• amandaa

Någon mer, insemination januari/februari 2013

Hej!
    Ja, som rubriken lyder.. är det någon mer som ska göra inseminering nu i Januari/februari som vill följas åt? Jag ska börja med hormonsimulering i nästa vecka! Skulle vara roligt om någon mer vill dela tankar under resan :)

• Svar på tråden Någon mer, insemination januari/februari 2013
  • Lycka8808

Adina; Varför gör ni så många inseminationsförsökt? Varför går ni inte till IVF? Blir du hormonstimulerad?

• Adina15

i mitt fall har de ej velat använda hormonstimulering vid insemination då det varken är fel på ägglossning eller antalet fina ägg, de har snarare varit rädda att bryta regelbundenheten. har förstås gjort utredning, genomspolning, provtagningar etc, inget fel och är under 35 men de menar också att ofta tar det fler inseminationsförsök för vissa så det är väl det jag hoppas på att jag tillhör den kategorin. saken är också den att jag gjort 3 ivf:er (den sista blev graviditet och missfall) och personligen upplevde jag behandlingarna så pass tunga att jag inte fixar göra en till.

nu är jag istället helt inställd på att testa  akupunktur inför nästa försök, kanske kan funka!? säkert är jag så superstressad att allt bara blockas i mig, även om jag själv bara känner av en bråkdel av det hela... 

• queenofhearts
    Adina15 skrev 2013-02-05 21:21:48 följande:
    i mitt fall har de ej velat använda hormonstimulering vid insemination då det varken är fel på ägglossning eller antalet fina ägg, de har snarare varit rädda att bryta regelbundenheten. har förstås gjort utredning, genomspolning, provtagningar etc, inget fel och är under 35 men de menar också att ofta tar det fler inseminationsförsök för vissa så det är väl det jag hoppas på att jag tillhör den kategorin. saken är också den att jag gjort 3 ivf:er (den sista blev graviditet och missfall) och personligen upplevde jag behandlingarna så pass tunga att jag inte fixar göra en till.

nu är jag istället helt inställd på att testa  akupunktur inför nästa försök, kanske kan funka!? säkert är jag så superstressad att allt bara blockas i mig, även om jag själv bara känner av en bråkdel av det hela... 
    Jag längtar nästan till ivf, helt inställd på att insemineringarna inte kommer funka.
    Efter att det första misslyckades så blev det liksom likställt med vanliga försök i min skalle.
    Hur menar du att behandlingen var tung (med ivf)?
  • queenofhearts

Som jag förstod det så använder dom hormoner för att man ska vara enklare att veta med dagar osv.
    Det är inget fel på oss heller men det var inget snack om att vi skulle ha hormoner med..
    Använder man Gonal.F vid ivf också säger du?
    Vilka andra grejjer går man på?
    Tänkte mest för om det bara är Gonalen så vet jag ju redan att jag inte mår dåligt av den..

• Adina15
    queenofhearts skrev 2013-02-05 22:12:15 följande:
    Jag längtar nästan till ivf, helt inställd på att insemineringarna inte kommer funka.
    Efter att det första misslyckades så blev det liksom likställt med vanliga försök i min skalle.
    Hur menar du att behandlingen var tung (med ivf)?
    ååh kom ihåg det är helt olika för alla!!
    i mitt fall var det en lååång stressande behandling med besvärliga fysiska biverkningar (magont, extrem huvudvärk, feber, deppighet osv). började med nässprayen suprecur som nedreglering, skulle tas i 1 månad flera ggr dygnet på exakta (!) tidpunkter (ssk varnade att om jag inte tog dessa på rätt tidpunkt så riskerade vi att gå miste om hela behandlingen, fick diffa på max 10 min vilket stressade) samt att jag fick en kylbag att ha med mig läkemedel i för att de inte fick bli varma, vilket var meckigt under vår och sommar t ex.

det var många tider att passa med blodprovtagningar och ultraljud för vidare läkemedelsordination. sen övergick det till sprutorna gonal-f, då mådde jag genast bättre. dessa pumpar äggblåsor vilket man vill ha gott om innan äggplocket. själva äggplock och återföring av embryo (om det lyckas bli något) var mest sjukvård, råkade ha en nerv vid ena äggstocken som resulterade i smärtor där inte ens morfinet bet. sen en lååång väntan innan graviditetstest.

