• Tjolanta

Tråden för oss som INTE ammar...

...av olika anledningar. Kanske har du valt att inte amma eller så fungerade det helt enkelt inte av andra orsaker Här kan vi diskutera tips och idéer gällande flaskor, ersättning, termosar, ja allt vi kan komma på Här ska vi kunna stötta varandra igenom vakna nätter, oroliga magar osv. Själv så fungerade aldrig amningen riktigt med min bebis, så ersättningen fick tas till efter det att hon var två veckor gammal, vilket jag ALDRIG hade trott. Har ju helammat mina två andra barn utan problem. Blev ganska snopen! (Påhopp och negativa personer rekommenderas starta egen tråd!)

• Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...
  • annakarin75

Om du värmer vattnet till ungefär fingervarmt och förvarar det i en termos under natten så går det fort att hälla upp det på flaska och i med pulver (från doseraren). På med locket, skaka och klart att ge. 

• annakarin75

Det går jättebra att använda termos hela dagarna också, men värm det inte för varmt, för då får du späda med så mycket kallt vatten och då tar det längre tid. 

• Undska

Ni som har gett flaska från start hur har ni mätt upp ersättningen? För då äter bebisarna ca 10ml per gång va? Och vilken flaska är bäst att börja med?

• jmynt
    sigrid73 skrev 2013-03-15 09:55:53 följande:
    Jmynt äter också lithium och kunde inte amma. Man hittar sin knep med ersättning. Typ vällingdoserare termos. Jag tycker inte de har varit knöligt alls och jag är mkt ute och flänger.

Vad "kul" att hitta nån i samma sits. Min ena läkare säger att jag måste sluta ta medicinen innan förlossningen och min andra läkare säger att jag absolut inte ska det, vet ju liksom inte vem man ska tro på men man vill ju inte hamna i nån depression eller nåt med en nyfödd.... Hur gjorde du hade du nåt uppehåll med lithiumet vid förlossningen?
  • sigrid73

Undska jag gav ersättning från start första dagen lite på sked andra dagen började vi med flaska. BB personalen som sa de. När hon var 6 dagar åt hon 110ml åt gången. Vi blandade alltid för lite. Så mitt tips är att göra lite för mycket så de liksom inte tar slut. Utan dom får äta så mycket dom känner för. För de är så olika vad mycket dom äter.

Jmynt jag åt aldrig lithium under grav var tvungen att sluta med de direkt enligt min läkare. Började direkt på kvällen hon föddes med lithium pga förlossningsdepression.

• MinFinaMinna

Jag rekommenderar MAMs flaskor. Tetra kan man ge rumstempererad.
    Vi har alltid en termos med varmt vatten med oss i skötväskan, dn flaska med kallvatten och en vällingdoserare. Tar inte alls lång tid att fixa.

• Mary Jo

Testa dock att ge tetra rumstempererad först, båda mina barn har totalvägrat det

• jmynt

Tack för alla tipps!!

Sigrid 73: min läkare på psyk sa att jag skulle sluta direkt men sen bytte jag läkare där och hon sa att jag skulle trappa ut den i god tid innan förlossningen, men sen pratade jag med läkaren på mvc som sa att det är jätte dumt att sluta med den eftersom man få lätt får förlossningsdepression då. Jag kan dessutom inte ta mig ur mina svackor med hjälp av bara lithiumet utan behöver även äta voxra. Mvc läkaren var mer positiv till att sluta efter förlossningen än innan om man nu promt skulle amma. Men visst blir man förvirrad av alla olika besked man får av vården....

Känner mig lite mindre ängslig kring detta med flaskmatning nu iaf. Kan ju hoppas på att slippa ett magbarn denna gång kanske med. Ni som flaskmatat från start har ni fått mycket mjölk/läckt mycket och hur lång tid har det tagit innan det gått över?    

• sigrid73

du får en tablett efter förlossningen som stoppar upp mjölken. jag märke inget alls.

• jmynt
    sigrid73 skrev 2013-03-15 22:12:32 följande:
    du får en tablett efter förlossningen som stoppar upp mjölken. jag märke inget alls.
    ok tack för svaret!
Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...