• Lindsey Egot the only one

Har ditt barn fått namn efter en idol, filmstjärna alt tv-serie karaktär?

Precis som rubriken lyder. Har ditt barn fått sitt namn efter en känd person, musiker, filmstjärna osv eller en karaktär i någon film eller serie och varför? Min äldsta son heter Liam efter skådespelaren Liam Neeson. Vi föll handlöst efter filmen Shindlers list som kom 1993 men vi såg den tillsammans nån gång på slutet av 90 talet. Yngsta dottern heter Laura efter Laura Ingalls i Lilla huset på prärien. Jag sa att får vi en till rödhårig dotter ska hon heta det. Och så blev det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-26 12:54
    Förtydligande är kanske bra.

Syftet med tråden är enbart om du har namngett ditt barn efter din stora idol alt karaktär. Vill ni diskutera namnens negativa charm med andra och berätta vilken idiot de är pga valet så gör det någon annanstans. Jag vill bara veta hur och varför och det är trådens syfte.

• Svar på tråden Har ditt barn fått namn efter en idol, filmstjärna alt tv-serie karaktär?
  • Sunshine808

Amanda efter hon i serien Revenge men även att jag älskar dikten Amanda av Stagnelius

• Alphabettown

Vår son heter Dorian. Han är en liten mini-J.D så det passar honom utmärkt (Scrubs) Jag hade gärna velat ge en eventuell dotter namnet Elliott (efter Elliott Smith framförallt men kopplingen till Scrubs är oundviklig och välkommen) men sonens kusin heter Elli så det känns för likt. Har Dexter som favoritnamn nu men har inte sett serien med samma namn!

• CMM

Ibland önskar jag att fler tjejer i amerikanska TV-serier hette Bertil.

Fokuserar man på invandrings- och integrationsfrågor har man inte fattat vad som är viktigt i världen och Sverige. /Ermenegildo
  • Aurelia01
    CMM skrev 2013-01-19 19:25:51 följande:
    Ibland önskar jag att fler tjejer i amerikanska TV-serier hette Bertil.

Ja HUA. Vet flera små flickor som heter Bo - vilket naturligtvis skapar enorma problem med förväxlingar - efter en kvinna i "Days of our Lives". Deras morsor fattar inte, att det amerikanska Bo är ett helt annat namn än vårt pojknamn... Men att alla kommer att tro att pojknamnet avses.
  • Jelenas

Japp, Lionel efter Lionel Messi ;)

• Alphabettown
    Aurelia01 skrev 2013-01-19 19:34:28 följande:

Ja HUA. Vet flera små flickor som heter Bo - vilket naturligtvis skapar enorma problem med förväxlingar - efter en kvinna i "Days of our Lives". Deras morsor fattar inte, att det amerikanska Bo är ett helt annat namn än vårt pojknamn... Men att alla kommer att tro att pojknamnet avses.
    Jag ber om ursäkt om jag helt missar någon slags intern ironi här men, Bo är en manlig karaktär i Days Of Our Lives.

Skäms inte ett dugg för att jag vet detta..
  • thezizzler

Mitt barn, en dotter, kommer heta Jazz (efter karaktären Jazz, en av Autobotsen, i Transformers). Jag fastnade för den karaktären när Transformers filmen kom ut för några år sedan, en skön typ, helt enkelt!

Svar på tråden Har ditt barn fått namn efter en idol, filmstjärna alt tv-serie karaktär?