queenofhearts skrev 2013-02-05 22:12:15 följande:
Jag längtar nästan till ivf, helt inställd på att insemineringarna inte kommer funka.
Efter att det första misslyckades så blev det liksom likställt med vanliga försök i min skalle.
Hur menar du att behandlingen var tung (med ivf)?
ååh kom ihåg det är helt olika för alla!!
i mitt fall var det en lååång stressande behandling med besvärliga fysiska biverkningar (magont, extrem huvudvärk, feber, deppighet osv). började med nässprayen suprecur som nedreglering, skulle tas i 1 månad flera ggr dygnet på exakta (!) tidpunkter (ssk varnade att om jag inte tog dessa på rätt tidpunkt så riskerade vi att gå miste om hela behandlingen, fick diffa på max 10 min vilket stressade) samt att jag fick en kylbag att ha med mig läkemedel i för att de inte fick bli varma, vilket var meckigt under vår och sommar t ex.
det var många tider att passa med blodprovtagningar och ultraljud för vidare läkemedelsordination. sen övergick det till sprutorna gonal-f, då mådde jag genast bättre. dessa pumpar äggblåsor vilket man vill ha gott om innan äggplocket. själva äggplock och återföring av embryo (om det lyckas bli något) var mest sjukvård, råkade ha en nerv vid ena äggstocken som resulterade i smärtor där inte ens morfinet bet. sen en lååång väntan innan graviditetstest.
så mycket kraft, ork och påfrestning kan det ta. men det var ju bara min upplevelse, man reagerar olika och med olika doser och förutsättningar, för mig blev det värre för varje behandling. men kanske funkar jättebra för dig/er!!