• Tjolanta

Tråden för oss som INTE ammar...

...av olika anledningar. Kanske har du valt att inte amma eller så fungerade det helt enkelt inte av andra orsaker Här kan vi diskutera tips och idéer gällande flaskor, ersättning, termosar, ja allt vi kan komma på Här ska vi kunna stötta varandra igenom vakna nätter, oroliga magar osv. Själv så fungerade aldrig amningen riktigt med min bebis, så ersättningen fick tas till efter det att hon var två veckor gammal, vilket jag ALDRIG hade trott. Har ju helammat mina två andra barn utan problem. Blev ganska snopen! (Påhopp och negativa personer rekommenderas starta egen tråd!)

• Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...
  • Emiii
    Christi38 skrev 2013-03-12 11:28:52 följande:
    Emiii, ja usch, man vill ju undvika att de blir sjuka så klart till Max! Annars borde han ju kunna få sin medicin i rumpan eftersom det är under längre tid känns det som, inte bara en kort kur eller?

När vi gav pencillin till storebror här, han var 17 dagar gammal och skulle äta i 10 dagar så hade vi också spruta så jag vet vilket meck det är och att de gör allt för att spotta ut de små liven. Men vi sprutade in det utmed hans kind, då svalde han det. Lycka till!! :)

.
    Ja man vill ju det! Akut kortisolbrist kan ju sluta illa... Vi får beställa specialtillverkade kapslar från Göteborg och det finns bara kapslar... Han kommer antagligen få äta medicinen livet ut.

Ja meck är det men man kommer ju på sina knep ;) Hoppas storebror blev pigg!
  • Madeleiiiine

Har en fråga.

Om man blandar ersättning i kallt vatten, hur länge står det sig då färdigblandad.?
    Tycker ju att det borde vara som med tetrorna? I dem blir det ju inga bakterier.

Isabelle kan äta rumstempurerad ersättning, alså inget måste att den ska vara varm. Om man har med sig färdigblandad kall ersättning i väskan när man ska ut och inte värmer den när det är dags att äta borde det ju inte göra något om hon inte äter upp allt och kunna ge henne mer av samma flaska vid ett senare tillfälle?

• Tjolanta

BVC Sa igår att jag kunde blanda en flaska ersättning och ha ståendes hela dagen, men hälla över i en ny flaska vid varje matning. Ska börja introducera "vanlig" ersättning istället för nan ha. Jag hade inte tagit samma flaska som hon redan ätit ur pga bakterier.. Man behövde inte hwller koka upp vattnet innan men då är vår böna 4mån är de yngre ska nog vattnet kokas före å så blandar man i ersättningen när vattnet har kallnat helt.

• Madeleiiiine
    Tjolanta skrev 2013-03-12 12:19:52 följande:
    BVC Sa igår att jag kunde blanda en flaska ersättning och ha ståendes hela dagen, men hälla över i en ny flaska vid varje matning. Ska börja introducera "vanlig" ersättning istället för nan ha. Jag hade inte tagit samma flaska som hon redan ätit ur pga bakterier.. Man behövde inte hwller koka upp vattnet innan men då är vår böna 4mån är de yngre ska nog vattnet kokas före å så blandar man i ersättningen när vattnet har kallnat helt.
    fast.. om det nu skulle bli bakterier i en flaska hon redan ätit ifrån så följer ju bakterierna med till den nya flaskan? Eller är det nappen du tänker på?. Då räcker det ju isånafall att bara byta ut nappen och inte hela flaskan?
  • Christi38

Jag hade nog haft stor kanna ersättningen i kylen, tagit ut och hällt i ny flaska vid varje matning. För att inte allt ska bli rumstempererat. Speciellt när det börjar bli varmare...

.

• Tjolanta

[quote=69130890][quote-nick]Madeleiiiine skrev 2013-03-12 12:35:02 följande:[/quote-nick]

fast.. om det nu skulle bli bakterier i en flaska hon redan ätit ifrån så följer ju bakterierna med till den nya flaskan? Eller är det nappen du tänker på?. Då räcker det ju isånafall att bara byta ut nappen och inte hela flaskan?[/ Just därför de inte ska äta ur samma flaska. Man blandar alltså en flaska som man häller över i en annan när det är dags att äta Att bara byta napp hjälps nog inte... Alltså den flaskan som står i kylen ska INTE ätas ifrån! Man kan säkert blanda ersättning och ha i en tät tillbringade också, bara den är ordentligt rengjord. Annars så blandar man en flaska åt gången... Men man ska inte äta fler gånger av samma ersättning.. Usch vad rörigt det blev :-/ Hoppas nån kan förklara förståeligt...
  • Frutess

Varför inte bara göra i ordning x antal flaskor i kylen och ha stående? Så bara värma på sen när se är dags för att äta. Så gör iaf vi:) har ALLTID en flaska med färdigblandad ersättning i kylen. Alltså kokat vatten kylt de sen hälla i pulver blanda och så in i kylen tills de ska ätas. På kvällen när vi ska sova gör jag i ordning 3-4 flaskor så jag har mitt i natten att bara värma;)

• Madeleiiiine

Tjolanta: ja nu förstår jag!! :) jag ska maila till nestle och fråga dem vad som är okej och inte! Så får vi se vad dem säger...

• Airhostess
    Varför ska du byta ersättning?
  • Tjolanta
    Frutess skrev 2013-03-12 17:27:43 följande:
    Varför inte bara göra i ordning x antal flaskor i kylen och ha stående? Så bara värma på sen när se är dags för att äta. Så gör iaf vi:) har ALLTID en flaska med färdigblandad ersättning i kylen. Alltså kokat vatten kylt de sen hälla i pulver blanda och så in i kylen tills de ska ätas. På kvällen när vi ska sova gör jag i ordning 3-4 flaskor så jag har mitt i natten att bara värma;)

vi har bara två flaskor
Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...