• Lindsey Egot the only one

Har ditt barn fått namn efter en idol, filmstjärna alt tv-serie karaktär?

Precis som rubriken lyder. Har ditt barn fått sitt namn efter en känd person, musiker, filmstjärna osv eller en karaktär i någon film eller serie och varför? Min äldsta son heter Liam efter skådespelaren Liam Neeson. Vi föll handlöst efter filmen Shindlers list som kom 1993 men vi såg den tillsammans nån gång på slutet av 90 talet. Yngsta dottern heter Laura efter Laura Ingalls i Lilla huset på prärien. Jag sa att får vi en till rödhårig dotter ska hon heta det. Och så blev det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-26 12:54
    Förtydligande är kanske bra.

Syftet med tråden är enbart om du har namngett ditt barn efter din stora idol alt karaktär. Vill ni diskutera namnens negativa charm med andra och berätta vilken idiot de är pga valet så gör det någon annanstans. Jag vill bara veta hur och varför och det är trådens syfte.

• Svar på tråden Har ditt barn fått namn efter en idol, filmstjärna alt tv-serie karaktär?
  • Thaleya1
    LindaEfraim skrev 2013-01-20 13:27:59 följande:
    Thaleya1

Ja vad är det för fel på Charlie?
    Hennes barn blir väl inte som honom bara för att han får hans namn. En spillevink precis som Charlie Chaplin. Eller ska ungen heta Carlos som Charlies riktiga namn är?
    nej det är inget fel på namnet Charlie!
    Det är allvarliga fel på Charlie Sheen :)
    Men tycker man inte det så förstår jag kanske varför man vill döpa ett barn efter honom.
  • Höghus

Adolf ska mitt nästa barn heta. Efter Gustav II Adolf.

• Pymsan

Min son heter Theo för att jag älskar författaren Theodor Kallifatides

• Ishari

Vår son heter Rafael Simon, efter änglarna

Och dottern heter Alice Sirius Rosalie, man skulle kunna tro dottern fått sina namn från twilight, men blev faktiskt bara så av en slump maken kom med förslaget Alice och Sirius (efter stjärnan), och jag ville ha namn efter min mormor och min syster.. Så blev ett sammansatt namn Rosalie, mormor hete Rosa och min syster heter Annelie!

Bonusen heter Ramses....efter Ramses den andre av Egypten (Farao)!

• Lindsey Egot the only one

Thaleya1

Men hon kanske vill vara en av Charlies alla brudar och tycker han är jordens snyggaste man.

• sweetcandy

Charlie sheen är en bra skådis.. Hur han är privat och att han har förfallit nu bryr jag mig inte om.. Jag gillar namnet Charlie!

Vilken tur att det är mitt och min mans val och inte alla andras val vad vårat barn ska heta.

• sweetcandy

LindaEfraim: varför skulle jag vilja vara en sv hans brudar?? Det där var ju inte logiskt någonstans..

• Thaleya1
    LindaEfraim skrev 2013-01-20 16:38:31 följande:
    Thaleya1

Men hon kanske vill vara en av Charlies alla brudar och tycker han är jordens snyggaste man.
    precis det beror väl på hur hon ser på Charlie Sheen, hon kan ju vilja döpa barnet till det för att han är en bra skådis, det var väl mer det svaret jag ville ha när jag frågade.

Hade varit sjukt om hon svarat för att han knullar porrstjärnor och tar droger därför är han min idol. Men nu gjorde hon inte det! trodde iofs inte att hon skulle svara det heller. Var bara intresserad av hur hennes bild av Charlie Sheen fortfarande kan vara ett attraktiv man som är en bra skådis, för mig är den bilden sen länge förstörd.

• Thaleya1
    sweetcandy skrev 2013-01-20 18:07:48 följande:
    Charlie sheen är en bra skådis.. Hur han är privat och att han har förfallit nu bryr jag mig inte om.. Jag gillar namnet Charlie!

Vilken tur att det är mitt och min mans val och inte alla andras val vad vårat barn ska heta.
    Menade inte att förolämpa dig, Charlie är ett av mina favorit namn med, jag tycker att det är jättevackert.
    Det var mer en frågan om vad det är med Charlie Sheen du gillar som får dig att vilja döpa ditt barn efter honom?
    Menade inget illa, förlåt!
  • Aurelia01
    Kotthare skrev 2013-01-20 11:39:39 följande:
    Men så sjukt ointressant om ni inte skriver ut namnen! Då är det ju bättre att intesvara alls!

"Barnen är döpta efter romankaraktärer men det är inte Gandalf och Madicken".
    Spännande. Not.

Vi har nog en Harry i magen :)

Och det där var till mig, ja.

Mina barn har en ovanlig syskonkombo i sin generation, så om jag skriver ut den så vet människor, som ev. känner mig IRL och läser här, vem jag är. Det är också mycket lätt att ta reda på.

Min poäng var i alla fall, att jag tycker att det är OK att välja namn ur TV-serier eller böcker, eller efter en skådespelare eller annan kändis, om det är "normalvettiga" namn, som är etablerade i Sverige och som många människor heter ändå. ÄVEN om morsan inte har läst en viss bok eller kärat ner sig i en viss skådespelare.  Jag menar: om min son heter Robert efter Robert Redford (det gör han inte - det var bara ett exempel), så behöver ingen veta att det är för att jag har fantiserat om Robert Redford! Men heter han Elvis så blir det uppenbart vem morsans våta drömmar handlat om...

Jag tycker alltså att det blir pinsamt för barnet i onödan, om namnet är så ovanligt att det MÅSTE vara efter en viss romankaraktär eller kändis.      
Svar på tråden Har ditt barn fått namn efter en idol, filmstjärna alt tv-serie karaktär?