• amandaa

Någon mer, insemination januari/februari 2013

Hej!
    Ja, som rubriken lyder.. är det någon mer som ska göra inseminering nu i Januari/februari som vill följas åt? Jag ska börja med hormonsimulering i nästa vecka! Skulle vara roligt om någon mer vill dela tankar under resan :)

• Svar på tråden Någon mer, insemination januari/februari 2013
  • AnneOfGreenGables

Var på ägg-skanning idag. Det blev ovitrelle-sprutan ikväll och insemination på onsdag! Hoppas det blir plus denna gången!

• Adina15

jag har också hört man tar ovitrellesprutan dygnet innan insemination... men det är säkert mycket olika.
    jag ska också börja med hormonbehandling kommande inseminationsförsök (har tidigare bara gjort det i samband med ivf). hur har er ordination sett ut med pergotime (1 tablett/dag hur länge?) och hur har ni reagerat på det? har hört att man inte alltid behöver göra UL??

• Lycka8808

Jag och min sambo genomförde vår första insemination igår (4/2), enl läkaren var chanserna goda så nu hoppas vi att det tar sig:)

• Adina15
    Lycka8808 skrev 2013-02-05 11:38:19 följande:
    Jag och min sambo genomförde vår första insemination igår (4/2), enl läkaren var chanserna goda så nu hoppas vi att det tar sig:)
    ååh vad spännande!!!
    håller tummarna för er. utan att låta neggo, men försök att inte ha alltför höga förväntningar dock, det är ytterst få som lyckas på första försöket men å andra sidan så måste man ju komma närmare "vinst" för varje försök man genomgår. ta det lugnt bara...! är själv mellan 6e och 7e försöket så jag laddar för fullt.

vad gjordes insemination och kändes det bra? med eller utan hormonstimulering?  
  • amandaa

Jag tog också Ovitrelle 24 timmar innan inseminationen, men har förstått att det skiljer sig åt från olika läkare..

Lycka8808 skrev 2013-02-05 11:38:19 följande:
    Spännande!! håller tummarna för er
  • queenofhearts
    Adina15 skrev 2013-02-05 08:49:52 följande:
    jag har också hört man tar ovitrellesprutan dygnet innan insemination... men det är säkert mycket olika.
    jag ska också börja med hormonbehandling kommande inseminationsförsök (har tidigare bara gjort det i samband med ivf). hur har er ordination sett ut med pergotime (1 tablett/dag hur länge?) och hur har ni reagerat på det? har hört att man inte alltid behöver göra UL??
    Pergotime endast dag 3
    Sedan Gonal-F dag 7-8 (tror jag)
    UL dag 10-11
    Sedan Ovitrell enligt ordination efter UL (båda gångerna skulle jag ta den direkt eftersom jag fick tid dagen efter för insem.)

Har inte reagerat på hormonerna nånting egentligen, förutom att jag efter insem. känner väldigt mycket i magens nedre region :) mer än vid vanliga försök så att säga.

Jag har också hört att man på vissa ställen gör två insemineringar efter varandra (dagarna efter varandra) för att öka chanserna. Hur har ni det?
  • Adina15

queenofhearts -intressant att höra! ja klart olika läkare ordinerar olika och de individuella förutsättningarna skiljer åt. men visste inte man t o m använde gonal-f vid insemination (hade det vid ivf).

jag har ofta känt av i magens nedre region från insemination till gravtestet i princip, inte alltid men många ggr. även om inte hormoner varit inblandad, märkligt det där. fast klart det måste kunna kännas efter att de varit uppe å grejar med främmande föremål i livmodern... 

vissa kliniker erbjuder två inseminationer i samma cykel. har du fler än ett ägg är det klart att förutsättningarna ökar att bli gravid då mognadsgraden på äggen ofta är olika. jag gjorde 2 inseminationer en gång för att det fanns 2 ägg vid UL, det ena betydligt större och mer moget än det andra. det blev två dagar i följd alltså. men ändå inget + på stickan.

• Lycka8808

Den gjordes på CSK/Kristianstad med hormonstimulering, gonal-F och sen ovitrell. Nu kör jag med crinone.
    Vi ska 3 försök och fungerar inte det går vi vidare mot IVF i Malmö!

Svar på tråden Någon mer, insemination januari/februari 2013