när man fann någon bakterie i ersättningen (märke?) så att alla rusade till sjukhusen för att kolla sina spädbarn? Vad va det för nåt? Mååånga år sen iofs

• Airhostess
    Frutess skrev 2013-03-03 10:05:19 följande:
    Okej jag behöver lite hjälp! Min lill äter NAN PRO 1. Han har skrikit sen i torsdags. Nästan konstant! Trodde de var kolik, va på sjukan som trodde de va magvirus och inte kolik. (Grönt väldigt illaluktande bajs). Han får semper dr+minifom och de är fortfarande ingen skillnad! Idag när han bajja va de inte grönt men kändes mer hårt typ som hård lera och bara jätte lite. Så skriker han efter varje gång han ätit!

Tänkte iaf prova med NAN ha eller lemolac. Har hört att de är för känsliga och hårda magar. Har jag fel? Tycker så otroligt synd om honom att han ska behöva gråta så mycket!:((
    Prova Nan Ha
  • Airhostess
    Tjolanta skrev 2013-03-12 12:19:52 följande:
    BVC Sa igår att jag kunde blanda en flaska ersättning och ha ståendes hela dagen, men hälla över i en ny flaska vid varje matning. Ska börja introducera "vanlig" ersättning istället för nan ha. Jag hade inte tagit samma flaska som hon redan ätit ur pga bakterier.. Man behövde inte hwller koka upp vattnet innan men då är vår böna 4mån är de yngre ska nog vattnet kokas före å så blandar man i ersättningen när vattnet har kallnat helt.
    Varför ska du byta ersättning?
Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...