Inlägg från: Airhostess |Visa alla inlägg
  • Airhostess

Tråden för oss som INTE ammar...

Två döttrar och en son skrev 2013-06-25 13:47:34 följande:

Ditt första fick mjölkproteinallergi av vanlig ersättning? Det fick mitt andra barn. Och tydligen rek man då att börja direkt med Nan Ha (hyperallergenic står det väl för?) Det finns mjölk i den med om jag förstått rätt men inte i de mängder el på annat sätt...så att barnet löper mindre risk att få allergi mot det. Ska googla det igen! Isåfall får jag ta med det pulvret till förlossningen. Det Nan pro 1 jag redan köpt kan ju användas efter fyra mån. Tror risken för allergi är mindre då - väl? Annars går det väl att ge även 1 efter 6 mån? Plus annan mat. Eller så får jag sälja det billigt till nån som använder det!

Ja precis. Vi bytte då från vanlig Nan till Nan Ha och provocerade första gången med vanlig Nan när han var 10 månader men han fick diarre igen så vi väntade tills han var 1 år och då gick det bra. Så för oss så tog det rätt lång tid. Nan 1 kan du juh spara till honom/henne när du vill se om överkänsligheten är borta. Även om det är vid 6-7-8 månader.

Vi körde helt mjölkfri diet fram tills han tålde vanlig Nan. Alltså ingen ost, ingen gröt med mjölk I, ingen yogurt osv. Gjorde ni också så? Eller hade hen redan "växt" ur sin överkänslighet när ni började med mat? 
  • Airhostess
    Två döttrar och en son skrev 2013-06-26 18:37:58 följande:
    Ok då ska jag prova med rapsolja först om nlt lösande verkar behövad! Vet.ni om nan ha finns i vanliga mataffärer? Hittade det inte på Konsum. Vilka här har fått tabletter direkt efter förlossning för att stoppa mjölken?

Fick tabletter 8 dagar efter förlossningen. Inga biverkningar Inga konstigheter.
  • Airhostess
    Två döttrar och en son skrev 2013-06-27 18:13:09 följande:

Fick du en engångsdos eller tabl att ta under två veckor?

Engångsdos om jag inte minns fel.
  • Airhostess
    TessTess93 skrev 2013-06-29 13:31:05 följande:
    Får bebisar som äter ersättning hormonplitor?

Inte min.
  • Airhostess
    Spartacus skrev 2013-07-02 13:58:05 följande:
    var det någon som lät bli att amma för att slippa amningsdeppighet, och i såna fall, fungerade det? väntar mitt tredje och förra amningsperioden vill jag inte gärna uppleva igen...

Jag var deppig tills jag slutade när han var 8 dagar gammal. Hade jag fortsatt så hade jag mått skit garanterat. Nästa ska inte ammas. Inte ens råmjölken, jag vill inte känna sådär igen. Det kan inte vara bättre att amma och vrida in och ut på sig själv än att ge ersättning och va en glad mamma.
  • Airhostess
    Sture skrev 2013-07-04 16:55:19 följande:
    Hej!

Får jag fråga hur din son är i magen? Vi har haft problem med att vår son är hård och mycket gasig. På BVC säger det att det beror på att han får ersättning. Vi ger honom även miniform och Sempers magdroppar. Han får NAN Pro.

Byt till Nan Ha om han har ont I magen och har gaser.
  • Airhostess
    Christi38 skrev 2013-07-04 18:41:20 följande:
    Två döttrar och en son, nä det skadar verkligen inte att ge dropparna, de är ju nyttiga som sagt. Även vi vuxna kan äta dem. Båda mina har fått äta sedan de var riktigt små.

Personligen har jag aldrig hört att de skulle fungera mot kolik av de jag känner som haft kolikbarn. Men funkar de för någon så är väl det bra...

Men kolik och mjölkproteinallergi är 2 skillda besvär.
  • Airhostess
    Två döttrar och en son skrev 2013-07-04 23:27:29 följande:
    Det är för att om det nyfödda barnet har någon i familjen som har matallergi så rekommenderas just Nan Hypoallergenic. Och vårt andra barn fick kraftig mjölkproteinallergi så fort han fick vanlig ersättning vid två mån, och fick sedan äta särskild Nutrigen-ersättning i två år. Särskilt då så rekommenderas att ge Nan Ha direkt när man börjar med ersättning för att den minskar risken för att barnet utvecklar full mjölkproteinallergi. Finns en viss risk ändå och då är det specialersättning från apotek som gäller, men bättre om man kanske slipper det med Nan Ha.

Just det glömde fråga dig, är det Nestle som rekommenderar det eller har du fått den infon någon annanstans ifrån?
  • Airhostess
    Två döttrar och en son skrev 2013-07-04 23:34:24 följande:
    Men tror vi båda pratar om ev besvär med mage/tarmar och huruvida Sempers Magdroppar kan vara idé att ge förebyggande eller inte och om de kan hjälpa mot t ex kolik. Tror inte vi diskuterat mjölkproteinallergi i samband med dropparna... Det har ju med allergi mot komjölk att göra och inte allmänna tarmbesvär som jag antar att du menar.

Det lät som att hon menade att det va samma sak, kolik och magbesvär alltså. Kanske missuppfattade
  • Airhostess
    Två döttrar och en son skrev 2013-07-04 23:38:55 följande:
    Jag har hittat den infon både på Nestles sida och på infosidor riktad till vårdpersonal. I Ha är mjölkproteinet delvis nedbrutet om jag fattat rätt och minskar tydligen därför risk för att utveckla total mjölkallergi.

Ok tack.
Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...