så mycket kraft, ork och påfrestning kan det ta. men det var ju bara min upplevelse, man reagerar olika och med olika doser och förutsättningar, för mig blev det värre för varje behandling. men kanske funkar jättebra för dig/er!!
  • Adina15
    queenofhearts skrev 2013-02-05 22:14:43 följande:
    Som jag förstod det så använder dom hormoner för att man ska vara enklare att veta med dagar osv.
    Det är inget fel på oss heller men det var inget snack om att vi skulle ha hormoner med..
    Använder man Gonal.F vid ivf också säger du?
    Vilka andra grejjer går man på?
    Tänkte mest för om det bara är Gonalen så vet jag ju redan att jag inte mår dåligt av den..
    exakt det trodde jag med varför jag ville ha hormonstimulering! men läkare säger också olika...hade jag hamnat hos nån annan kanske jag fått det vem vet!??
  • AnneOfGreenGables

Åh vad orolig jag blev nu. När jag plussade på första inseminationen blev jag inseminerat inom 24 timmar efter jag tog ovitrelle. Första gången med syskonförsök blev det ovitrelle kl. 23 på kvällen och sen insemination inte dagen efter, men dagen efter igen. Då blev det ingen graviditet. Nu på andra försök var det samma igen, ovitrelle kl. 20 igår och insemination kl. 12.30 imorgon. Jag hade funderat på om det inte lyckades sist för att jag inte blev insemineret inom 24 timmar efter, men sjuksköterskan sa att de hade räknat på timmarna och nåt mer, så jag antog att de gör rätt, men nu blir jag orolig igen när ni säger så. Vad ska jag göra?
    Sist hade jag ont från några timmar efter sprutan och till strax efter inseminationen, men denna gången har jag inte ont. Vet inte om det kan vara för att det är andra månaden i rad jag tar sprutan, eller om smärtan hade nåt att göra med att vi inte lyckades sist? 

• AnneOfGreenGables

Nu har jag ringt en nödtelefon där läkaren (väldigt erfaren) sa att man bara ska ta Ovitrelle 46 timmar innan inseminationen så det var ingen fara för min del (min insemination är planerad 40.5 timmar efter jag tog sprutan). Ska försöka släppa oron då.

• limerick
    AnneOfGreenGables skrev 2013-02-06 00:08:46 följande:
    Nu har jag ringt en nödtelefon där läkaren (väldigt erfaren) sa att man bara ska ta Ovitrelle 46 timmar innan inseminationen så det var ingen fara för min del (min insemination är planerad 40.5 timmar efter jag tog sprutan). Ska försöka släppa oron då.
    Menade läkaren att det är lugnt så länge inseminationen är inom 46 timmar?

Men är det bättre om det görs 24h efter jämfört med t.ex. 35h?
    Och är 35h bättre än 40h osv?

Det skulle vara intressant att få ett spann som är det absolut bästa generellt sett, t.ex. att det skulle vara mellan 24-30h.
  • limerick

Glider in i tråden.

Vi har provat en omgång enkeldos pergotime och en omgång dubbeldos pergotime.
    Inget resultat överhuvudtaget (inte ens nära).

Nu ska vi börja med puregon, 50enheter per gång i 7 dagar och sen in på VUL för koll.
    Sedan när läge uppstår så är det Ovitrelle-spruta som gäller med efterföljande insemination.
    Läkaren säger att alla svarar på Puregon, kan det verkligen stämma?
    Jag är PCOare ska tilläggas.

Jag funderar på hur lättillgängligt Puregon är på apoteket?
    Lek med tanken att när man är på VUL så säger läkaren att vi ska fortsätta behandlingen någon vecka till och öka dosen.
    Det vore ju onekligen snopet om då den puregon som vi har hemma är slut och så även på apoteket, men det kanske inte är så stora risker för det?

Jag funderar även kring just inseminations-momentet.
    Hur länge innan ska mannen "hållit sig" för bästa resultat?

Svar på tråden Någon mer, insemination januari/februari 2013